همشهری آنلاین: جنبش غیرمتعهدها در سومین روز نشست شورای حکام در بیانیه‌ای درباره فعالیت‌های هسته‌ای‌ ایران، خواستار وارد نشدن فشار یا مداخله ناروا در فعالیت‌های آژانس در فرآیند راستی‌آزمایی شد که می‌تواند کارآیی و اعتبار آژانس را به مخاطره اندازد

به گزارش خبرگزاری ایسنا متن بیانیه جنبش غیرمتعهدها به شرح زیر است:

 خانم رئیس جلسه

1ـ جنبش غیرمتعهدها مایل است مراتب تشکر خود نسبت به ارائه گزارش دکترمحمد البرادعی ـ مدیر کل ـ آژانس بین المللی انرژیاتمی- درباره اجرای موافقت‌نامه‌های پادمان در جمهوری اسلامی ایران که طی سند 2009/25/GOV ارائه شده را ابراز کند.

2 ـ قبل از بیان نقطه نظرات‌مان درباره گزارش مدیر‌کل، جنبش غیرمتعهدها مایل است، مواضع اصولی خود درباره این موضوع را تکرار کند:

a. جنبش غیرمتعهدها برحق اولیه و غیر قابل انکار کلیه کشورها برای توسعه، تحقیق، تولید و استفاده از انرژی اتمی برای مقاصد صلح‌آمیز، بدون هر گونه تبعیض و منطبق با تعهدات قانونی مترتب، تاکید می‌کند. بنابراین، هیچ موردی نباید به گونه‌ای تفسیر شود که منجر به ایجاد ممنوعیت یا محدودیت حقوق کشورها در توسعه انرژی اتمی برای مقاصد صلح‌آمیز شود. تصمیمات و انتخاب‌های کشورها، شامل موارد مورد نظر جمهوری اسلامی ایران، در زمینه استفاده‌های صلح‌آمیز از فن‌آوری هسته‌یی و سیاست‌های چرخه سوخت باید محترم شمرده شوند.

b. جنبش غیرمتعهدها، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به‌عنوان تنها مرجع ذی‌صلاح برای راستی‌آزمایی تعهدات پادمانی مترتب بر اعضا مورد شناسایی قرار داده و بر وارد نشدن فشار یا مداخله ناروا در فعالیت‌های آژانس در فرآیند راستی‌آزمایی که می‌تواند کارآیی و اعتبار آژانس را به مخاطره اندازد، تاکید می‌کند.

c. جنبش غیرمتعهدها بر تفاوت بنیادین میان تعهدات قانونی کشورها ذیل موافقت‌نامه‌های پادمان با هرگونه اقدامات اطمینان‌ساز داوطلبانه‌ای که دربرگیرنده تعهد پادمان‌های قانونی نیست، تاکید دارد.

d. جنبش غیرمتعهدها تاسیس منطقه عاری از سلاح هسته‌یی (NWFZ) در منطقه خاورمیانه را به‌عنوان قدم مثبتی در راه نائل شدن به هدف خلع سلاح هسته‌یی جهانی مورد توجه قرار داده و مراتب حمایت خود از تاسیس چنین منطقه‌ای مطابق با قطعنامه‌های مربوطه مجمع عمومی و شورای امنیت را تکرار می کند.

e. جنبش غیرمتعهدها بر مصونیت فعالیت‌های هسته‌یی صلح‌آمیز از تعرض و هر گونه حمله یا تهدید به حمله برعلیه تاسیسات هسته‌یی صلح‌آمیز اعم از در حال فعالیت یا در حال ساخت که بشریت و محیط زیست را در معرض خطر جدی قرار داده و نقض عمده حقوق بین‌الملل، اصول و اهداف منشور ملل متحد و آیین‌نامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی محسوب می‌شود، تاکید می‌کند. جنبش غیرمتعهدها نیاز به تدوین سند مذاکراتی چند جانبه جامع برای اعلام ممنوعیت حملات یا تهدید به حملات بر تاسیسات هسته‌یی مختص استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی را تصدیق می‌کند.

f. جنبش غیرمتعهدها قویاً معتقد است که کلیه پادمان‌ها و موضوعات راستی‌آزمایی منجمله موارد مربوط به ایران می‌بایست در چارچوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بر اساس مبانی حقوقی و فنی حل و فصل شود. علاوه بر آن جنبش غیرمتعهدها تاکید دارد که آژانس می‌بایست به کار خود برای حل موضوع هسته‌ای ایران در چارچوب اختیار و اساسنامه آژانس ادامه دهد.

g. غیرمتعهدها بر دیپلماسی و گفت‌وگو از طریق صلح‌آمیز و مذاکرات محتوایی بدون پیش‌شرط بین طرف‌های ذی‌ربط به‌عنوان روش‌هایی که از طریق آن به یک راه حل پایا برای موضوع هسته‌یی ایران دست می‌یابد، تاکید می‌کند.

3 ـ غیرمتعهدها تصریح مدیرکل بر توانمندی آژانس به ادامه راستی‌آزمایی نسبت به انحراف نداشتن مواد هسته‌یی اظهار شده در ایران را مورد توجه قرار می‌دهد.

4 ـ غیرمتعهدها از افزایش همکاری میان آژانس و ایران که در آخرین گزارش مدیرکل ذکر شده استقبال کرده و در این رابطه موارد زیر را متذکر می‌شود:

a. ایران و آژانس موافقت خود را با پیشرفت‌های منجر به اقدامات نظارتی و محدودسازی در کارخانه غنی‌سازی سوخت (FEP) که در تاریخ 12 اوت 2009 در محل و به منظور این که آژانس کاملاً ‌اهداف پادمان‌های خود در مورد این تاسیسات را به مورد اجر گذارد، اعلام کردند. ایران و آژانس هم‌چنین با بهینه‌سازی قوانین محاسبه و اجرای اسناد و الزامات دسترسی به موقع به بازرسی‌های غیراعلامی، موافقت کردند.

b. فعالیت‌های تولید مواد هسته‌یی، خصوصاً مواردی که به غنی‌سازی مربوط می‌شود هم‌چنان تحت کنترل و نظارت آژانس، نتایج نمونه‌های محیط زیستی گرفته شده در FEP در نطنز و کارخانه غنی‌سازی آزمایشی سوخت (PFEP) دلالت بر آن دارد که عملیات کارخانه‌ها منطبق بر موارد اظهار شده بوده است. نظر به انعکاس موفقیت‌آمیز نتایج سه بازرسی سرزده در آخرین گزارش آژانس از مارس 2007، تا کنون مجموعاً 29 بازرسی سرزده در FEP انجام شده است.

c. آژانس به نظارت بر استفاده و ساخت سلول‌های داغ در تاسیسات هسته‌یی مربوطه در ایران ادامه داده و هیچ نشانه‌ای دال بر این که فعالیت‌های جاری مربوط به بازفرآوری است، در تاسیسات فوق مشاهده نشده است.

d. ایران پرسش‌نامه طراحی اطلاعات به روز شده خود (DIQ ) درباره کارخانه تولید سوخت (FMP) را تسلیم کرده و آژانس هم سیستم راستی‌آزمایی فیزیکی موجودی (PIV) و هم راستی‌آزمایی اطلاعات طراحی شده (DIV) را در کارخانه تولید سوخت را انجام داده است کرده است. ایران برای‌ آژانس امکان دسترسی به راکتور آب سنگین اراک (IR-40) و اجرای راستی آزمایی اطلاعات طراحی شده(DIV) در آن را فراهم آورده است.

e. آژانس ارزیابی خود درباره نتایج به مورد اجرا گذاشتن PIV در تاسیسات تبدیل اورانیوم (UCF) را نهایی کرده و در نتیجه‌گیری هم‌خوانی فهرست مواد هسته‌یی اعلامی از سوی ایران در UCF را با نتایج به‌دست آمده تایید کرده است. آژانس هم‌چنین عملیاتDIV در UCF را هدایت کرده است. آژانس قادر به تایید سازگاری تاسیسات با اطلاعات مطروحه فراهم آمده از سوی ایران شده است.

5 ـ جنبش غیرمتعهدها حمایت کامل خود از درخواست‌های مکرر مدیرکل خطاب به آن دسته از اعضایی که می‌بایست اطلاعات درخواستی دبیرخانه درباره «موضوعات ادعایی» به منظور تایید آماده شدن کلیه اسناد مربوط به ایران از سوی آژانس، را اعلام می‌کند. جنبش غیرمتعهدها یکبار دیگر نگرانی‌های خود نسبت به ایجاد موانع در این خصوص که موجب به تاخیر افتادن فرآیند راستی‌آزمایی آژانس می‌شود را ابراز می‌دارد. در این رابطه، جنبش غیرمتعهدها گزارش مدیرکل را یادآوری می‌کند که:

a. آژانس سازوکار و روش‌های محدودی برای اثبات صحت مدارک ارائه شده به‌عنوان اساس مطالعات ادعایی را دارد.

b. محدودیت‌های صورت گرفته از سوی بعضی از اعضا درباره میزان دسترسی به اطلاعات در مورد ایران، کار هدایت مذاکرات جزیی در رابطه با این موضوع با ایران را برای آژانس مشکل‌تر می‌کند.

6 ـ جنبش غیرمتعهدها یک‌بار دیگر قویاً هر گونه فشار یا مداخله ناروا در فعالیت‌های آژانس به‌خصوص در فرآیند راستی‌آزمایی که می‌تواند اعتبار و کارآمدی‌اش را به خطر اندازد، مردود می‌شمارد. در این چارچوب غیرمتعهدها تاکید می‌کند که هرگونه ادعای اثبات نشده از سوی کشورهای عضو علیه مدیرکل یا هرگونه مداخله در کارش را که نقض مفاد بند VII) f) اساسنامه است را مردود می‌شمارد. جنبش غیرمتعهدها مایل است اعتماد خود به کار حرفه‌یی و غیرجانبدارانه مدیرکل و دبیرخانه را مورد تاکید مجدد قرار دهد.

7 ـ با ملحوظ داشتن دستاوردهای اخیر فوق‌الذکر و هم‌چنین گزارش‌های قبلی مدیرکل در اجرای برنامه کار «تفاهم جمهوری اسلامی ایران و آژانس درباره نحوه حل و فصل موضوعات باقی مانده» موسوم به (INFCIRC/71l)، جنبش غیرمتعهدها کماکان منتظر اجرای پادمان‌ها در ایران به‌صورت عادی است.

9 ـ غیرمتعهدها موضع اصولی خود مبنی بر این که دیپلماسی و گفت‌وگو تنها راه‌حل بلند مدت برای موضوع هسته‌یی ایران هستند، را تصریح می‌کند. برای حصول این نتیجه جنبش غیرمتعهدها همه اعضا را نسبت به مشارکت با دید مثبت، تشویق می‌کند.

با تشکر، خانم رئیس جلسه

کد خبر 90140

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز