همشهری آنلاین: نماینده ایران در هیئت عامل اوپک بر ضرورت ایجاد مرجعی واحد و بی طرف برای بررسی کارشناسی و تایید ذخایر نفتی کشورهای عضو تاکید کرد.

محمد علی خطیبی در گفت و گو با شانا،‌ تصریح کرد: هم اکنون کمیته ای در اوپک تحت عنوان «کمیته تعاریف» موضوع‌های تولید و سهمیه کشورهای عضو اوپک را بررسی می‌کند، اما این کمیته تاکنون وارد موضوع بررسی ذخایر کشورهای عضو نشده است.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت خام (اوپک) در جدیدترین بولتن آماری سالانه خود اعلام کرد ونزوئلا با پیشی گرفتن از ایران، عراق و کویت، دومین ذخایر بزرگ نفتی این سازمان را پس از عربستان سعودی در اختیار دارد.

وی با تاکید بر این که اوپک باید نقشی پررنگ تر در این زمینه ایفا کند، ‌گفت: در شرایطی که ممکن است هر کشوری با اعلام ذخایر نفتی خود (اعم از ذخایر معمول و غیر معمول)‌ مدعی ارتقای جایگاه در اوپک شود، این سازمان نقشی پررنگ‌تر بازی کند و تنها به آمار اعلام شده از سوی کشورها اکتفا نکند.

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک پیشنهاد کرد:‌ کمیته ای خاص در اوپک ایحاد شود و زمانی که کشور ها افزایش ذخایر نفتی را اعلام می کنند، ذخایر به این کمیته اعلام و این مرجع با دلیل و برهان از آن دفاع کند که در این صورت ذخایر جدید اعلام شده قابل دفاع خواهد بود.

خطیبی،‌ از پیگیری ادعای ونزوئلا از طریق مجاری مختلف خبر داد و گفت: زمانی که کشورها با ارسال نامه ای به اوپک از افزایش میزان ذخایر نفتی خود خبر می دهند،‌ این سازمان رقم جدید را رسمی تلقی کرده و آن را در بولتن سالانه آماری ذکر می کند، در همین مجامع بین المللی که اعتبار آنها کمتر از اعتبار اوپک نیست، باید این ادعا را تایید کنند.

تاکنون هیچ یک از مراجع و موسسات بین المللی ادعای اخیر ونزوئلا را تایید نکرده است و این امر نشان می دهد ادعای ونزوئلا قابل دفاع نیست و از اعتبار بین المللی برخوردار نیست.

وی اظهار داشت: با وجود این که ایران و ونزوئلا از روابط مطلوبی برخوردار هستند،‌ اما این موضوع به صورت علمی باید پیگیری شود.

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک اظهار داشت:‌ در دنیا از ذخایر تعریف های مختلفی وجود دارد، اما آنچه اوپک از آن به عنوان ذخایر نفتی کشورهای عضو یاد می کند، ذخایر قابل استخراج (Oil recoverable reserve) است و در این تقسیم بندی هیچ گاه ذخایر درجای نفت یا نفت های سنگین و فوق سنگین معیار ارزیابی نیست.

با توجه به آنکه ونزوئلا در سال های اخیر به ذخایر جدیدی دست نیافته که بتوان آن را جزو ذخایر قابل استخراج به حساب آورد،‌ این ابهام همواره نه تنها برای ایران، بلکه برای برخی دیگر از اعضای اوپک نیز وجود دارد که افزایش ذخایر ونزوئلا بر اساس چه تعریف علمی صورت گرفته است.

ایران، دومین تولید کننده نفت خام اوپک

خطیبی،‌ با بیان این که اهمیت میزان تولید نفت بیشتر از میزان ذخایر کشورها است،‌ گفت: اگرچه میزان ذخایر نفتی کشورها دارای اهمیت است،‌ اما میزان تولید نفت کشورهای دارنده ذخایر دارای اهمیت بیشتری است و ایران نیز همچنان به عنوان دومین تولید کننده نفت اوپک در دنیا به شمار می آید.

وی ادامه داد: آنچه بازار را تحت تاثیر قرار می دهد، موقعیت هر کشور در دو بخش تولید و صادرات نفت خام است که موقعیت ایران در بخش تولید نفت خام تغییر نکرده و در زمینه صادرات نیز برنامه های گسترده ای در دستور کار است.

نماینده ایرن در هیئت عامل اوپک، ‌در پاسخ به پرسشی در مورد این که آیا ادعای ونزوئلا مبنی بر دستیابی به ذخایر دوم اوپک، در نشست های این سازمان بررسی خواهد شد، گفت:‌ این موضوع در دستور جلسه اصلی نشست های اوپک نیست، اما امکان دارد در حاشیه جلسه ای، به آن پرداخته شود، در همین حال بررسی این موضوع به اطلاعات جامعی نیاز دارد.

خطیبی،‌ با بیان این که بررسی ادعای هر کشور مبنی بر افزایش ذخایر آن به زمان نیاز دارد، افزود:‌‌ موسسات و مراجع بین المللی باید گزارش های خود از میزان ذخایر جدید کشورها را اعلام کنند و پس از آن موثقتر می توان در مورد هر نوع افزایش ذخایر صحبت کرد.  

بی تاثیری افزایش ذخایر نفتی بر ارتقای سهمیه تولید

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک،‌ به تاثیر افزایش ذخایر نفتی در میزان سهمیه تولید کشورها اشاره و تصریح کرد:‌ افزایش ذخایر نفتی به هیچ وجه تاثیری در ارتقای سهمیه تولید کشورهای عضو اوپک ندارد و هر گونه افزایش در ذخایر نفتی منجر به ارتقای سهیمه تولید کشور های عضو نخواهد شد.

بر پایه این گزارش، اوپک در جدیدترین بولتن آماری سالانه ‌خود اعلام کرد ونزوئلا با پیشی گرفتن از ایران، عراق و کویت، دومین ذخایر بزرگ نفتی این سازمان را پس از عربستان سعودی در اختیار گرفته است.

این گزارش می افزاید،‌ میزان ذخایر نفتی پنجمین تولید کننده بزرگ اوپک، ونزوئلا در سال 2008 با 73 درصد افزایش به 172 میلیارد و 300 میلیون بشکه ارتقا یافته و مجموع ذخایر نفتی این سازمان در سال 2008 با 9/7 درصد افزایش، به یک تریلیون و 270 میلیارد بشکه رسیده است.

کد خبر 87330

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز