گروه ورزشی- مهدی ربوشه: واکنش کفاشیان به انتقادهای مایلی‌کهن ...

اظهارات محمد مایلی‌کهن که خطاب به رئیس فدراسیون فوتبال گفته است «آقای کفاشیان، دو خط استعفا بنویس و برو» آنقدر جنجال‌برانگیز به نظر می‌رسد که شاید در آینده‌ای نزدیک موجبات تقابل باشگاه سایپا و فدراسیون فوتبال را نیز فراهم کند.

  •  آقای کفاشیان، انتقادهای تند محمد مایلی‌کهن همچنان شما را نشانه گرفته است. نظرتان چیست؟

رفتارهای مایلی‌کهن برای من جای سئوال دارد. می‌خواهم از رسانه‌ها سئوال کنم تا آنها جواب بدهند. اینکه وظیفه یک مربی چیست؟ آیا نباید حیطه اختیاراتش را بداند و بشناسد؟ آیا نباید صرفا روی تیم‌ خودش و مسائلی که به تیمش مربوط می‌شود تمرکز داشته باشد؟به هرحال این رفتارها همچنان برای من جای سئوال باقی گذاشته است.

  • اما این انتقادها متوقف نمی‌شود. واکنش شما چیست؟

اشکالی ندارد. شاید آقایان نمی‌خواهند احترام کفاشیان را نگه دارند. اما آیا جایگاه رئیس فدراسیون فوتبال آنقدر بی‌ارزش است که هرکسی هر طوری که دلش خواست درباره‌اش حرف بزند. نه، من این‌طور فکر نمی‌کنم و این رفتارها ابدا مورد تایید نیست.

  • شما چه واکنشی خواهید داشت. چون خود شما بهتر می‌دانید که این اختلاف ریشه‌ای است. قبول دارید؟

من مشکلی با هیچکس ندارم. مایلی‌کهن را نیز به مراجع ذی‌صلاح یعنی کمیته انضباطی واگذار کرده‌ام تا درباره‌اش تصمیم بگیرند. من پاسخ حرف‌های او را نمی‌دهم. واقعا متاسفم. ما به جای اینکه به دنبال یک تیم ملی قدرتمند باشیم مدام علیه یکدیگر با ادبیاتی عجیب و غریب حرف می‌زنیم.

  • منظورتان را روشن‌تر مطرح می‌کنید؟

منظور من این است که شاید خیلی از مربیان درباره برنامه‌های فدراسیون و تیم ملی و حتی شخص من صحبت‌هایی داشته باشند اما حرف‌های خود را مودبانه مطرح می‌کنند. بالاخره باید قبول کنیم که هر فردی برای خودش شخصیتی دارد. حالا که دوستان این مسئله را هم نادیده می‌گیرند، مشکلی نیست. چون من از جایگاه رئیس فدراسیون فوتبال اجازه نمی‌دهم هرکسی هر چیزی که دلش می‌خواهد نثار فدراسیون و تیم ملی کند. برخی از مربیان ما باید بدانند که راه‌های دیگری هم برای بیان نقطه نظرات‌شان وجود دارد.

  • آیا ادامه این برخوردهای رسانه‌ای به تیم ملی آسیبی وارد نمی‌کند؟

قطعا همین‌طور است. ببینید، آقای سجادی در باشگاه سایپا آدم مفیدی است. برای باشگاه خودش زحمت می‌کشد. او یک قهرمان ارزنده دوومیدانی است که در حال حاضر در باشگاه سایپا سمت مدیرعاملی را برعهده گرفته است. خب، بالطبع سجادی در امور فنی دخالت نمی‌کند. همان‌طور که ما در مسائل مربوط به مربیان دخالت نمی‌کنیم اما حداقل می‌توانیم از مربیان لیگ‌های برتر و دسته یک توقع داشته باشیم که تیم‌های قدرتمندی بسازند تا از این طریق، ما تیم ملی قدرتمندی داشته باشیم.

  • با این حساب حتما شما اعتقاد دارید که تیم ملی ضعیف ما در حال حاضر محصول عملکرد ضعیف باشگاه‌های فوتبال ایران است. نه؟

نه به این تندی و شدت اما معتقدم با بهتر شدن وضعیت فنی باشگاه‌ها، فوتبال ما تیم‌ ملی قدرتمندی را نیز در اختیار خواهد داشت. خب، من نگرانم. حق دارم نگران باشم. کیفیت کار باشگاه‌ها باید بالاتر برود.

  • آقای کفاشیان، با همه این حرف‌ها آیا قبول دارید که مایلی‌کهن بابت اتفاق‌های گذشته از فدراسیون فوتبال دلخور است؟

واقعا نمی‌دانم مایلی‌کهن چرا ناراحت است. ناراحتی‌های او باید ریشه‌یابی شود. نه‌تنها مایلی‌کهن بلکه هرکسی که چنین دلخوری‌هایی دارد باید بداند راه‌های دیگری هم برای حل مشکلات وجود دارد.

  • اما این برخورها همیشه وجود دارد.

اگر وجود دارد هم باید ریشه‌‌کن شود. هرکس باید جایگاه خودش را بشناسد. هر مربی باید در حیطه وظایف خود صحبت کند، مربی‌ای که 300 یا 400 میلیون از باشگاه پول می‌گیرد باید رفتاری حرفه‌ای داشته باشد. تا چه زمانی می‌خواهیم این رفتارها را از خودمان نشان بدهیم؟

  • راه‌حل شما چیست؟

ببینید، راحت بگویم؛ باشگاه‌ها عضو مجمع فدراسیون فوتبال هستند. از این به بعد اگر مربی خارج از حیطه اختیاراتش اظهارنظر کند و اخلاق حرفه‌ای را نادیده بگیرد و در خصوص فدراسیون یا تیم ملی به شکل غیرمتعارف و غیرمودبانه‌ای سخن بگوید نه‌تنها با خود آن مربی بلکه با باشگاه او نیز برخورد خواهیم کرد. ما همه عضو یک خانواده هستیم و هیچکس حق ندارد به دیگری توهین کند. تاکید می‌کنم که این یک بحث شخصی نیست. اما من وظیفه دارم از جایگاه ریاست فدراسیون فوتبال دفاع کنم.

  • یعنی اگر مایلی‌کهن رویه خود را ادامه دهد، باشگاه سایپا نیز مورد تنبیه قرار خواهد گرفت؟

من پیگیری حرف‌های مایلی‌کهن را به کمیته انضباطی واگذار کرده‌ام.

  • آقای کفاشیان، آیا اخیرا جلسه‌ای با سعیدلو داشته‌اید؟

آقای سعیدلو حمایت کامل خود را از فدراسیون فوتبال و تیم ملی اعلام کرده است.

  • اما به نظر می‌رسد شما جلسات موفقی را پشت‌سر نگذاشته‌اید. این‌طور نیست؟

نه، این‌طور نیست. ما نمی‌خواهیم به طور مداوم مزاحم رئیس سازمان تربیت‌بدنی شویم. به هرحال سعیدلو کارهای زیادی دارد. ضمن اینکه برای ما این اقدام رئیس سازمان ورزش ارزشمند بود که حمایت کامل خود را از تیم ملی و فدراسیون فوتبال اعلام کرد.

  • گفته می‌شود سعیدلو بیشتر به استخدام یک مربی خارجی برای تیم ملی علاقه‌مند است تا حفظ قطبی. این مسئله صحت دارد؟

نه، شایعه است و آن را تکذیب می‌کنم. اتفاقا یکی از خبرگزاری‌ها این مسئله را نوشته است که من فورا دستور پیگیری قانونی داده‌ام. این خبرگزاری از قول یکی از اعضای هیات‌رئیسه ما که اتفاقا نامش را نیز فاش نکرده، نوشته است که سعیدلو علاقه‌ای به حفظ قطبی ندارد. خب، این رفتارها پسندیده نیست. واقعا متاسفم. ضمن اینکه من سعیدلو را به خوبی می‌شناسم. آنقدر آدم قاطعی است که حرفش را با صراحت مطرح می‌کند.

  • آیا جلسه‌ای در پیش خواهد بود؟

بله، هفته آینده به همراه قطبی با سعیدلو جلسه‌ای خواهیم داشت و در آن جلسه در خصوص برنامه‌های تیم ملی صحبت‌ می‌کنیم.

  • راستی آقای کفاشیان، برنامه 90 هم بالاخره کارش را شروع کرد. چه نظری دارید؟

90 همیشه باید باشد. اما از عادل می‌خواهم که فقط به دنبال حواشی فوتبال نباشد و در راستای موفقیت تیم ملی و فدراسیون فوتبال هم تلاش کند. ما به جای پرداختن به حواشی فوتبال باید به دنبال فضاهای دیگری باشیم تا بتوانیم یک بار دیگر در عرصه ملی دایی‌ها، مهدوی‌کیاها و کریمی‌ها را کشف کنیم.

کد خبر 91034

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز