همشهری آنلاین: عضو هیات علمی مرکز ملی اقیانوس شناسی از مشاهده شش گونه جدید از برهنه آبششان در آب‌های اطراف جزیره کیش خبر داد.

«به دنبال بررسی‌های مجدد از مرجان‌های اطراف جزیره کیش، شش گونه دیگر از برهنه آبششان، به غیر از سه گونه‌ای که پیش از این گزارش شده بود، در آب‌های اطراف جزیره کیش مشاهده شدند.»

دکتر حمید رضایی، عضو هیات علمی گروه علوم زیستی دریا مرکز ملی اقیانوس شناسی در گفت‌وگو با ایسنا، این خبر را اعلام کرد.

بررسی‌ مرجان‌های اطراف جزیره کیش قسمتی از  پروژه بررسی زیست بوم شناسی آب‌های این جزیره است که با عملیات غواصی و عکس‌برداری زیر آبی از بهمن ماه 86 تا مرداد ماه 88 انجام شده است.

 شش گونه برهنه آبششان که به تازگی شناسایی شده‌اند با نام‌های علمی «Fryeria rüeppelli»، «Chromodoris annulata»،«Hypselodoris nigrostriata»،«Risbecia pulchella»،«Phestilla lugubris»،«Plakobranchus ocellatus» «Asteronotus cespitosus»،«Dendrodoris nigra»،«Glossodoris sp» شناخته می‌شوند.

به گفته رضایی، پیش از این برخی از این نرمتنان در برخی مناطق خلیج فارس از جمله جزایره فارور و هنگام و امارات متحده عربی گزارش شده بودند.

برهنه آبششان (رده شکم پایان، راسته برهنه آبششان) گروهی از نرمتنان دریایی‌اند که در رده عقب آبششان قرار دارند. این گروه از شکم پایان فاقد پوسته صدفی و دریچه در دوران بلوغ هستند.

 برهنه آبششان دو جنسی اند، زیرا اسپرم و تخم‌ها همزمان بالغ می‌شوند، اما قادر به لقاح با همدیگر نیستند و باید اسپرم را به سایر افراد گونه خود منتقل کنند. تمام برهنه آبششان گوشتخوارند و بر مبنای ترجیح غذایی تقسیم بندی می‌شوند. این نرم‌تنان از اسفنج‌ها، هیدروئیدها، آبفشانیان، بارناکل‌ها و تخم ارگانیسم های متفاوت تغذیه می‌کنند و توسط عنکبوت دریایی شکار می‌شوند.

برهنه آبششان در تمامی اقیانوس‌ها و اکثر زیستگاه‌های دریایی یافت می‌شوند و جثه آنها از 4 میلی متر تا 60 سانتی‌متر در نوسان است. تاکنون بیش از سه هزار گونه برهنه از آبششان در دریا‌ها شناخته شده‌اند.

تاکنون 47 گونه در خلیج فارس و 78 گونه از این موجودات در دریای عمان گزارش شده‌اند، اما آنگونه که عضو هیات علمی مرکز ملی اقیانوس شناسی می‌گوید، این احتمال وجود دارد که گونه‌های موجود در آب‌های ایران بیش از این مقدار باشد: تعداد گونه‌ها به احتمال زیاد با اکتشافات دریایی بیشتر در ج‍زایر ایرانی خلیج فارس و در دریای عمان افزایش خواهند یافت.

کد خبر 91306

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز