پنجشنبه ۲ مهر ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۴
۰ نفر

شهروند امروز به‌رغم برخورداری از امکانات رفاهی و خدماتی، در زندگی خود با خلأهایی روبروست که می‌توان آنها را تحت عنوان پیامدهای منفی زندگی شهری فهرست کرد

 کمرنگ شدن هویت فردی، همجواری با آلودگی‌های زیست محیطی، از بین رفتن ارتباطات پویای محلی، ترافیک و آلودگی صوتی و... در ردیف‌های آغازین فهرست معضلات و بحران‌های شهری قرار دارند. در این میان، آنچه به این معضلات دامن می‌زند، از دست دادن زمان و کمبود وقت برای انجام بسیاری از کارهای ضروری و مهم فردی است که امروزه اهمیت آنها نادیده گرفته و یا فراموش می‌شود.

مقوله ورزش و سلامت جسمانی از جمله این امور مهم است و با توجه به اینکه سلامتی و پویایی یک جامعه به سلامت عناصر تشکیل دهنده آن، یعنی تک‌تک شهروندان وابسته است، توجه بیشتر به این موضوع ضروری می‌نماید.

در این زمینه، مشکلاتی همچون زندگی در فضاهای کوچک و بسته آپارتمانی وعدم تناسب جمعیت با سرانه‌ها و امکانات ورزشی، دلایلی است که این بی‌توجهی و قصور را در شهروندان تشدید می‌کند اما با تأملی منصفانه، خواهیم پذیرفت که ما نیز به عنوان یک شهروند، خواسته یا ناخواسته این موضوعات را برای ورزش نکردن دستاویز قرار می‌دهیم تا کم‌توجهی و سهل‌انگاری خود را به این امر مهم توجیه کنیم.

یادآوری این نکته ضروری است که از حدود 3 سال قبل توجه ویژه به مقوله ورزش و گسترش ورزش همگانی و عمومی ‌در بخشنامه‌های شهرداری و شورای شهر مطرح شد و در دستور کار قرار گرفت. این دستور که با هدف ایجاد تعادل و وحدت رویه در نحوه ارائه خدمات استاندارد ورزشی در مناطق شهر تهران مصوب و اجرایی شد، افزایش مستمر و رو به رشد اماکن ورزشی را به دنبال داشت؛ اقدامی ‌که فارغ از هرگونه نگاه اقتصادی، تنها گسترش و ترویج ورزش شهروندی را هدف قرار داد.

 این روزها مدیریت شهری با آسیب‌شناسی و بازبینی این رویکرد، در حال برداشتن گام‌های بعدی این طرح است، به طوری که تلفیق نگاه ناحیه‌محوری و ورزش شهروندی، امروزه ضرورت توسعه سرانه‌های ورزشی را به تناسب پراکندگی جمعیت و ویژگی‌های هر محله مطرح ساخته است.

ضرورتی که اجرای آن در مناطق جنوبی و پرجمعیت شهر بیشتر از دیگر مناطق احساس می‌شود.  تأثیر این رویکرد و نتایج اقدامات اخیر در منطقه ما نیز مشهود است. شهردار منطقه در دیدار اخیر خود با مدیران ورزشی ضمن اعلام خبر بهره‌برداری از 5 مجموعه ورزشی جدید، موضوع توسعه سرانه‌های ورزشی محلی را با این عبارات مطرح کرد:

 «... با توجه به موضوع ناحیه‌محوری، کمبودهای ورزشی محله‌ها شناسایی و براساس همین کمبودها، برنامه‌ای با هدف دستیابی به سرانه‌های استاندارد و ارتقای رضایتمندی شهروندان تهیه خواهد شد.»

 این اقدامات و این نگاه به ورزش شهروندی، آینده‌ای مطلوب را در مقوله ورزش برای محله‌های ما رقم می‌زند و از سوی دیگر جای هیچ بهانه‌ای را برای بی‌توجهی به امر ورزش باقی نمی‌گذارد. موضوعی که نتایج مثبت آن نصیب خود ما می‌شود و به تبع آن سلامت و پویایی بیشتر جامعه را در پی خواهد داشت.

همشهری محله - 15

کد خبر 91088

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز