مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین - ندا شریف: عملیات اجرایی مترو تبریز از سال ۱۳۸۰ آغاز شده ‌است. فاز نخست از خط اول پروژه قطار شهری تبریز پنجشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۴ آغاز به کار کرد

Tabriz Metro

مترو (قطار شهری) تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی، منطقهٔ ایل‌گلی در جنوب شرقی شهر را پس از عبور از مرکز شهر به منطقهٔ لاله در جنوب غربی متصل خواهد کرد.

سازمان

سازمان قطار شهری تبریز در سال ۱۳۸۰ تأسیس و راه‌اندازی شد. هیئت مدیره این سازمان از ۵ نفر اصلی و یک نفر علی‌البدل شامل شهردار، مدیر سازمان قطار شهری، معاون عمرانی استاندار و ۳ نفر صاحب‌نظر تشکیل شده‌ است. شورای سازمان قطار شهری تبریز نیز متشکل از استاندار، شهردار و یک نفر کارشناس است.

 خطوط

متروی تبریز از چهار خط تشکیل شده ‌است:

خط یک به‌ طول ۱۸ کیلومتر که ایل‌گلی را به کوی لاله متصل خواهد کرد، شامل ۱۸ ایستگاه است.

خط دو به ‌طول ۲۰ کیلومتر که دانشگاه آزاد را به قراملک منتهی خواهد ساخت، شامل ۲۰ ایستگاه است.

خط سه به‌ طول ۱۲ کیلومتر که میدان آذربایجان را به بزرگراه شهید کسایی متصل خواهد کرد، شامل ۱۴ ایستگاه است.

خط چهار به‌ طول ۱۰ کیلومتر که به ‌صورت حلقوی خطوط سه‌گانه را به هم وصل خواهد کرد، شامل ۱۰ ایستگاه است.

خط یک

خط یک مترو تبریز که از ایل‌گلی تا کوی لاله ادامه خواهد یافت، در سال ۱۳۸۰ به تصویب رسید. این خط از چهار بخش تشکیل یافته‌ است:

بخش اول خط یک مترو تبریز که به صورت زیرگذر کم‌عمق خواهد بود، از طریق ضلع غربی بلوار شهید باکری ایل‌گلی را به سه‌ راه راهنمایی متصل خواهد کرد.

بخش دوم خط یک مترو تبریز از سه راهی راهنمایی آغاز شده و تا میدان دانشگاه ادامه خواهد یافت؛ این بخش به  صورت تونل کم‌عمق در کنارهٔ جنوبی رودخانهٔ قوری ‌چای خواهد بود؛ همچنین پل غیر همسطحی نیز بر روی بلوار ۲۹ بهمن برای عبور مترو تعبیه شده ‌است.

بخش سوم خط یک مترو تبریز که به ‌صورت تونل عمیق خواهد بود، از میدان دانشگاه تا میدان ساعت و سپس میدان ۲۲ بهمن و چهارراه لاله ادامه خواهد یافت.

بخش چهارم خط یک مترو تبریز که به ‌صورت زیرگذر کم ‌عمق خواهد بود، از چهار راه لاله شروع‌ شده و  به دپوی لاله منتهی خواهد شد.

کد خبر 90406

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز