گروه سلامت: با آغاز طرح هیات امنایی شدن50‌ بیمارستان دولتی تا پایان مهرماه جاری، 30‌درصد پزشکان فعال در این بیمارستان‌ها تمام وقت می‌شوند.

معاون سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه بیمارستان‌های هیات امنایی با تعرفه 3/6 k (ضریب محاسبه نرخ جراحی) اداره می‌شوند اما سهم پرداختی مردم در این بیمارستان‌ها با دیگر بیمارستان‌های دولتی تفاوتی نخواهد داشت، در عین‌حال به اداره 50 بیمارستان دولتی به‌صورت هیات امنایی تا پایان مهرماه سال‌جاری اشاره کرد و گفت: با آغاز این طرح، 30‌درصد پزشکان فعال در این بیمارستان‌ها تمام وقت می‌شوند.

دکتر حسن امامی رضوی گفت: به این ترتیب این بیمارستان‌ها علاوه بر آنکه از اختیارات بیشتری برخوردار می‌شوند،دریافتی‌هایشان بیشترشده و به‌دنبال آن پرداخت به پزشکان نیز افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه با هیات امنایی شدن این بیمارستان‌ها، پرداختی آنها 3/6 برابر می‌شود، ادامه داد: از این میزانK 2 توسط بیمه و 1/6 k توسط دولت پرداخت می‌شود. این درحالی است که این بیمارستان‌ها قبل از هیات امنایی شدن،K1 دریافت می‌کردند. این میزان پرداختی نیز مربوط به تخت روز و حق‌العلاج است.

دکتر امامی رضوی با بیان اینکه در بیمارستان‌های هیات امنایی سهم پرداختی مردم با دیگر بیمارستان‌های دولتی تفاوتی نخواهد داشت، به ایسناگفت: هیات امنایی شدن بیمارستان‌ها، کیفیت خدمات در این بیمارستان‌ها و در نهایت افزایش رضایت‌مندی مردم را به‌دنبال دارد.

معاون سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه بیمارستان‌های هیات امنایی به استانداردسازی و ارتقای کیفیت خدمات خود ملزم شده‌اند، افزود: با هیات امنایی شدن بیمارستان‌ها، پزشکان فعال در این بیمارستان‌ها نیز تمام وقت جغرافیایی می‌شوند.

بر این اساس با آغاز این طرح 30‌درصد پزشکان تمام وقت‌شده و این امر به‌تدریج تا پایان سال به 60 درصد افزایش می‌یابد.

کم شدن اختیارات دانشگاه‌ها

هیأت امنایی شدن مدیریت بیمارستان‌های دولتی به معنای خصوصی شدن نیست و تعرفه‌ها و هزینه‌ها تغییر نمی‌کند. عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: هیأت امنایی کردن بیمارستان‌ها تا حدودی اختیارات دانشگاه‌ها را کم می‌کند و این هیأت به‌عنوان برنامه‌ریز برای بیمارستان تصمیم‌گیری می‌کند.

پیش‌تر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وقت گفته بود، این طرح برای اصلاح مدیریت آنها و ایجاد نظام بهره‌وری و جذب پزشکانی است که سود کار خود را تنها در اینکه مطب داشته باشند، می‌بینند.

در این طرح که براساس بند 24 ماده واحده الحاقی بودجه سال 88 که به اداره مستقل بیمارستان‌ها اختصاص دارد، آمده است: در هر استان کشور حداقل یک بیمارستان به‌صورت هیأت امنایی اداره خواهد شد که با محسوب کردن تعداد بیمارستان‌های هیأت امنایی‌شده قبلی، تعداد آنها به 49‌بیمارستان می‌رسد.

حسن تامینی در همین زمینه به ایلنا گفت: هیأت امنایی شدن بیمارستان‌ها منجر به‌خصوصی‌شدن نمی‌شود بلکه بیمارستان‌هایی که با این هیأت اداره می‌شوند، با در اختیار قراردادن یک بخش به یک پزشک، می‌توانند رضایت پزشک را نیز جلب کنند.

8 بیمارستان هیأت امنایی باقی می‌ماند

دکتر رحمت‌الله حافظی، معاون توسعه و مدیریت منابع وزیر بهداشت، با اشاره به تدوین آیین‌نامه بیمارستان‌های هیات‌امنایی گفت: علاوه بر این، طبق قانون بودجه باید 8 بیمارستان هیات امنایی باقی بمانند.

وی با بیان اینکه این 8 بیمارستان از 18 بیمارستانی است که پیش از این به شیوه هیات امنایی اداره می‌شدند، اظهار کرد: بنابراین در مجموع تا پایان سال، 50 بیمارستان باید به شیوه هیات امنایی اداره شوند.

وی گفت: هنگام تدوین قانون بودجه 88 در مجلس شورای اسلامی پیشنهادی مبنی بر اداره هیات امنایی حداقل یک بیمارستان به ازای هر استان و هر دانشگاه علوم پزشکی داده شد که براین اساس دولت مکلف شد حداقل 43 بیمارستان را تا پایان سال به این شیوه اداره کند.

معاون توسعه و مدیریت منابع وزیر بهداشت، با بیان اینکه آیین‌نامه بیمارستان‌های هیات امنایی با مشارکت وزارت بهداشت، رفاه و معاونت راهبردی و برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری تهیه شده است، گفت: این آیین‌نامه باید به تصویب هیات دولت هم برسد.

تعرفه خدمات

دکتر حافظی، با بیان اینکه طبق قانون، تعرفه خدمات این بیمارستان‌ها 3/6 k است، افزود: چون هزینه تمام شده خدمات بیش از یک k پرداختی است؛ بنابراین این بیمارستان‌ها باید به شیوه هیات امنایی اداره شوند.

وی در ادامه توضیح داد: در قبال 3/6 برابر شدن k در این بیمارستان‌ها هیچ وجهی از طرف دولت پرداخت نخواهد شد، این در حالی است که در سایر بیمارستان‌ها حقوق پرسنل و تعمیرات و تجهیزات از محل بودجه عمومی تامین می‌شود.

معاون توسعه و مدیریت منابع وزیر بهداشت، با بیان اینکه از 3/6 k باید k2 توسط سازمان‌های بیمه‌گر و 1/6 k توسط وزارت بهداشت از محل بودجه جاری فصل یک تامین می‌شود، افزود: همچنین مجلس شورای اسلامی 30‌میلیارد تومان علاوه بر بودجه بخش بهداشت برای اداره هیات امنایی بیمارستان‌ها درنظر گرفته است.

دکتر حافظی ادامه داد: بیمارستان‌های هیات امنایی می‌توانند آیین‌نامه مالیاتی و استخدامی خاص داشته باشند و باید کلیه هزینه‌های خود را تامین کنند.

وی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای از مدیران و روسای 50 بیمارستانی که باید به شیوه هیات امنایی اداره شوند، گفت: طبق قانون در این بیمارستان‌ها اعضای هیات علمی پزشکان و متخصصان باید تمام وقت شوند.

(در مرحله نخست 30‌درصد افراد و تا انتهای سال‌60 درصد) معاون توسعه و مدیریت منابع وزیر بهداشت، هدف از هیات امنایی شدن برخی از بیمارستان‌ها را ارتقای کیفیت خدمات سلامت و افزایش بهره‌وری و رضایت‌مندی برشمرد وخاطرنشان‌کرد: این بیمارستان‌ها تا حدودی موفق بوده و به این سمت حرکت کرده‌اند.

دکتر حافظی، با بیان اینکه بیمارستان‌های هیات امنایی طبق مدل‌های تعالی سازمانی موظفند سالانه 20‌درصد خود را ارتقا دهند، افزود: اعضای اصلی هیات امنای این بیمارستان‌ها همه ذی‌نفعان را شامل می‌شود که از آن جمله می‌توان به اعضای هیات علمی، استانداری، شهرداری منطقه و خیرین اشاره کرد.

کد خبر 90287

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز