همشهری آنلاین: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دوشنبه 15 شهریور در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت بر پیگیری رویکردهای اساسی همچون عدالت فساد ستیزی، حمایت از طبقات ضعیف، ساده زیستی، توجه به مناطق محروم و تلاش خستگی ناپذیر برای حل مشکلات مردم بویژه تورم و اشتغال تأکید کردند

به گزارش واحد مرکزی خبر، ایشان همچنین سند چشم انداز 20 ساله را معیار و ملاک سنجش فعالیت‌های دولت برشمردند و دولت دهم را به اجرای کامل سیاست‌های اصل 44 ، پرهیز از شتابزدگی، توجه به دیدگاه‌های نخبگان، اهتمام به فرهنگ، رعایت دقیق قانون، استقبال از نقدهای خیرخواهانه، مغتنم شمردن توصیه‌های علما و مراجع و طراحی و تدوین الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت توصیه کردند.

در این دیدار که اعضای دولت نهم نیز حضور داشتند رهبر انقلاب اسلامی یاد شهیدان رجایی و باهنر را گرامی دانستند و با اشاره به تثبیت و استقرار دولت افزودند: حضور 85 درصدی ملت در انتخابات پرشور و فراموش ناشدنی 22 خرداد، نشان دهنده اراده، اختیار و احساس مسئولیت مردم در تعیین مسئولان کشور است که همه باید این لطف بزرگ خداوند را نسبت به نظام و انقلاب، شاکر باشند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، با اشاره به ضرورت درک صحیح پیام‌های حضور چهل میلیونی مردم در انتخابات و انتخاب یک رئیس جمهور با نصاب جدید حدود 25 میلیونی خاطرنشان کردند: اگر مسئولان کشور و نخبگان و زبدگان سیاسی این پیام‌ها را درک کنند بسیاری از گره‌ها و مشکلات حل می‌شود.

ایشان حضور 85 درصدی ملت در انتخابات دهم ریاست جمهوری را پتک جمهوریت بر سر دشمنان انقلاب دانستند و افزودند: ملت و انقلاب اسلامی با این حرکت جمهوریت خود را با فریادی قوی اثبات کردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای تثبیت اسلامیت نظام را از دیگر پیامهای انتخابات 22 خرداد برشمردند و افزودند: سخنان نامزدهای ریاست جمهوری مبنی بر پایبندی به اسلام و انقلاب و خط امام نیز در واقع نشان می‌دهد که ملت به این سمت گرایش دارد و به همین علت نامزدهای محترم تلاش می کردند خود را دلبسته امام و انقلاب نشان دهند.

رهبر انقلاب اسلامی در همین زمینه افزودند: انتخابات ریاست جمهوری دهم صفحه تازه‌ای در حیات انقلاب و نظام گشود البته واکنش برخی نسبت به این حرکت عظیم مردمی، نجیبانه، جوانمردانه و اخلاقی نبود اما آنچه برای کشور و تاریخ مهم و ماندنی است نعمت الهی حرکت عظیم مردم و جریان پربرکت انقلاب اسلامی است.

ایشان مسئولان و بیش از همه رئیس جمهور را به شکرگزاری و مغتنم شمردن این نعمت الهی و پرهیز کامل از غرور فراخواندند و تأکید کردند: باید به رأی مردم مفتخر و مستظهر بود اما در اوج تواضع، از هرگونه غرور پرهیز کرد چرا که غرور از دامهای بزرگ شیطان است و انحرافات و انحطاطات گوناگونی را بهمراه می‌آورد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با تشکر از زحمات یکایک اعضای دولت پرتلاش نهم، ورود به عرصه خدمت به مردم را به دولت دهم خوش آمد گفتند و افزودند: موقعیت کنونی، کار فراوان کمی همراه با ظرافت و کیفیت کامل می طلبد که به فضل الهی آقای رئیس جمهور خستگی نشناس و پرانرژی در همین مسیر حرکت می‌کنند.

رهبر انقلاب اسلامی با بیان توصیه‌های دهگانه به دولتمردان افزودند: توکل و توجه به خدا و مستحکم ساختن درون و باطن، مهمترین عامل پیروزی بر همه مشکلات و دشواری‌هاست.

ایشان دولت دهم را به آمادگی برای مواجهه با انواع بدخواهی‌ها و توطئه ها توصیه کردند و افزودند: علیه این دولت و علیه نظام تلاشهای فراوانی انجام خواهد شد اما توانایی‌ها، امیدها و فرصت‌های دولت و ملت بیشتر از همه توطئه‌ها و مشکلات پیش روست.

رهبر انقلاب اسلامی، ادامه رویکردهای اساسی دولت نهم نظیر عدالت – مبارزه با فساد – حمایت از قشرهای ضعیف – ساده زیستی – توجه به مناطق محروم و تلاش بی پایان برای حل مشکلات مردم را ضروری خواندند و افزودند: ادامه تلاش در این مسیر، خدا را راضی و مردم را هم خشنود خواهد کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای، با اشاره به لزوم تعریف دقیق عدالت خاطرنشان کردند: باید در همه کارها و رفتارها، حتی در قضاوت‌ها و موضعگیری‌ها، عدالت و تعادل را شاخص قرار داد.

رهبر انقلاب اسلامی توزیع نشدن عادلانه ثروت و درآمد عمومی کشور را نمونه مشخصی از بی عدالتی خواندند و خاطرنشان کردند: در بحث یارانه‌ها، قشرهای فقیر از کمک‌های دولت بهره کمتری میبرند که هدفمند کردن یارانه‌ها که به دولتهای قبلی نیز توصیه می‌شد    می‌تواند این مشکل را حل کند.

ایشان در بحث عدالت، توجه به عقلانیت و معنویت را نیز ضروری دانستند و افزودند: برخی برخوردهای افراطی بعضی گروه‌ها در گذشته، اکنون به تغییرات 180 درجه‌ای مواضع آن‌ها تبدیل شده است چرا که عدالت خواهی آنان با عقلانیت و تفکر همراه نبود.

توصیه سوم رهبر انقلاب به دولت دهم، توجه کامل به سند چشم انداز بیست ساله بود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در این زمینه افزودند: سند چشم انداز به تعبیری، بعد از قانون اساسی مهمترین سند کشور است بنابراین باید هم فعالیت‌ها و جهت گیریهای کاری دولت با شاخص سند چشم انداز سنجیده شود.

ایشان گذشت 4 سال از آغاز اجرای سند چشم انداز را یادآوری کردند و افزودند: باید به سمت آینده روشن پیش بینی شده در این سند مهم حرکت کنیم و دولت دهم باید ضمن تنظیم سرعت اجرای برنامه ها، سهم خود را در تحقق اهداف این سند، پیگیری و ادا کند.

اجرای کامل سیاست‌های اصل 44 توصیه دیگر رهبر انقلاب به رئیس جمهور و کابینه جدید بود.

ایشان کارهای انجام شده در این زمینه را ناکافی دانستند و افزودند: نباید منتظر تغییرات اساسی در زیرساختها و تصویب طرح تحول اقتصادی ماند و کار را به بن بست رسیده فرض کرد بلکه باید به هر شکل ممکن، در مسیر اجرای سیاستهای اصل 44 به جلو رفت.

رهبر انقلاب اسلامی حل مشکلات اقتصادی کشور و مردم به ویژه تورم و اشتغال را بسیار مهم خواندند و افزودند: باید به گونه ای برنامه ریزی و تلاش کرد که فشار تورمی به مردم از ابعاد مختلف از جمله از ناحیه هزینه خدمات دولتی کم شود.

سخنان حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با دولت دهم با تأکید بر پرهیز از شتابزدگی در طرحهای اقتصادی و بهره گیری مناسب از دیدگاههای کارشناسی ادامه یافت.

ایشان در این زمینه تأکید کردند: از دیدگاههای کارشناسی درست و دقیق، به ویژه در مسائل اقتصادی، مالی و پولی به طور کامل استفاده کنید زیرا کم توجهی به مسائل کارشناسی در مباحث اقتصادی ممکن است به زیانهای بزرگی منجر شود.

اهتمام به مسائل فرهنگی و توجه کامل به هدف گذاری صحیح فرهنگی توصیه دیگر رهبری انقلاب به رئیس جمهور و دولت بود.

ایشان تأکید کردند: وظیفه مسئولان، اداره امور زندگی مردم همراه با هدایت جامعه است بنابراین از ظرفیت‌ها و امکانات دستگاه‌های حکومتی نظیر صدا و سیما – فرهنگ و ارشاد اسلامی – آموزش و پرورش – و آموزش عالی به گونه ای استفاده کنید که مردم به مبانی دینی بیشتر علاقمند و پایبند شوند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با رد گرایش‌های بی مبنا و افراطی در باب فرهنگ افزودند: باید مسائلی را که مبنای صحیح دینی و شرعی دارد با افتخار تبلیغ و ترویج کرد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای دولت دهم را به پایبندی کامل و رعایت دقیق قانون توصیه و خاطرنشان کردند: اگر در مسئله‌ای، قانون نادیده گرفته شد موضوع به نقض یک قانون ختم نمی‌شود بلکه راهی برای بی اعتنایی به قانون بازخواهد شد.

سینه گشاده، روی گشوده و گوش شنوا در مقابل نقد و انتقاد هشتمین توصیه حضرت آیت الله خامنه‌ای به دولت جدید بود.

ایشان خاطر نشان کردند: هدف از برخی انتقادهای داخلی که به پشتوانه رسانه‌های بیگانه صورت می گیرد تخریب است اما نقدهای مصلحانه و خیرخواهانه‌ای هم وجود دارد که از سوی طرفداران دولت هم نیست که باید به آنها توجه و عمل کرد.

رهبر انقلاب اسلامی اقدام دولت نهم را در تحمل اهانت‌ها و کینه توزی‌ها دارای اجر الهی دانستند و افزودند: نباید در این راه خسته شد یا انتقادهای کوچک را حمل بر دشمنی کرد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رئیس جمهور و همراهانش در کابینه را به مغتنم شمردن توصیه‌ها و نصیحت‌های مراجع، علما و بزرگان دینی توصیه مؤکد کردند و افزودند: بزرگان علما در مناطق مختلف کشور و مراکز حوزه‌های علمیه، طرفداران نظام اسلامی هستند و خدمات دولت را هم می‌بینند بنابراین توصیه های آنان از روی محبت و علاقه مندی است و باید مغتنم شمرده شود.

ایشان همچنین استقبال از انتقادات نخبگان و فرزانگان دانشگاهی را موجب قوی تر شدن پشتوانه دولت برشمردند و افزودند: ممکن است نخبگان خیرخواه، اعتراضی هم داشته باشند که لازم است با استقبال از آنها ذهن فعال و پویای نخبگان را برای خود ذخیره کرد.

طراحی و تدوین الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت و استفاده از متفکرین برای تحقق این مهم، آخرین توصیه رهبر انقلاب به دولت بود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به لزوم همراهی ذاتی عدالت با برنامه های پیشرفت تأکید کردند: بگونه ای حرکت کنید که اقدامات شما در فرصت 4 ساله خدمت، پایه های محکمی برای مسئولان آینده کشور فراهم کند تا انشاءالله در همه زمینه ها حرکتی قوی تر از دولت نهم انجام شود.

در این دیدار آقای احمدی نژاد رئیس جمهور ضمن ارائه گزارش کوتاهی از عملکرد دولت نهم، اولویت‌های کاری دولت دهم را برشمرد.

رئیس جمهور با اشاره به میثاق اعضای دولت برای وقف خود بمنظور خدمت به انقلاب و کشور گفت: دولت دهم بنا دارد با همدلی و همفکری درونی و با استفاده از همه ظرفیت های فکری و کارشناسی مأموریتهای خود را با اقتدار به انجام برساند.

آقای احمدی نژاد، مهمترین مأموریت دولت دهم را اهتمام به امور فرهنگی و حاکمیت فضای فرهنگی و اخلاقی در جامعه دانست و افزود: اهتمام به قانون، صیانت کامل از حقوق شهروندان، تقویت همبستگی و وحدت ملی، توسعه مشارکت و نظارت مردمی، پاسخگویی همگان در برابر قانون و ملت، و تأمین فرصت‌های جدید برای جوانان از مهمترین برنامه‌های دولت در بخش اجتماعی است.

رئیس جمهور، پایداری بر عدالت و ارزش‌های الهی، مبارزه قاطع و مستمر با مفاسد اقتصادی و مبارزه با فقر و تبعیض را از دیگر برنامه‌های دولت دهم برشمرد و تأکید کرد: دولت با برنامه ریزیهای انجام شده، حضور خود را در سراسر ایران پررنگ تر و اثرگذارتر خواهد کرد.

حمایت از آزادی‌های سیاسی و اجتماعی در چارچوب قانون، قانونمداری در امور سیاسی، ایستادگی قاطع بر حقوق ملت و ارزش‌های انقلاب، و مبارزه با مفاسد سیاسی، اولویت‌های کاری دولت دهم در بخش سیاسی است که رئیس جمهور به آنها اشاره کرد و افزود: در بخش اقتصادی، قانون اجرای اصل 44 راهنمای عمل دولت خواهد بود.

آقای احمدی نژاد ایجاد تحول در ساختارهای اقتصادی بویژه طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را از برنامه‌های اصلی دولت دانست و خاطرنشان کرد: تکمیل حلقه سهام عدالت، گسترش بخش تعاون، توسعه صادرات، گسترش سرمایه گذاری، و مبارزه با تورم در دستور کار دولت است.

رئیس جمهور در بخش سیاست خارجی به استمرار حضور فعال و اثرگذار در عرصه جهانی اشاره کرد و افزود: دولت دهم با اقتدار کامل و از موضع مدعی و طلبکاری از مستکبران، راه انقلابی را در عرصه های جهانی ادامه خواهد داد.

در پایان این دیدار نماز مغرب و عشا به امامت حضرت آیت الله خامنه‌ای اقامه شد و سپس رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت روزه خود را به همراه رهبر انقلاب اسلامی افطار کردند.

کد خبر 89869

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز