مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین - ندا شریف: عملیات اجرایی پروژه قطار شهری شیراز در سال 1380 آغاز شد.

امید است فاز خط یک قطار شهری شیراز در سال 1391 به بهره‌برداری نهایی برسد.

قطار شهری شیراز به طور کلی دارای ۳ خط مستقل می‌باشد که جمعا ۵۰٫۱ کیلومتر خواهد بود.

خط ۱
خط اول این پروژه از جنوب شرق شهر (میدان گلسرخ) آغاز و از طریق بلوار مدرس، میدان ولی‌عصر، میدان نمازی، میدان قصردشت، کوچه گلخون، حاشیه بزرگراه چمران تا شمال غرب شیراز (میدان میرزا کوچک‌خان و میدان احسان) امتداد خواهد داشت.

هم ‌اکنون بخش عمده‌ای از عملیات اجرایی آن انجام شده ‌است. این خط ۲۴٫1 کیلومتر طول و پتانسیل جا‌به‌جایی ۱۰٬۰۰۰ نفر در ساعت را خواهد داشت.

خط یک دارای 21 ایستگاه می باشد که طول هر ایستگاه با توجه به طول قطار بیش از یک صد متر پیش بینی شده است و یک ایستگاه آن همسطح خواهد بود.

خط ۲
طول این خط حدود ۱۰ کیلومتر است و از میانرود در جنوب شهر آغاز شده و پس از گذر از تقاطع بزرگراه امام خمینی و بلوار عدالت و آزادی به ‌سمت شمال و به میدان آزادی منتهی می‌شود.

ایستگاه میدان امام‌ حسین، ایستگاه مشترک بین دو خط ۱ و ۲ خواهد بود. این خط دارای هشت ایستگاه زیرزمینی و دو ایستگاه همسطح است.

خط ۳
خط سوم به طول حدود ۱۶ کیلومتر پیش‌بینی شده که میدان میرزا کوچک‌خان را از طریق صنایع الکترونیک، شهرک‌های شهید بهشتی، حافظ، بزین، استقلال، پل شهرک گلستان و بلوار تنگ‌جلاب به مرکز شهر جدید صدرا متصل می‌نماید.

حدود ۴ کیلومتر از ابتدای این خط به صورت تونل و مابقی مسیر به صورت همسطح اجرا خواهد شد. در این مسیر تا سه راهی شهرک گلستان ۶ ایستگاه زیرزمینی و همسطح وجود خواهد داشت.

همچنین در نظر است خط سوم مترو شیراز یک ایستگاه ویژه نیز در محدوده «ایستگاه پایانی» راه آهن سراسری به منظور جابجایی مسافران خط آهن بین شهری داشته باشد.

ایستگاه‌ها
خط ۱ قطار شهری شیراز جمعا ۲۱ ایستگاه به قرار خواهد داشت:

ایستگاه 1 گل سرخ، ایستگاه 2 دوران، ایستگاه ۳ سروناز، ایستگاه ۴ پونه، ایستگاه ۵ غدیر، ایستگاه 6 یاس، ایستگاه 7 فضیلت، ایستگاه ۸ کاوه، ایستگاه ۹ ولیعصر، ایستگاه ۱۰ وکیل، ایستگاه ۱۱ رودکی، ایستگاه 1۲ عاشورا، ایستگاه ۱۳ سعدی، ایستگاه ۱۴ نمازی، ایستگاه ۱۵ عفیف آباد، ایستگاه ۱۶ مطهری، ایستگاه ۱۷ گلخون، ایستگاه ۱۸ چمران، ایستگاه ۱۹میرزای شیرازی، ایستگاه ۲۰ شریعتی و ایستگاه ۲۱ احسان.

www.shirazmetro.ir

کد خبر 90240

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز