سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: سعدالدین حریری، رهبر جریان 14 مارس لبنان و پیروز انتخابات اخیر این کشور پس از گذشت 70 روز از زمانی که مسئولیت تشکیل دولت لبنان را بر عهده گرفت

فهرستی از اعضای کابینه پیشنهادی خود را به رئیس‌جمهوری این کشور ارائه کرد که مخالفت شدید جریان مخالف 8 مارس را به‌دنبال داشت.

حریری درحالی‌که بعد از پیروزی در انتخابات و مامور شدن برای تشکیل کابینه وعده تشکیل دولت وحدت ملی را برای پایان تنش‌های سیاسی در این کشور داده بود، عصر دوشنبه در اقدامی غافلگیرکنننده به منطقه بیت‌الدین، محل اقامت تابستانی میشل سلیمان، رئیس‌جمهوری لبنان رفت و ترکیب کابینه‌ای را اعلام کرد که جریان مخالف لبنان به سرعت آن را رد کرد.

حریری پس از ارائه اعضای کابینه خود به رئیس‌جمهوری لبنان گفت: بعد از گذشت 70روز براساس مسئولیت قانونی خود عمل کرده و ترکیب دولت جدید را به میشل سلیمان ارائه کردم و رئیس‌جمهوری حق مخالفت یا موافقت با این ترکیب دولت را دارد.

در فهرست ارائه شده از سوی نخست‌وزیر لبنان کابینه جدید این کشور با 30 وزیر براساس فرمول 15-10-5 تشکیل شده به‌طوری که 15 وزیر به جریان 14 مارس، 10 وزیر به 8 مارس و 5 وزیر به رئیس‌جمهوری تعلق دارد. حریری در فهرست پیشنهادی خود وزارتخانه‌های کلیدی را بدون رایزنی با جریان 8 مارس تقسیم کرده است و حتی وزیران هم بدون موافقت فراکسیون‌های 8 مارس انتخاب شده‌اند.

سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان که رهبری جریان 8 مارس را بر عهده دارد، فهرست ارائه شده از سوی حریری را موجب افزایش بحران داخلی و پیچیدگی بیشتر امور این کشور دانست.

نصرالله اعلام کرد: کابینه جدید به شیوه‌ای که معرفی شد، موجب خارج شدن لبنان از بحران نخواهد شد و جریان ۸مارس با همبستگی کامل با چنین کابینه‌ای برخورد خواهد کرد. وی تاکید کرد: معارضان قبل از اینکه نخست‌وزیر به کاخ بیت‌الدین برود و ترکیب دولت را به میشل سلیمان رئیس‌جمهور لبنان ارائه کند، همچنان متحد و منسجم بودند و همچنان نیز متحد خواهند بود.

هیچ کس نمی‌تواند میان معارضان در این باره اختلاف بیندازد. تصور نمی‌کنم که فراکسیونی در میان احزاب معارض باشد که ترکیب دولت را از سوی نخست‌وزیر بپذیرد.

همچنین میشل عون، رهبر جریان آزاد ملی هم با تاکید بر اتحاد مخالفان در مقابل این فهرست اعلام کرد: سعد حریری قصد ندارد دولتی واقعی را تشکیل دهد و فقط مشغول بازی با اسامی براساس ذائقه و میل خود است.

وی گفت: رئیس‌جمهوری لبنان هرگز با چنین ترکیب دولتی موافقت نخواهد کرد. ما نیز مانند بقیه احزاب مخالف موضع‌گیری خود را اعلام می‌کنیم؛ چرا که ما نمی‌خواهیم خطرات و اختلافات در کشور افزایش یابد. عون تاکید کرد: اپوزیسیون یکپارچه بوده و جلوی این کودتا علیه قانون اساسی را خواهد گرفت.

منابع نزدیک به نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان هم اعلام کردند که وی از فهرست ارائه شده از سوی حریری به رئیس‌جمهوری لبنان ناراضی است. این منابع اعلام کردند نبیه بری معتقد است حریری بدون درنظر گرفتن پیشنهادهای وی در زمینه اسامی وزیرانش، او را هدف قرار داده است.

کمیته پیگیری جریان 8 مارس روز گذشته در این رابطه با میشل سلیمان، رئیس‌جمهوری لبنان دیدار و بر رد فهرست پیشنهادی از سوی سلیمان تاکید کرد. میشل سلیمان در رابطه با فهرست کابینه جدید لبنان روز گذشته تاکید کرد که هرگز طرح تشکیل دولتی را که متوازن نباشد، امضا نخواهد کرد.

وی گفت: من خواهان دولتی متوازن هستم، چرا که دولت تندرو اوضاع را به هم می‌ریزد و اگر اوضاع کشور به هم بریزد، کشورهای خارجی در امور داخلی لبنان دخالت خواهند کرد.
میشل سلیمان 48 ساعت به بررسی ترکیب دولت با مذاکره با رهبران گروه‌های مختلف خواهد پرداخت و سپس نظر خود را در رابطه با فهرست پیشنهاد حریری اعلام خواهد کرد.

این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد به احتمال زیاد با مخالفت گسترده احزاب معارض، رئیس‌جمهوری لبنان این فهرست را تایید نخواهد کرد. گفته می‌شود در این صورت سعد حریری از تشکیل کابینه انصراف خواهد داد و احتمال دارد که سلیمان تلاش کند فرد دیگری را برای تشکیل دولت لبنان انتخاب کند.

کد خبر 89975

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز