شنبه ۴ مهر ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

گروه استان‌ها- زهره ترسایی: عبور جاده اکبرآباد قزوین از منطقه شکار ممنوع الموت مدتی است که به دغدغه اصلی و موضوعی نگران کننده برای مسئولان اداره محیط‌زیست استان تبدیل شده است.

احداث این جاده به طول 60 کیلومتر قرار است قزوین را به تنکابن متصل کند. گفته می‌شود 7-8 کیلومتر از جاده 60 کیلومتری قزوین – تنکابن از ضلع جنوب شرقی منطقه شکار  ممنوع الموت عبور خواهد کرد که دقیقا محل گذر حیات‌وحش است.

مناطق شکار ممنوع، مناطق مستعدی هستند که در صورت ایجاد شرایط لازم قادرند به‌صورت یک اکوسیستم طبیعی فعال مطرح شده و در ردیف مناطق حفاظت شده قرار گیرند.

در صورت پذیرش چنین تعریفی، عبور جاده اکبرآباد قزوین از منطقه شکار ممنوع الموت نه تنها شرایط احراز این مهم  را از دست خواهد داد بلکه قابلیت تبدیل به منطقه حفاظت شده را هم نخواهد داشت.

به گفته عبدالحسین مظفری ، معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین ، عبور این جاده دقیقا از محل گذر حیات‌وحش قطعا بر زندگی حیوانات تاثیر خواهد گذاشت.

او با بیان این که این منطقه از حوزه «آمشک» شروع شده  و تا« باغ دشت» را در بر می‌گیرد، می‌گوید: منطقه از لحاظ حساسیت زیستگاهی و تنوع زیستی دارای ویژگی‌های خاصی است که توجه ویژه‌ای را می‌طلبد ضمن اینکه تامین کننده آب مورد نیاز  گونه‌های مختلف حیات‌وحش است و از آنجا که هر عملیات عمرانی اکوسیستم را تحت تاثیر قرار می‌دهد، منطقه الموت هم به‌دلیل اجرای عملیات راه سازی از این اثرات بی‌نصیب نخواهد بود.

در حالی که مسئولان اداره محیط‌زیست استان بر تاثیرات منفی عبور جاده اذعان دارند اما رئیس اداره راه و ترابری استان در گفت‌وگویی با ایلنا،  جاده‌سازی را برای حیات‌وحش بی‌خطر دانسته و می‌گوید:  فقط 200 متر از آن وارد محدوده شکار ممنوع می‌شود.

دلاور نجفی، معاون محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست  با بیان اینکه در منطقه الموت هیچ منطقه حفاظت شده‌ای وجود ندارد عبور جاده را تنها از بخش کوچکی از منطقه شکار ممنوع دانسته و می‌گوید: طبق قوانین حقوقی هیچ منعی برای فعالیت‌های توسعه‌ای و عمرانی در منطقه وجود ندارد.

البته به‌دلیل حساسیت زیستگاهی منطقه تمهیداتی همچون ارسال گزارش‌های ارزیابی زیست محیطی از سوی اداره راه و ترابری استان به اداره محیط‌زیست استان در نظر گرفته شده است.

تاکنون گزارشی ارسال نشده است

طبق مصوبه هیات وزیران به منظور حفاظت از محیط‌زیست کشور و جلوگیری از بروز اختلاف و پیگرد قضایی، تمامی دستگاه‌های اجرایی قبل از آغاز عملیات طرح‌های عمرانی موظفند ضوابط حفاظت از محیط‌زیست را از سازمان متبوع استعلام کنند. اما به گفته مظفری، با وجود گذشت بیش از یک سال از شروع به کار طرح تاکنون هیچ استعلامی از اداره محیط‌زیست استان صورت نگرفته است.

او در پاسخ به اینکه آیا تاکنون گزارش عملکردی به اداره محیط‌زیست استان ارسال شده یا نه می‌گوید: با اینکه طبق ماده 105 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، فرهنگی و  اجتماعی اجرای هر گونه طرح عمرانی مشمول ارائه طرح‌های ارزیابی و گزارش‌های مدون به سازمان‌های مربوطه است اما در این زمینه هیچ‌گونه گزارش عملکردی به این سازمان ارسال
 نشده است. البته ما طبق وظیفه تعاملات و ارتباطات را با اداره راه برقرار و نظرات خود را در باره این بخش از زیستگاه ارائه کردیم.

در این خصوص حتی راهکارهای جایگزین مبنی بر اینکه به جای عبور جاده از وسط زیستگاه و محل گذر حیات‌وحش تونلی به‌طول 7/1 الی 8/1 کیلومتر احداث شود تا به این وسیله هم انفصالی در منطقه ایجاد نشده و هم تاثیرات روی محیط به حداقل کاهش یابد، مطرح شده است.

او در پاسخ به اینکه آیا این طرح از سوی اداره راه پذیرفته شده، می‌گوید: به گفته مسئولان این اداره طرح در حال بررسی‌های کارشناسی است و اینکه آیا زیرساخت‌ها قابلیت اجرایی این طرح را دارد یا خیر.

با همه این تفاسیر اما فعالان محیط‌زیست حساسیت اکولوژیک منطقه رابسیار زیادو گذر جاده از منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع را سبب تلفات حیات‌وحش و بر هم خوردن تعادل زیستی آن  منطقه می‌دانند.

منطقه الموت با مساحت 118 هزار هکتار جزو مناطق شکار و تیراندازی ممنوع استان قزوین می‌باشد که قرار است جاده اکبرآباد از جنوب شرق این منطقه عبور کند. از گونه‌های حیات‌وحش شاخص در منطقه می‌توان به کل و بز وحشی، خرس، پلنگ، گرگ، روباه، انواع پرندگان شکاری، کبک و گونه‌های خزندگان و دوزیستان اشاره کرد.

کد خبر 91244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز