همشهری آنلاین: زدوخوردهای خشونت‌امیز میان تظاهرکنندگان ضداسلامی و تظاهرکنندگان مسلمان در شهرهای انگلیس دولت این کشور را نگران کرد‌ه است،

وضعیتی یکی از وزرای انگلیسی آن را با مناقشات دهه 1930 در دوران اوج‌گیری فاشیسم مقایسه می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس این خشونت‌ها که شهر‌های لوتون، بیرمنگام و لندن را در چند ماه اخیر در برگرفته است، شامل جمعیت‌هایی غیرمنسجم از گروه‌های دست‌راستی - مانند گروهی که پیش از این اتحادیه دفاع از انگلیس خوانده می‌شد - از یک طرف و سازمان ضدفاشیستی و گروهای جوانان مسلمان از طرف دیگر است.

در مصاحبه‌ای که روز شنبه 12 سپتامبر (21 شهریور) از جان دنهام، وزیر جوامع انگلیس منتشر شد، او تظاهرکنندگان ضداسلامی را به مشکل‌آفرینی عامدانه متهم کرد.

دنهام گفت: "تاکتیک تلاش برای تحریک‌کردن طرف مقابل به این قصد که خشونت و آشوب گسترده‌تری رخ دهد، یک شیوه قدیمی گروه‌های راست افراطی و سایر گروهای افراط‌گرا است."

دنهام در این مصاحبه با روزنامه گاردین گفت:‌"چنین شیوه‌هایی سابقه‌ای قدیمی تا دهه 1930 و ماجرای خیابان کیبل (Cable Street) دارد."

اشاره دنهام به آشوبی است که در سال 1936 بوسیله رهبر فاشیست انگلیسی، اسوالد موسلی با راهپیمایی از میان محله ایست‌اند لندن که جمعیت یهودی زیادی داشت، برانگیخته شد.

پیروان نازیست موسلی در خیابان کیبل با یهودیان، کمونیست‌ها و آنارشیست‌ها روبرو شدند و زد و خورد تمام عیاری بین آنها درگرفت.

رسانه‌های انگلیس سرمنشا زدوخورد های اخیر را شهر لوتون، شهرکی با مخلوطی از اقوام مختلف در شمال لندن، می‌دانند که در آن تظاهراتی کوچک، اما با پوشش رسانه‌ای وسیع، علیه ارتش انگلیس برگزار شد.

اسلام‌گرایانی که در این تَظاهرات شرکت داشتند، در رژه‌ بازگشت به خانه برای سربازان انگلیسی که از عراق بازگشته بودند،‌ پلاکاردهایی را در دست داشتند، که این سربازان را "قصاب" و "بچه‌کش" نامیده بود.

تنش‌ها بار دیگر ماه مه هنگامی بالا گرفت که یک گروه دست‌راستی افراطی به نام "مردم متحد لوتون" به محل‌های کسب و کار هندی‌ها و پاکستانی‌ها حمله کرد و به خرد کردن ماشین‌ها پرداخت.

تظاهرکنندگان دست راستی در بیرمنگام

در ماه آگوست، یک گروه دنباله‌روی این گروه، به نام اتحادیه دفاع انگلیس، سعی کرد  تظاهراتی را در بیرمنگام به راه بیندارد.

در این تظاهرات بین این گروه و تظاهرکنندگان ضدفاشیست زدوخورد درگرفت. بالاخره در این ماه (سپتامبر) این گروه برای دومین بار سعی کرد تظاهراتی در بیرمنگام به راه بیندازد، که به سرعت به خشونت کشیده شد. حدود 200 نفر که بسیاری از آنها از مهاجران آسیای جنوبی بودند، به مقابله با پلیس ضداغتشاش پرداختند. پلیس 90 نفر آنها را دستگیر کرد.

تظاهرکنندگان ضدفاشیست در بیرمنگام

روز جمعه 12 سپتامبر (20 شهریور)، یک گروه ضداسلامی دیگر، به نام "جلوی اسلامی‌شدن اروپا را بگیرید" در بیرون مسجدی در شمال غرب لندن تظاهراتی را اعلام کردند که هم مصادف با 11 سپتامبر و هم ماه مبارک رمضان بود.

 تنها معدودی از تظاهرکنندگان ضداسلامی در محل ظاهر شدند و در مقابل تعداد زیادی از مسلمانان برای دفاع از مسجد به محل آمدند.

مسلمانان د ر مقابل مسجد مرکزی هارو در لندن

پلیس تظاهر کنندگان ضداسلامی را به زور از جماعت خشمگین مسلمانان دور کرد. اما تصاویر تلویزیونی نشان می‌داد که جوانان مسلمان در خیابان‌ها ندای الله‌اکبر سر می‌دهند و پلاکاردهای اسلامی را تکان می‌دهند. پلیس 10 نفر را در این تظاهرات دستگیر کرد.

 اتحادیه دست‌راستی دفاع از انگلیس اعلام کرده است که در چند هفته آینده تظاهراتی بیشتری را در لندن، لوتون، منچستر و لیدز برگزار خواهد کرد.

کد خبر 90304

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز