مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۲
۰ نفر

کارگران مشغول کارند. هر ساعت از شبانه روز که از خیابان انقلاب عبور کنید، کارگرانی را خواهید دید که سخت مشغول کارند تا بزرگ‌ترین پل پایتخت به موقع افتتاح شود

بعد از آنکه به دلیل تعریض  و افزایش طول پل بهره‌برداری از آن  چند ماهی به تعویق افتاد، مدیران ارشد شهرداری بارها تأکید کردند که این پل باید تا مهر ماه به بهره‌برداری برسد. البته افتتاح این پل در مهر امسال، مشروط به همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی در کنترل ترافیک و تغییر مسیر و البته رفع معارضان ملکی اعلام شده بود.

هفته گذشته معاون امور مناطق شهرداری تهران با تأکید بر سرعت و دقت بیشتر نسبت به اجرای پروژه‌های عمرانی شهر گفت: «پل روشندلان باید تا اول مهر ماه  بهره‌برداری شود.»اصلی‌ترین دلیل تلاش شهرداری برای افتتاح این پل در مهر ماه، کاهش ترافیک در روزهای آغاز مدارس است.

پیش از این معاون ترافیک شهرداری پیش‌بینی کرده بود روزهای ابتدایی مهر، ترافیک تهران با افزایش 25 درصدی مواجه شود. اگر بر اساس وعده‌ها و پیش‌بینی‌ها، تکمیل این پل  ابتدای مهر به پایان برسد، در روزهای شروع مدارس ترافیک در خیابان انقلاب حدفاصل میدان امام حسین (ع) تا ابتدای خیابان سعدی و مسیر‌های مجاور چندان آزاردهنده نخواهد بود.

گفت‌وگوی اختصاصی همشهری محله 12 با مدیرعامل سازمان مهندسی شهر تهران درباره پل روشندلان را بخوانید:

معاون مالی و اداری شهرداری منطقه می‌گوید کسانی که عوارضشان را به موقع پرداخت نکنند،هم جریمه می‌شوند هم جایزه خوش‌حسابی نمی‌گیرند،به این ترتیب... 9 مساوی 19 است، شهرداری تهران یک نهاد مردمی است که با هزینه مردم اداره می‌شود و جز مواردی محدود‌، دولت هیچ کمکی  به آن نمی‌کند.

بودجه شهرداری از محل درآمد‌های پایدار و ناپایدار به دست می‌آید که مردم بابت عوارض و یا هزینه‌هایی از این دست پرداخت می‌کنند. راستی اگر مردم هزینه‌های شهرداری را به موقع پرداخت نکنند‌، آیا اداره شهر ممکن است؟سراغ مرد اول پول و اعتبار منطقه رفتیم که از ریز و درشت دریافتی‌ها و پرداختی‌ها خبر دارد. محمد صبوری  که در کارش هم حسابی کارکشته است، به پرسش‌هایی در این باره پاسخ می‌دهد. 

  • این همه برای اداره شهر هزینه می‌شود. شهرداری این پول‌ها را از کجا می‌آورد؟ 

هزینه‌های اداره شهر تهران به صورت مستقیم‌، توسط مردم تامین می‌شود. این هزینه‌ها شامل درآمد پایدار و ناپایدار هستند که عبارتند ازعوارض نوسازی‌، عوارض کسب و پیشه‌، کمیسیون ماده 100‌، فروش املاک‌، تغییر کاربری‌، تثبیت کاربری، کمیسیون ماده 5‌، کمیسیون توافقات و...

  • درآمد که تکلیفش معلوم است، پایدار و ناپایدار یعنی چه؟

به درآمدهای ثابت منطقه که باتوجه به شرایط تغییر نمی‌کند، درآمدهای پایدار می‌گویند. عوارض نوسازی،عوارض کسب و پیشه و عوارض تابلو‌های تبلیغاتی مهم‌ترین منابع پایدار هستند. به درآمدهای متغیر منطقه که با توجه به شرایط اقتصادی و... تغییر می‌کند هم درآمد ناپایدار می‌گویند که عبارتند از فروش تراکم‌، تغییر کاربری‌، تثبیت کاربری‌، مصوبات کمیسون ماده 100 و ماده 5 و ...  

  • بیشترین درآمد پایدار و ناپایدار منطقه از کدام یک از منابع تأمین می‌شود؟

منبع بیشترین درآمد پایدار منطقه ما عوارض کسب و پیشه است که 10درصد کل درآمد سالانه منطقه را تشکیل می‌دهد. امسال متأسفانه درآمد پایدار ما به اندازه‌ای که باید باشد نیست. چون عده‌ای از کسبه بازار عوارض‌هایشان را پرداخت نمی‌کنند. این در حالی است که بیشترین خدمات در محدوده بازار ارائه می‌شود اما بعضی از آنها سهمشان را از هزینه اداره شهر پرداخت نمی‌کنند.

تثبیت املاک تجاری هم بیشترین درآمد ناپایدار منطقه را تأمین می‌کند. در 5 ماه اول امسال با توجه به رکود اقتصادی در کشور کسی به دنبال تثبیت تجاری نیست و نسبت به سال گذشته درآمد ناپایدارشهرداری  کاهش یافته و این نگران‌کننده است.

  • میزان این درآمد‌های پایدار و ناپایدار را می‌شود با هم مقایسه کرد؟

درآمد پایدار منطقه 12در 5 ماهه نخست سال جاری بیش از 60 درصد پیشرفت داشته ولی متأسفانه درآمد ناپایدار‌، نسبت به سال گذشته 20 درصد کمتر شده است.

  • این کاهش و افزایش به چه دلیلی است؟

امسال با تعاملاتی که با اصناف و اتحادیه‌ها برقرار کردیم‌، آنها توانستند در بین کسبه فرهنگسازی کنند تا عوارضشان را به موقع پرداخت کنند، به همین دلیل درآمد پایدارمان افزایش یافت. البته هنوز تا میزان استاندارد این درآمد‌ها فاصله داریم اما در چند ماه گذشته با توجه به رکود خرید و فروش املاک و رکود اقتصادی در کشور‌، درآمدهای ناپایدار این منطقه کاهش یافته است.

به طور کلی منطقه 12 یکی از پردرآمد‌ترین مناطق تهران است، البته در شرایط مطلوب اقتصادی، در زمانی که رکود اقتصادی در کشور حاکم باشد درآمد این منطقه مانند امسال کاهش می‌یابد. البته مدیران شهری اجازه نداده‌اند، با کاهش درآمد‌ها کیفیت و کمیت خدمات کم شود اما بالاخره این اتفاق تأثیر خودش را می‌گذارد  کسانی که عوارضشان را به موقع پرداخت می‌کنند، به پروژه‌هایی که در شهر و محله خودشان انجام می‌شود، سرعت می‌بخشند.

  • ماجرای جایزه خوش‌حسابی چیست؟

قبلاً اینطور بود که کسانی که عوارض کسب و پیشه و نوسازی را تا پایان سال می‌پرداختند، 10 درصد تخفیف می‌گرفتند. بعد قانونی برای تشویق مردم به پرداخت عوارض تصویب شد که براساس آن دیگر پرداخت عوارض برای پایان سال تعیین نشود.چون معمولاً در پایان سال پرداخت هزینه عوارض برای مردم سخت‌تر است. به همین دلیل مبلغ عوارض را به 4 قسط تقسیم کرده‌اند. یک فیش جدا هم برای کسانی که معوقه دارند صادر می‌شود.

براساس مهلتی که تعیین می‌شود‌، مردم می‌توانند عوارضشان را در 4 قسط بپردازند یا اگر خواستند کل عوارض را یکجا پرداخت کنند . به کسانی که عوارض‌شان را تا پایان شهریور ماه پرداخت کنند، به قید قرعه جوایزی اهدا می‌شود . 

  • اگر کسی عوارضش را نپردازد‌، جریمه می‌شود؟

بله. اگر کسی عوارضش را نپردازد، باید 9 درصد جریمه دیرکرد بدهد. چون 10درصد خوش حسابی هم شاملش نشده، روی هم 19 درصد به ضررش است. البته ابزارهای قانونی هم برای الزام به پرداخت داریم که سعی می‌کنیم از آن استفاده نکنیم. مثلاً می‌شود به اداره برق اعلام کنیم تا برق آن واحد را قطع کند.

این اختیاری است که قانون به شهرداری داده، با این حال ما این کار را فقط در مواقعی که مبلغ عوارض خیلی چشمگیر باشد، انجام می‌دهیم. اولین تذکر را هر سال با ارسال فیش به مردم می‌دهیم. سال بعد‌، سیستم رایانه فهرست بدهکاران را استخراج می‌کند.

به آنهایی که مبلغ پرداخت نشده چشمگیری دارند،خبر می‌دهیم و از آنها می‌خواهیم که در تاریخ معینی عوارضشان را پرداخت کنند. البته تذکر هم می‌دهیم که طبق قانون‌، می‌توانیم برق راقطع کنیم. در نهایت اگر کسی عوارض را پرداخت نکند، بالاخره موقع فروش ملک مجبور است برای دریافت مفاصاحساب و ... همه مبلغ را یکجا بپردازد.   

همشهری محله - 12    

کد خبر 90084

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز