مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۹
۰ نفر

محمود عبدالهی: مترو تهران به‌رغم مشکلات عدیده مالی و موانعی که در راه برداشت از صندوق ذخیره ارزی دارد، هیچ وقفه‌ای در برنامه‌های توسعه‌ای خود نداشته و دست‌اندرکاران آن سخت در تلاشند تا بتوانند با گسترش خطوط ریلی زیرزمینی شهر تهران خدمت‌رسانی مشهود و چشمگیر خود را در کاهش حجم ترافیک تکمیل نمایند.

جدیدترین خبری که درخصوص توسعه ناوگان حمل‌ونقل ریلی زیرزمینی منتشر شد، انجام تست سرد در ایستگاه قیطریه و ادامه خط یک مترو است تا به‌زودی شاهد افتتاح و به بهره‌برداری رسیدن آن باشیم.

 توسعه شمالی ‌این خط که سال گذشته و با پیش‌بینی افزایش حدود 8کیلومتر آغاز شد از شمال ‌ایستگاه میرداماد در 2مسیر رفت و برگشت آغاز شد، سپس با یک قوس به زیر بلوار میرداماد، بعد از میدان مادر و با قوس دیگری به زیر خیابان دکترشریعتی هدایت شد.‌ این خط از زیر خیابان دکترشریعتی تا میدان قدس ادامه می‌یابد و در فاز بعدی توسعه تا میدان تجریش امتداد خواهد یافت.

این مسیر 8کیلومتری با 7‌ایستگاه در 3مرحله ساخته می‌شود که مرحله نخست به طول 6هزارو200متر شامل‌ایستگاه‌هایی واقع در خیابان‌های میرداماد، دکترشریعتی-ظفر، دکترشریعتی-یخچال، پل شهیدصدر و قیطریه است که مهرماه امسال به اتمام می‌رسد.

فاصله ایستگاه قلهک تا قیطریه حدود 2ونیم کیلومتر است که روز عید فطر مورد انجام عملیات تست سرد قرار می گیرد. در بین این 2ایستگاه، ایستگاه پل شهیدصدر نیز واقع شده که در حال انجام عملیات تکمیلی سالن فروش بلیت است و طبق اعلام مسئولان زمستان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

مشخصات کلی عملیات طرح
بعد از انجام عملیات حفاری و ایجاد تونل، ریل‌گذاری‌ این پروژه(توسعه شمالی خط یک) در 3فاز اجرا شد که شرکت تعاونی، فنی و مهندسی خط‌گذار تحت نظارت 2شرکت بزرگ چینی و داخلی اجرای آن را برعهده داشت. در فاز اول، ریل‌گذاری خط تا خیابان دولت انجام شد که حدود 4ونیم‌کیلومتر را شامل می‌شد که اسفندماه سال گذشته به اتمام رسید.

فاز دوم عملیات ریل‌گذاری نیز همزمان بین دولت تا قیطریه در مسیری حدود 2کیلومتری صورت پذیرفت و اواخر فروردین‌ماه امسال اتمام یافت. زمان اتمام کلی ریل‌گذاری‌ این پروژه که در کل 8و2دهم‌کیلومتر و تا میدان تجریش را شامل می‌شود اواخر امسال به پایان خواهد رسید و بدین‌ترتیب مسافران ‌این خط می‌توانند از شهرری تا تجریش را به‌راحتی طی کنند.

نحوه کار
عملیات ریل‌گذاری به‌صورت کلی بدین‌نحو است که پایه‌های بتونی(تراورس) از طریق شفتی به قطر 18متر(حفره‌ای که در فاصله حدود 200 تا 800کیلومتری طرح ‌ایجاد و از طریق آن تجهیزات به تونل منتقل می‌شود و بعد‌ها هم در ‌این قسمت هواکش تونل را نصب می‌کنند) وارد تونل شده و به‌صورت افقی در مسیر تونل و با فواصلی مشخص روی کف تونل که قبلا بتون‌ریزی شده نصب می‌شوند.

 این پایه‌های بتونی یا «تراورس» جایگزین الوارهایی شده که شما در خطوط راه‌آهن بارها آن‌ها را دیده‌اید؛ همان الوارهایی که ریل‌های آهنی روی آن پیچ و محکم شده. بدین‌ترتیب پایه‌ها نصب و سپس ریل‌های آهنی روی آن پیچ می‌شود و به مرور بر متراژ ریل و خط افزوده می‌شود.

انواع ریل‌گذاری
ریل‌گذاری خطوط مترو به 2طریق صورت می‌گیرد؛ در نوع اول که هم‌اکنون شرکت خط‌گذار از آن استفاده می‌کند تراورس و ریل قطعه قطعه و از طریق شفت به داخل تونل هدایت شده و سپس در آن‌جا مونتا‍ژ، پیچ و نصب می‌شوند.

در نوع دیگر ریل‌ها به‌صورت کوپلاژ(سر هم شده) بیرون از تونل و به‌طول 18متر با تراورس‌ها و ریل‌ها ساخته شده و با جرثقیل به داخل تونل منتقل می‌شود که ‌این نوع کار محیط کاری نسبتا بزرگ‌تری را می‌طلبد. در هر دو صورت بعد از ‌این‌که تراورس و ریل روی کف تونل مستقر شد، ارتفاع آن تنظیم، شیب لحاظ، فرم هندسی مورد نظر اعمال می‌شود  و در نهایت بتون‌ریزی صورت می‌گیرد تا ریل ثابت شود.

عملیات تست سرد
اما عملیات تست سرد  به مناسبت  عید فطر و پیش از افتتاح رسمی ایستگاه قیطریه انجام می‌شود، بدین‌ترتیب است که ابتدا یک لوکوموتیو دیزلی در مسیر جدید شروع به حرکت  کرده  تا در صورت وجود مشکل در مسیر و ریل‌ها(کوتاهی و کوچکی تونل و احتمال برخورد با قطار) عیب‌ها شناسایی شده و نسبت به رفع آن اقدام به‌عمل آید.

به گفته مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه،  تست سرد ‌ایستگاه مترو   به زودی انجام می‌شود و ‌این ‌ایستگاه که 95درصد عملیات عمرانی و تکمیلی آن انجام شده، چند هفته پس از اجرای تست سرد با انجام عملیات تست گرم و نهایی به بهره‌برداری رسمی‌خواهد رسید.

عملیات تست گرم
همان‌طور که در بالا عنوان شد عملیات تست سرد با لوکوموتیو دیزلی و پیش از نصب ریل سوم(ریل مخصوص عبور جریان برق) انجام  شد، اما تست گرم با قطار برقی و ویژه مترو صورت می‌گیرد تا ضمن تکمیل آزمایش صورت گرفته در تست سرد و بررسی حرکت صحیح و بدون اشکال قطار روی ریل، میزان برق‌رسانی و حرکت برقی قطار نیز مورد تست و کنترل قرار گیرد. در این مرحله بیشتر تست برق و جریان آن در طول خط تازه‌تاسیس مدنظر است.

مشخصات ایستگاه
ایستگاه قیطریه در تقاطع خیابان‌های دکترشریعتی و پل رومی قرار دارد. در این ایستگاه ساخت سکو و سالن تهیه بلیت، مراحل نازک‌کاری و تاسیسات و عملیات تکمیل سازه‌های جانبی کلا اجرا شده است.  ایستگاه قیطریه به دلیل طرح مجتمع ایستگاهی عظیم مجاور آن و هم‌چنین طرح ویژه پدافند غیرعامل از اهمیت بسیاری برخوردار است که با راه‌اندازی کامل آن، کمک شایانی به اهالی منطقه شمیران خواهد کرد.

مشخصات آماری و عددی توسعه شمالی خط‌یک
طول خط توسعه شمالی: 8و2دهم‌کیلومتر/ تعداد‌ایستگاه:7‌ایستگاه/ حداکثر شیب خط:5 در هزار/ تعداد هواکش میان تونلی:8هواکش/ تعداد پست برق فشارقوی: یک‌دستگاه / عرض‌ایستگاه‌ها: 14متر/ طول‌ایستگاه‌ها:140متر/ متوسط فاصله بین دو‌ایستگاه: 1100متر/ تعداد واگن هر قطار: 7واگن/ ظرفیت هر قطار:1290نفر

همشهری مسافر

کد خبر 90871

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز