دوشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۱
۰ نفر

گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: در حالی که خانواده‌ها نگران ابتلای فرزندان‌شان به بیماری آنفلوانزای خوکی در مدارس هستند

مدیرکل سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش تاکید کرد که نگرانی خاصی درباره بیماری آنفلوانزای نوع A در مدارس وجود ندارد.به گفته حسن ضیاءالدینی، تمهیدات لازم برای پیشگیری از این بیماری اندیشیده شده است.

در برخی از مدارس این تمهیدات اجرا شده و در برخی دیگر نیز در حال اجراست. به این ترتیب، نگرانی درباره احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای خوکی در مدارس کشور نداریم.

بازگشایی بدون تأخیر مدارس

وی در واکنش به زمزمه‌هایی مبنی بر تاخیر در بازگشایی مدارس، گفت: «بحث تاخیر در بازگشایی مدارس به هیچ وجه در آموزش و پرورش مطرح نیست و مدارس طبق برنامه اعلام شده بازگشایی می‌شود.»

این در حالی است که برخی از کارشناسان بهداشتی و نمایندگان مجلس بر این عقیده‌اند که با بازگشایی مدارس در کشور، احتمالا با اوج آنفلوانزای خوکی در این دوره مواجه خواهیم بود.

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره به فارس گفت که به‌دلیل شیوع بیماری آنفلوانزای نوع A بهتر است که مدارس فعالیت خود را با تأخیر آغاز کنند. نورالله حیدری اظهار داشت: نقاط مختلف کشور که شیوع آنفلوانزای نوع A در آنجا بیشتر است باید شناسایی شوند تا از ورود افراد به این مکان‌ها جلوگیری شود.

پیشگیری از آنفلوانزا

ضیاء‌الدینی بیان کرد: با کمک سازمان نوسازی مدارس آبخوری‌ها و دستشویی‌های مدارس از هم جدا می‌شود و تا آغاز سال تحصیلی همه مدارس کشور به لوله‌کشی صابون مایع مجهز خواهند شد.

مدیرکل سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش با مهم دانستن نقش آموزش در پیشگیری از شیوع آنفلوانزا اعلام کرد: با همکاری وزارت بهداشت یک بروشور آموزشی تهیه شده که هفته اول مهر‌ماه در مدارس توزیع می‌شود.

وی از آموزش مدیران، مربیان پرورشی، مشاوران و سرایداران مدارس در زمینه پیشگیری از آنفلوانزا خبر داد و گفت: در هر مدرسه به یک نفر نیز به‌عنوان رابط بهداشتی در زمینه بیماری آنفلوانزا آموزش‌های لازم ارائه شده‌است.ضیاء‌الدینی بیان کرد: مربیان و کارشناسان بهداشت هر منطقه نیز باید بر اصول بهداشت فردی تأکید داشته باشند و این اصول را در همه مدارس به دانش‌آموزان آموزش دهند.

وی اضافه کرد: مربیان و کارشناسان بهداشت شهرستان‌های استان تهران باید آموزش‌های لازم درخصوص شستن دست‌ها و پوشاندن دهان و بینی با دستمال کاغذی هنگام سرفه و عطسه را به دانش‌آموزان بدهند.

همچنین آموزش استفاده از وسایل شخصی به‌خصوص نوشیدن آب با لیوان شخصی نیز بر عهده مربیان و کارشناسان بهداشت هر مدرسه است. مدیرکل سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش به خانواده‌ها توصیه کرد که از فرستادن فرزند‌شان به مدرسه درصورتی‌که دارای علائم اولیه سرما‌خوردگی است جدا خودداری کنند.

وی از خانواده‌ها درخواست کرد تا فرزندان خود را 24 ساعت بعد از قطع شدن تب به مدرسه بفرستند.با این همه، نهادهای بین‌المللی در زمینه بهداشت و سلامت هشدار می‌دهند که بیشترین قربانیان از گروه سنی کودکان و نوجوانان هستند. هشدار اوج و طغیان بیماری را در این فصول با انتقال سریع بیماری در بین دانش‌آموزان جدی بگیریم.

کد خبر 90468

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز