جمعه ۱۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

اجلاس اوپک 18 شهریور در وین تشکیل می‌شود و با توجه به تغییر وزیر‌نفت و رای مجلس به مسعودمیر‌کاظمی وی قرار است در این اجلاس شرکت کند.

برای آگاهی از تحولات بازار و تصمیم‌های این اجلاس با محمد‌علی خطیبی نماینده دائم ایران در اوپک گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • ‌با توجه به انتخاب وزیر جدید در مجلس در اجلاس آینده اوپک ایشان شرکت خواهد کرد؟

پس از رای اعتماد مجلس، وزیرنفت وظایف محوله را برعهده دارد و به‌طور طبیعی مانعی نیست و وزیر نفت در اجلاس وزرای نفت اوپک که این هفته چهارشنبه برگزار می‌شود به‌طور فعال شرکت خواهد کرد.

  • ‌از نظر شما آیا در اجلاس این هفته اوپک تغییر در سقف تولید خود را تصویب می‌کند؟

همان‌گونه که همواره رخ‌می‌دهد تصمیم‌های اوپک در جلسه خاص و بسته وزرای نفت کشورهای عضو گرفته می‌شود و کسی از نوع و نحوه تصمیم‌گیری اوپک آگاه نیست. البته برخی وزیران نفت پیش از اجلاس مواضعی اتخاذ می‌کنند که در این هفته نیز شاهد بودیم برخی وزرای نفت کشورهای عضو تاکید کردند که در اجلاس آینده تغییری در میزان تولید اوپک رخ‌نخواهد داد.

به‌نظر من با توجه به اینکه سازمان کشورهای عضو اوپک در ماه دسامبر آینده و حدود 3‌ماه دیگر در آنگولا اجلاس فوق‌العاده دارد در این اجلاس پیش‌بینی نمی‌شود که تصمیم خاصی در مورد سقف تولید این سازمان اتخاذ شود. در 3ماه آینده تقاضای بازار تغییر خاصی نمی‌کند و تقاضای خریداران نفت اوپک نیز تقریبا در حدی است که امروز اوپک در حال تولید است.

  • ‌از نظر شما آینده بازار و قیمت‌های نفت به چه شکل است و تحولی قابل پیش‌بینی است؟

پیش‌بینی می‌شود که  اگر بازار  تولید، به همین میزان ادامه یابد، شرایط متعادلی داشته باشد. با وجود این هنوز سطح ذخیره‌سازی‌ نفت خام در کشورهای بزرگ مصرف‌کننده نفت به‌ویژه کشورهای او‌ای سی دی بالا است.

باید میزان ذخایر نفت خام در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری صنعتی کاهش یابد. متوسط ذخیره‌سازی‌‌ها امروز بالاتر از متوسط 5 سال گذشته است و این نگرانی مهم اوپک است وباید در این مورد تصمیم‌گیری کند.

کمیته وزارتی نظارت بربازار اوپک که پیش از اجلاس این هفته تشکیل‌می‌شود باید به ریاست وزیرنفت جمهوری اسلامی ایران تشکیل شود و در این کمیته این مسئله بررسی  و گزارش آن به اجلاس وزرای نفت در روز چهارشنبه ارائه می‌شود.

کد خبر 89509

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز