سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۶:۳۰
۰ نفر

علی شاکری: تیم والیبال نوجوانان ایران قهرمان آسیا و تیم مدافع عنوان قهرمانی جهان با وجود اینکه نتوانست قهرمانی دو سال پیش خود در مکزیک را تکرار کند اما چهره‌ای به مراتب قدرتمند‌تر از آن مسابقات در ایتالیا داشت.

تیم ایران و یوتساست کوویچ در شرایطی از کنار افتخاری بزرگ و تاریخی به آسانی عبور کردند که مستعدترین تیم نوجوانان تاریخ ایران شایسته پیروزی بود و حتی در فینال هم کمتر کسی پس از برتری قاطعانه 2 بر یک ایران در پایان ست سوم پیش‌بینی شکست این تیم را می‌کرد. ریسک عجیب «ست کوویچ» در ست اول و قرار ندادن سامان فائزی در ترکیب اصلی و جانشینی میرزایی کم‌تجربه‌تر به جای او باعث شد این ست با حساب 25 بر 22 به سود صربستان به پایان برسد اما از ست دوم به بعد با تصحیح این اشتباه این تیم ایران بود که با کنترل بازی و مهار مهره‌های کلیدی حریف، بازی را پیش می‌برد.

 بعد از خروج «کواکوویچ» بازیکن شماره یک صربستان که به دلیل کشیدگی عضله گردن نتوانست تا پایان بازی حضور داشته باشد تیم ایران روی بازیسازی فرهاد سال‌افزون به خاطر نیاز تیم به بازی سرعتی و درخشش امیر غفور و پوریا ضیافتی در حمله روی تور و روی دفاع‌های موثر فائزی با برتری 25 بر 20 و 17 بر 25 به تیم برتر میدان تبدیل شد.

اشتباهات ویران‌کننده

شروع ست چهارم آغاز اشتباهات ویران‌کننده ست کوویچ بود که باعث تعجب همه شد. اصرار بر تغییرات فراوان – بیرون کشیدن امیر غفور و مجتبی میرزاجانپور – باعث شد تا صربستان از لاک دفاعی خارج شده و به بازگشت به بازی امیدوارتر شود. طولانی‌شدن نیمکت‌‌نشینی غفور و میرزاجانپور کافی بود تا صرب‌ها با کمک ناخواسته ست‌کوویچ و درخشش آتانا شوویچ، دوزان تیکوویچ و میلو تینوویچ با برتری 25 بر 20 در ست چهارم، موقعیت مناسب ایران برای پیروزی و تکرار قهرمانی را به مخاطره بیندازند.

در ست پنجم در شرایطی که تیم ایران دوباره با همان آرایش همیشگی به میدان آمد، فضای حاصل از بی‌اعتمادی ست‌کوویچ باعث شد که دیگر نه امیر غفور آن مهاجم دست‌نیافتنی باشد و نه میرزاجانپور، نه فائزی و نه حامد باقرپور. ترس از باخت و استرس بالای حاکم بر تیم ایران موجب شد تا صرب‌ها عقب‌ماندگی 8 بر 7 هنگام تعویض زمین را با پیروزی 3 بر 2 در فینالی تماشایی جشن بگیرند و این در حالی بود که تیم ایران با وجود شایستگی برای قهرمانی، از تغییرات پیاپی ست‌کوویچ ضربه بخورد. تیم ایران با گذشت 8 سال از مسابقات جهانی 2001 قاهره دوباره در سکوی نایب‌قهرمانی ایستاد.

سقوط روسیه و برزیل

در بازی رده‌بندی، روس‌ها که پیش‌تر در مصاف با ایران و صربستان تن به شکست‌های سنگین داده بودند، در دیدار با آرژانتین 3 بر صفر مغلوب شدند تا هیچ جایگاهی در سکوهای برتر این دوره نداشته باشند. در پایان جام یازدهم هم برزیل رکورددار قهرمانی با 6 عنوان در مکان نهم ایستاد و فرانسه قهرمان اروپا نیز با سقوط 6 پله‌ای دوازدهم شد. نکته جالب آنکه صربستان نایب‌قهرمان اروپا با دستیابی به نخستین قهرمانی خود در این رده سنی، لقب شگفتی‌ساز مسابقات جهانی ایتالیا را به خود اختصاص داد. رده‌بندی 16 تیم حاضر به شرح زیر اعلام شد: 1- صربستان، 2- ایران، 3- آرژانتین، 4- روسیه، 5- اسپانیا، 6- تونس، 7- هند، 8- ایتالیا، 9- برزیل، 10- آمریکا، 11- لهستان، 12- فرانسه، 13- مصر، 14- ژاپن، 15- پوتوریکو، 16- الجزایر

ست کوویچ:  هم خوشحالم هم ناراحت

سرمربی تیم والیبال نوجوانان کشورمان پس از شکست در دیدار نهایی مسابقات قهرمانی جهان گفت: «از اینکه تیم کشورم موفق به کسب عنوان نخست بازی‎ها شد، خوشحالم.» یوتسا ست‎کوویچ پس از پایان دیدار نهایی گفت: «از اینکه تیم کشورم و بازیکنان هموطنم موفق به کسب عنوان قهرمانی جهان شدند خوشحال هستم اما از این هم ناراحتم که چرا تیم ایران موفق به کسب جام قهرمانی نشد»وی در نشست خبری بعد از دیدار با صربستان در خصوص این بازی گفت: «می‎‌دانستم که دیداری سخت پیش‌رو خواهیم داشت. اما صرب‎ها در این بازی انگیزه بهتری داشتند و تهاجمی‎تر و قوی‏‎تر از ایران کار کردند.»

سرمربی تیم والیبال نوجوانان کشورمان تصریح کرد: «در هرحال من به کادر مربیگری تیم ایران و همچنین بازیکنانم تبریک می‎گویم چون عملکرد خوبی داشتند.» ست‎کوویچ همچنین تاکید کرد که تیم‏های شرکت‏کننده در این رقابت‏ها واقعا در سطح بالایی قرار داشتند.

سال‌افزون: برای مربی تیمم متاسفم

فرهاد سال‌افزون، کاپیتان تیم والیبال نوجوانان کشورمان نیز در این نشست خبری اظهارداشت: «به بازیکنان صربستان به خاطر کسب عنوان قهرمانی جهان و بازی خوبی که مقابل ارائه کردند تبریک می‎گویم.»وی با تاکید بر اینکه از شکست تیمش در دیدار نهایی مسابقات قهرمانی جهان و ناکامی از دستیابی دوباره به مدال طلا این بازی‎ها ناراحت است، گفت: «برای مربی تیمم متاسفم که نتوانستیم برنده دیدار سرنوشت‎ساز مقابل صربستان در مرحله فینال باشیم.»

کد خبر 89881

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز