مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۰
۰ نفر

نیره بهتری: این روزها جمله «تا چشم بر‌هم بزنی‌...» ورد زبان پیر و جوان‌، زن و مرد‌، مدیر و کارگر و خلاصه هر قشر و هر گروهی است‌.

این یعنی سرعت، حرف اول را می‌زند و دیگر هیچ پرونده‌ای گرد گذر زمان را به خود نمی‌بیند و هیچ پروژه‌ای در جریان ساخت‌، تخریب نشده و درخواست و تقاضایی در بایگانی فراموشی آرشیو نمی‌شود.

 حداقل در مورد شهرداری کلان‌شهر تهران پس از احداث بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی در سطح خاورمیانه در یک چشم برهم‌زدن‌، مدعی این سرعت باشیم.

اما لازمه این سرعت‌، ایفای نقش و سهم شهروندان در پرداخت به‌موقع عوارض و مالیات شهر است. گزارش این صفحه همشهری‌زندگی  مروری است بر  تاثیر پرداخت به‌موقع عوارض و مالیات شهرداری در اجرای پروژه‌های شهری.همیشه ساختن کاردستی، یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های درس‌های دبستانی بود.

 اول از همه یکی، دو تا مقوای بزرگ می‌خریدیم. بعد با کمی‌ چوب‌بستنی و مدادرنگی و کاغذهای رنگی یک شهر کوچک می‌ساختیم. شهر ما اول از همه یک خانه داشت. بعد یک خیابان که اتومبیل یا دوچرخه‌ای از آن عبور می‌کرد. کنار تک‌خانه شهر کوچک‌مان همیشه یک درخت بود که زیر سایه‌اش سرسره و تاب خیال بازیگوش ما را از بازی و سرگرمی ‌پر می‌کرد.

با کاغذرنگی‌ها چمن می‌ساختیم و فضای سبزی که آرامش را به شهرمان می‌بخشید. کمی ‌آن‌طرف‌تر مسجد و ورزشگاهی بود که آدم‌های شهرمان در آن مشغول عبادت و ورزش می‌شدند. اگر می‌خواستیم اجزای بیشتری به شهرمان اضافه کنیم باز هم باید راهی لوازم‌التحریری سر کوچه می‌شدیم و چندتکه کاغذرنگی و مقوای دیگر هم می‌خریدیم ولی اگر پولی در بساط نداشتیم باید به همان شهر کوچک با یک خیابان و یک سرسره و یک مسجد و یک ورزشگاه بسنده می‌کردیم.

ما بزرگ شدیم و شهرمان هم بزرگ شد. با صدها بزرگراه و هزاران خیابان، پیاده‌رو و بوستان، ورزشگاه و فرهنگسرا، مسجد و مجموعه‌های فرهنگی-تفریحی، مترو و تاکسی و اتوبوس و هزار و یک چیز دیگر که همگی با هم یک شهر بزرگ و دیدنی را ساختند. این‌جا شهرماست. شهری که خیابان‌هایش از مقوا و پارک‌هایش از کاغذرنگی نیست. همه‌چیز از جنس واقعیت است، اما تنها شباهتش با کاردستی‌های کودکی، مالکیت ما به ‌این شهر بزرگ است، چون ما برای آن هزینه کرده‌ایم.

6 قبض رنگی و هزاران سوال

اضافه شدن چند قبض رنگی با مهر شهرداری به عوارض سالانه، ‌این روزها حسابی فکر شهروندان تهرانی را مشغول کرده است. قطعا باید 6فیش برای عوارض نوسازی در 4قسط و 2فیش هم برای بدهی‌های معوقه و پسماند در صندوق‌پستی خانه شما هم افتاده باشد. قبوضی که به نسبت متراژ و منطقه محل سکونت شما، رقم‌های متفاوتی را نشان می‌دهد.

 گرچه خبر دارید که ‌این قبوض راهی خانه همه خانوارهای تهرانی شده است و هیچ‌گونه پارتی‌بازی هم در کار نبوده، اما هنوز بخش اعظمی ‌از تماس‌های روزانه سامانه پیام‌های مردمی ‌شهرداری را تماس‌هایی با  سوال درخصوص ‌این عوارض تشکیل می دهد. شاید بتوان بخشی از ‌این سوال را با قانون شهرداری‌ها پاسخ داد.

 یکی از ردیف‌های درآمدی که قانون برای شهرداری‌ها منظور داشته وصول عوارض نوسازی از تمام اراضی، ساختمان‌ها و ساخت و ساز‌هایی که در محدوده شهر انجام می‌شود، است. درآمدهای حاصله از ‌این عوارض نیز خرج اصلاح و احداث معابر، ‌ایجاد پارک‌ها و پارکینگ‌ها و میادین شهر می‌شود.

سهم ما از شهر ، همه آن است
شهرداری‌ها برای‌ایجاد کیفیت بهتر زندگی، اوقات فراغت و فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی نیاز به حمایت‌های شهروندان دارد. چنان‌چه به گفته  شهردار  قالیباف در جمع مردم یکی از مناطق شهر تهران، اجزا و عناصر شهر با پول دولت و شهرداری ساخته نشدند، بلکه با پول خود شهروندان ساخته شده‌اند و اکنون تمام شهروندان در داشته‌های شهر سهیم هستند.

 به گفته شهردار تهران، طی سال‌های گذشته با کمک شهروندان مهم‌ترین بزرگراه‌های تهران که مدت‌ها بلاتکلیف مانده بودند به اتمام رسیدند، پس از اتمام تونل رسالت که بیش از 10سال کار ساخت آن به طول انجامیده بود،

 تونل توحید به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های خاورمیانه در 26ماه مورد بهره‌برداری قرار می گیرد. احداث 17کیلومتر تونل در یک‌سال‌ونیم گذشته برای توسعه مترو، احداث 20کیلومتر تونل آب‌های سطحی، احداث 3میلیون مترمربع فضای فرهنگی، مذهبی و ورزشی ازجمله فعالیت‌های کلان و پرهزینه شهر تهران بوده و با پول خود شهروندان که با عنوان عوارض به شهرداری تزریق شده، اجرا گردید.

کل عوارض 4درصد بودجه شهرداری است
 بد نیست ‌این را هم بدانید کل عوارضی که از مردم اخذ می‌شود جمعاً شامل حدود 4درصد بودجه کل شهرداری می‌شود که البته باقی بودجه شهرداری از طریق صدور پروانه، قانون تجمیع عوارض و امثالهم تأمین می‌شود. در صورتی‌که کلیه ‌این هزینه‌ها محقق شود درنهایت 4000میلیارد تومان بودجه شهرداری کامل می‌شود.  مدیر‌کل اداره تشخیص  و وصول درآمد‌های شهرداری تهران معتقد است:

 عوارضی که شهروندان می‌پردازند صرف عمران و آبادانی به‌ویژه نوسازی شهر می‌شود. شهرداری تهران سالانه نزدیک به 70‌درصد از درآمد خود را از طریق عوارض صدور پروانه و تراکم تامین می‌کند که در سال جاری به دلیل رکود مسکن، تحقق کامل آن تقریبا غیرممکن شده است.

 مناف‌هاشمی مجموع ارزش ریالی عوارضی که تحت عنوان نوسازی و پسماند طی چند روز اخیر برای املاک تهران با پست ارسال شده را بین 400 تا 450‌میلیارد تومان اعلام کرده که اگر همه آن‌ها وصول شود، بین 4ونیم تا 5‌درصد به درآمد شهرداری اضافه خواهد شد. از سوی دیگر شهرداری تهران وصول عوارض نوسازی  مربوط به سال‌های86و87 را هم ارسال کرده است.

جایزه برای خوش حساب ها

 شهرداری تهران به موجب قانون نوسازی و عمران شهری، هشدار داده چنان‌چه ظرف مدت 2ماه از مهلت قید شده در فیش عوارض نوسازی، مالک نسبت به پرداخت عوارض اقدام نکند، مشخصات ملک به اداره‌های برق و گاز تسلیم می‌شود و موسسات مذکور موظفند بعد از مهلت مجدد، نسبت به قطع برق و گاز محل سکونت مالک اقدام کنند.

 هم‌چنین مالکانی که تا پایان سال عوارض مقرر را نپردازند، مشمول پرداخت 9‌درصد جریمه دیرکرد خواهند شد که برای هر سال تاخیر در پرداخت، جریمه نیز اضافه خواهد شد. از سویی شهرداری تهران همه‌ساله جوایزی را برای شهروندان خوش‌حساب درنظر می‌گیرد که در سال‌جاری نیز ‌این طرح اجرا و به شهروندانی که کلیه قبوض عوارض نوسازی، کسب وپیشه و بهای خدمات پسماند مسکونی و غیرمسکونی را تا 30مهرماه پرداخت نمایند، جوایز ارزنده‌ای به صورت قرعه‌کشی اهدا خواهد شد.

 این جوایز شامل 230کمک‌هزینه حج‌عمره ،352قطعه سکه تمام‌بهار آزادی، 222 دستگاه تلویزیون، LCD 222 ،کمک هزینه سفرزیارتی به سوریه و... خواهد بود. هم‌چنین اگر شهروندان کل عوارض نوسازی را به‌صورت یک‌جا و بدون قسط‌بندی پرداخت کنند، 10‌درصد عوارض به عنوان جایزه منظور و کسر خواهد شد.

فروش 1500 میلیارد تومان املاک و مستغلات
یکی دیگر از روش‌های درآمدی شهرداری فروش املاک و مستغلات است. به گفته حمید آذرفر، قائم‌مقام اداره‌کل املاک و مستغلات شهرداری تهران پیش‌بینی می‌شود امسال یک‌هزار و500 میلیارد تومان از املاک شهرداری فروخته ‌شود: در 6ماهه اول سال‌جاری به دلیل رکورد بازار مسکن، درآمدهای مورد انتظار شهرداری تامین نشده،

 اما اعتبار فعلی از محل فروش املاک برای پرداخت طلب پیمانکاران و اجرای برخی از پروژه‌های عمرانی مفید بوده است. بودجه غیرنقدی بخش‌های مختلف شهرداری تهران از طریق فروش املاک و مستغلات تامین می‌شود و امسال حداقل500 میلیارد تومان از املاک و مستغلات به فروش رسیده که این اعتبار به پروژه‌های عمرانی مناطق مختلف تزریق شده است.

شهرداری‌های مناطق تمایل داشته‌اند که درآمد حاصل از فروش املاک جزو درآمد نقدی خودشان دیده شود تا بتوانند به تعهداتی که به شهرداری تهران دارند، عمل کنند. در سال‌جاری و 6ماهه دوم سال گذشته مبالغ حاصل از فروش املاک و مستغلات به حساب مناطق رفته است، اما فقط اختیار فروش آن‌ها در اختیار اداره‌کل املاک و مستغلات است.

همشهری زندگی

کد خبر 90532

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز