همشهری آنلاین: نماینده ایران در هیئت عامل اوپک بررسی سطح بالای ذخیره سازی نفت خام و پایبندی اعضای اوپک به سهمیه‌های خود را از مهم‌ترین محورهای نشست کمیته وزارتی نظارت بر بازار اوپک برشمرد

محمد علی خطیبی که هم اکنون در وین به سر می‌برد، در گفت و گو با خبرنگار شانا در باره نشست شب گذشته (17 شهریور) کمیته وزارتی نظارت بر بازار (MMC) اظهار داشت: در این جلسه سید مسعود میرکاظمی، وزیر نفت کشور به عنوان رئیس جلسه، گزارشی از وضعیت بازار ارائه داد، سپس وضعیت بازار نفت از سوی حاضران در این نشست بررسی و ارزیابی شد.

«کمیته وزارتی نظارت بر بازار، متشکل از دبیرکل اوپک و نمایندگان کشورهای ایران، نیجریه و کویت است که بر پایه تحلیل های این کمیته، پیشنهادهایی در باره شرایط بازار نفت به دیگر اعضای اوپک ارائه می شود.»

وی با بیان این که حاضران جلسه دیدگاه های خود را در باره  وضعیت بازار نفت اعلام کردند، اظهار داشت: به طور عمده در آن کمیته عوامل بنیادین بازار مانند عرضه و تقاضا، همین طور عوامل غیر بنیادین مانند ارزش دلار و بازار معاملات آتی و تاثیر گذاری آنها بر قیمت نفت بررسی شد.

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک با بیان این که قیمت کنونی نفت ناشی از تاثیر عوامل بنیادین (عرضه و تقاضا) بازار نیست، اظهار داشت: عوامل غیر بنیادین در قیمت کنونی نفت تاثیر بسزایی داشته است.

وی بالابودن سطح ذخیره سازی نفت خام و پایبندی اعضای اوپک به سهمیه‌های سازمان را از جمله موارد مورد بررسی در این کمیته برشمرد و گفت: در این کمیته سناریوهای مختلفی در باره وضعیت ذخیره‌سازی و پایبندی اعضای اوپک به سهمیه‌ها ارائه شد.

خطیبی ادامه داد: در این کمیته به این موضوع پرداخته شد که اگر وضعیت کنونی سطح ذخیره‌سازی نفت استمرار یابد، یا سطح ذخیره‌سازی‌ها کاهش یابد، هر یک چه تاثیری بر بازار نفت خواهند داشت، همچنین پایبندی اعضای اوپک به سهمیه‌های تعیین شده و وضعیت کنونی تولید نفت این سازمان و تبیین سناریوهای مختلف آنها از دیگر مواردی بود که در این کمیته به آن پرداخته شد.

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک اظهار داشت: تمام موارد یاد شده در قالب گزارشی جمع‌بندی شد که در نشست امشب اجلاس اوپک مورد بررسی و بحث قرار می‌گیرد.

وی دستور کار این اجلاس را بررسی مسائل عادی مانند گزارش های اداری، مالی، حقوقی، ارتباط اوپک با مصرف کنندگان و ... برشمرد و گفت: در نشست امشب اوپک دو کنفرانس برگزار خواهد شد که کنفرانس نخست عمومی است و تمام اعضای هیئت‌های کشورهای عضو در آن حضور دارند و دومین کنفرانس پشت درهای بسته و در سطح وزیران نفت کشورهای عضو اوپک برگزار و در آن تصمیم‌گیری نهایی خواهد شد.

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک در این باره که آیا در نشست 154 اوپک، ادعای ونزوئلا مبنی بر ارتقاء جایگاه این کشور از نظر سطح ذخایر نفت نیز بررسی می‌شود، اظهار داشت: این موضوع کارشناسی است و تا زمانی که به جمع بندی در باره آن دست نیابیم، در اجلاس وزارتی مطرح نخواهد شد.

بر پایه این گزارش، یکصد و پنجاه و چهارمین اجلاس اوپک، امروز (نهم سپتامبر) با حضور 12 عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در وین برگزار می شود.

در این اجلاس، اعضای وضعیت بازار نفت را بررسی و درباره حفظ سقف کنونی تولید نفت این سازمان یا تغییر در آن، تصمیم گیری می کنند.

پیشنهاد برای حفظ سهمیه های تولید اوپک 

شانا همچنین به نقل از بلومبرگ اعلام کرد: کمیته وزارتی نظارت بر بازار اوپک از اعضای این سازمان خواست تا سهمیه های تولیدی موجود را تغییر ندهند و پایبندی بیشتری نسبت به این سهمیه ها از خود نشان دهند.


بر اساس این گزارش، کمیته وزارتی نظارت بر بازار اوپک روز17 شهریور در هفتادمین جلسه خود پیشنهاد کرد که سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک) بهتر است سهمیه های تولید کنونی اعضای این سازمان را تغییر ندهد و در نشست 154 اوپک که امروز با حضور 12 عضو اوپک برگزار می شود، بر پایبندی هر چه بیشتر اعضا به سهمیه های تولید خود تاکید شود.

شیخ احمد عبدالله الصباح، وزیر نفت کویت، در مصاحبه با خبرنگاران در وین پایتخت اتریش اظهار کرد: ما نیازمند پایبندی بیشتر به سهمیه های تولید خود هستیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که از او پرسید اوپک در چه سطوح قیمتی اقدام به کاهش سهمیه های تولید این سازمان می کند، تصریح کرد: من هیچ گونه کاهشی را پیش بینی نمی کنم.

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان، بزرگ ترین تولید کننده اوپک و تاثیر گذارترین عضو این سازمان گفت: بهای کنونی نفت برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان مطلوب است، همچنین دیگر اعضای اوپک در اظهار نظر های اخیر خود به ثابت ماندن سهمیه های تولید اعضای این سازمان اشاره کرده اند.

در گزارشی دیگر 26 تحلیلگر نفتی در سوم سپتامبر گذشته (12 شهریور) از طریق آمار بلومبرگ پیش بینی کردند اوپک میزان عرضه مورد نظر خود را در نشست هفته جاری تغییر نخواهد داد.

الصباح افزود: بهای کنونی نفت رضایتبخش و کاهش سهمیه های تولید بعید است.

کمیته وزارتی نظارت بر بازار اوپک دیروز در نشستی یک ساعته در محل دائمی برگزاری نشست های اوپک در وین اتریش، اطلاعات آماری مربوط به عرضه و تقاضای نفت اوپک را بررسی کرد.

کمیته وزارتی نظارت بر بازار اوپک دیروز (17 شهریور) پیشنهاد کرد که اوپک در نشست امروز (18 شهریور) سهمیه ها تولید خود را بدون تغییر حفظ کند.

عبدالله سالم البدری، دبیر کل اوپک و مسعود میر کاظمی از ارائه هر گونه اظهار نظری خودداری کردند.

اعضای اوپک سال گذشته در پی بحران جهانی اقتصاد و به دنبال آن کاهش سطح تقاضای نفت در جهان در سه مرحله توافق کردند سهمیه های تولید اعضا این سازمان را به میزان چهار میلیون و 200 هزار بشکه در روز کاهش دهند و این رقم را به 24 میلیون و 845 هزار بشکه در روز برسانند.

11 عضو مشمول سهمیه بندی اوپک اخیرا توانسته اند تا حدود 68 درصد به سهمیه های تولید خود پایدار بمانند. الصباح در این باره اشاره کرد که رقم 75 درصد مطلوب به نظر می رسد.

در گزارشی دیگر به نقل از داوجونز، مسعود میر کاظمی، وزیر نفت کشورمان دیروز (17 شهریور) تصریح کرد: بازارهای جهانی در حال بهبود است، اما هنوز ذخیره سازهای نفت خام جهان در سطح بالایی قرار دارد.

میر کاظمی که برای حضور در نشست 154 اوپک دیروز (17 شهریور) به وین اتریش سفر کرد، در آغاز ورود خود به این کشور در جمع خبرنگاران و پاسخ به سوال یکی از آنان که خواهان پیش بینی وی در مورد کاهش بیشتر سهمیه های تولید اوپک بود، اظهار کرد: فکر می کنم شرایط کنونی بازار نفت در حال بهبود است و وضعیت بهتری نسبت به گذشته دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که از او پرسید آیا شما هم در مورد بالا بودن سطح ذخیره سازی ها نگران هستید، گفت: ذخیره سازی های نفت خام در سطح بالایی است.

کد خبر 90071

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز