همشهری آنلاین: دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که آژانس انرژی اتمی درباره برنامه‌هسته‌ای ایران به بن‌بست رسیده است

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ادعای این‌که ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نکرده است، گفت که ایران باید به پرسش‌های باقی‌مانده درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود پاسخ دهد.

البرادعی در این‌باره گفت: باید تکرار کنم که کلیه اطلاعاتی که آژانس درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری و به اعضای شورای حکام ارائه کرده با معیارهای آژانس منطبق بوده است.

مدیرکل آژانس در ادامه به اعضای شورای حکام گفت: من از اتهام‌های برخی از اعضای آژانس ناخرسندم که تنها باعث تهیه خوراک تبلیغاتی برای برخی رسانه‌ها می‌شود.

وی گفت که این اتهام‌ها انگیزه‌ای سیاسی دارد و کاملا بی‌اساس است. چنین تلاش‌هایی برای تاثیر گذاری بر کار دبیرخانه حمله به استقلال و واقع‌گرایی آن است و اساسنامه‌های شورای حکام اژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نقض می‌کند و باید بلافاصله متوقف شود.

البرادعی گفت: این تلاش‌ها که روی فعالیت‌های آژانس تاثیر بد می‌گذارند، نقض آشکار اساسنامه آژانس است که باید فوراً خاتمه یابد.

البرادعی دوشنبه در بیانیه‌ای خطاب به 35 عضو شورای حکام آژانس انرژی اتمی از ایران خواست تا به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اثبات کند که برنامه‌‌های هسته‌ای آن ابعاد نظامی ندارد.

بنا بر این گزارش، البرداعی ادامه داد که ایران شرایط دسترسی بازرسان آژانس برای بازرسی از راکتورهای واقع در اراک را فراهم و تدابیر امنیتی خود در تاسیسات هسته‌ای در جنوب نظنز را تشدید کرده است.

با این حال وی گفت که ایران هنوز غنی‌سازی اورانیوم را که می‌تواند از آن به‌عنوان سوخت هسته‌ای یا تولید مواد شکافتنی برای کلاهک هسته‌ای استفاده شود، ادامه می‌دهد.

در بیانیه البرادعی آمده است: ایران فعالیت‌های خود در زمینه غنی‌سازی اورانیوم و یا فعالیت‌های خود درباره پروژه آب سنگین که مورد درخواست شورای امنیت بود، متوقف نکرده است.

همچنین این بیانیه مدعی شده است که ایران به پروتکل الحاقی مبنی بر بازرسی اعلام ‌نشده از تاسیسات هسته‌ای توسط آژانس نیز عمل نکرده است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این بیانیه اعلام کرد: ضروری است که ایران مجدد با آژانس ارتباط خود را برقرار کند و مسائلی باقی‌مانده را روشن کند.

 نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از امروز (دوشنبه 16 شهریور) آغاز به‌کار می‌کند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که نشست 35 عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به سنت هر ساله در ماه سپتامبر برای مدت یک هفته گرد هم می‌آیند، آغاز به کار می‌کند.

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته جدیدترین گزارش خود درباره ایران را منتشر کرد.

در این گزارش آمده است که ایران به میزان محدود غنی‌سازی اورانیوم را کاهش داده است و درخواست‌های آژانس در ارتباط با بازدید ناظران از سایت هسته‌ای نطنز را برآورده کرده است.

در ادامه آخرین گزارش آژانس تاکید شده است که ایران میزان سانتریفیوژهای خود را از یک هزار به هشت هزار و 380 افزایش داده که تنها بخشی از آن با هدف غنی‌سازی است.
در این گزارش همچنین تاکید شده بود که آژانس مدرکی مبنی بر نظامی بودن ماهیت برنامه هسته‌ای ایران به‌دست نیاورده است.

کد خبر 89820

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز