پنجشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۶:۲۷
۰ نفر

سهیلا نیاکان: برخورد با مجسمه‌هایی از جنس شن آن هم زمانی‌که بر روی زمین راه می‌روی و اشکال مختلف شنی را در کنارت می‌بینی باور‌کردنی نیست

در واقع هنرمند این‌بار کاری انجام داده است که مخاطبش با کنجکاوی و حیرت بیشتری آثارش را نظاره کند؛ آن هم در دل طبیعت و کنار ساحل زیبای رودخانه‌های پرآب.

 تعمیم نگاه زیبایی هنر از طبیعت و عناصر آن بین عامه مردم، نوآوری و شکوفایی، توجه به جاذبه‌های بومی و محلی و البته بالا بردن ظرفیت جاذبه‌های گردشگری همه از ویژگی‌های برگزاری جشنواره‌ای با عنوان جشنواره «مجسمه‌های شنی» است

که هرساله در شهرهای استان مازندران جلوه‌گری می‌کند و براساس آنچه تاکنون تجربه شده  طی سال‌های اخیر رشد و کیفیت بالایی داشته است؛ به‌گونه‌ای که هنرمندان متعددی توانسته‌اند در این جشنواره توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند و مسئولان برگزاری آن نیز اذعان کرده‌اند که جشنواره مجسمه‌های شنی مازندران قابلیت بین‌المللی شدن را دارد.

به تازگی این جشنواره پنجمین دوره خود را در حالی برگزار کرده که تبدیل به جلوه‌گاه کشف استعدادهای جوان شده است و به‌دلیل استقبال هنرمندان و مردم از برپایی آن، در تقویم سالانه هنرمندان نیز قرار گرفته است.

جالب اینجاست که در جشنواره مجسمه‌های شنی نیز شاهد تقسیم‌بندی موضوعی هستیم؛ یعنی هنرمندان جوان در کنار اساتید مجسمه‌سازی و با نظارت و هدایت آنها، در دو موضوع آزاد و جنبی به فعالیت می‌پردازند و با یکدیگر رقابت می‌کنند.

می‌گویند شهر بابلسر در میان شهرهای استان مازندران بیشترین جذابیت را برای جلب گردشگر دارد و جالب است که برگزاری جشنواره مجسمه‌های شنی در ساحل این شهر بر جاذبه‌های آن افزوده است.

اگر نفس برپایی جشنواره‌های هنری را تعمیم، گسترش و توجه به ارتقای فرهنگ و ایجاد تعادل در جامعه بدانیم، بدون هیچ توضیحی می‌توان علت موفقیت برگزاری جشنواره‌هایی مثل جشنواره مجسمه‌های شنی را آن هم در میان طبیعتی که برای هر رهگذری چه گردشگر و چه غیر آن دست‌یافتنی است، دریافت.

با این حال، نکته مهمی که باید مورد توجه قرار داد این است که برای حفظ موفقیت چنین جشنواره‌های ویژه‌ای در کشور که بتواند امتیازها و محاسن‌اش را همواره با خود به‌همراه داشته باشد و استمرار یابد، لازم است حمایت‌های درستی از آن صورت گیرد.

به این معنا که علاوه بر حمایت‌های دولتی، از حمایت‌های بخش خصوصی نیز برخوردار باشد تا هم دچار افت کیفی نشود و هم منابع مالی لازم برای برپایی و استمرارش به‌راحتی قابل دسترس باشند و به‌موقع صرف شوند.

به‌هرحال این شاخه هنری که نهال آن چندی است در کشور ما پا گرفته و در سواحل مختلف کشورمان قابل اجراست، احتیاج به توجهی خاص از سوی هنرمندان و دست‌اندرکاران دارد و باید بستری را فراهم کرد تا مردم استان‌های مختلف کشور بیشتر با آن آشنا شوند و بهره ببرند.

ساخت مجسمه‌های شنی از سویی دیگر جزو هنرهای محیطی محسوب می‌شود که فرآیند خلق و شکل‌گیری این آثار هنری جلوی دیدگاه مردم (مخاطبان) انجام می‌شود و حتی به نوعی مشارکت مردم و هنرمند در آن قابل مشاهده است.

هرچند که جشنواره‌هایی نظیر جشنواره مجسمه‌های شنی و برفی که در همه‌جای دنیا برگزار می‌شوند، ممکن است بیشتر جنبه تفننی داشته باشند، اما فرصتی است تا مخاطب عام از نزدیک ببیند که چگونه می‌توان با استفاده از مصالح و مواد موجود در طبیعت، اثری هنری و طبیعت‌گرایانه خلق کرد و از آن تاثیر گرفت.

اما همانطور که پیش از این اشاره کردیم، در این میان آنچه به هنرمند مربوط می‌شود، به‌کارگیری خلاقیت بیشتر و بهره‌گیری از اندیشه و ایده‌های نو و بدیع برای خلق آثار در زمینه مجسمه‌های شنی است تا حاصل کارش، تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد و با مخاطب خود ارتباط نزدیکتری برقرار کند.

همشهری استانها

کد خبر 90061

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز