شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۲۰:۲۳
۰ نفر

نعمت جوادی: آشنایی با فرهنگ و سنت مردمان سایر کشورها علاوه بر آنکه می‌تواند در زندگی روزمره ما به کار گرفته شود این امکان را می‌دهد تا اشتراکات فرهنگی ما با سایر ملل نیز بیش از گذشته تقویت شود

از این رو برپایی سومین جشنواره بین‌المللی رحمت‌للعالمین نیز با هدف توسعه ارتباطات فرهنگی کشورمان با دیگر کشورهای اسلامی طی روزهای 10 تا 14 شهریور در محل فرهنگسرای ملل برگزار شده و با استقبال اهالی منطقه و دیگر شهروندان تهرانی مواجه شد. گفت‌و‌گوی ما با «بهنام خادم» رئیس فرهنگسرای ملل و مدیریت فرهنگی و هنری منطقه یک پیرامون نحوه برپایی این جشنواره و اهداف آن ترتیب داده شده است. 

مقدمات برگزاری جشنواره رحمت‌للعالمین از چه زمان آغاز شده و با چه اهدافی شکل گرفت؟

در سال 85 که مصادف با سال پیامبر اعظم(ص)  بود طرح برپایی یک جشنواره بین‌المللی برای اشاعه فرهنگ و آداب و رسوم سایر ملل اسلامی در تهران مطرح و پس از موافقت مسئولان فرهنگی شهر تهران به این فرهنگسرا واگذار شد و نخستین دوره آن در ماه مبارک رمضان همان سال و با حضور 10 کشور ترتیب داده شد.

 در سال دوم نیز برنامه مشابهی با محوریت انسجام اسلامی با حضور 14 کشور برگزار شد، اما در سال سوم به دلیل تغییرات درون‌سازمانی فرصت کافی برای برگزاری و هماهنگی با سازمان‌های بین‌المللی و ارگان‌های کشوری دراین‌خصوص فراهم نشده و برپایی آن به سال‌جاری موکول گردید.

مهم‌ترین رویکرد و اهدافی که در دوره سوم برپایی این جشنواره مورد توجه قرار گرفته چیست؟

هدف اصلی جشنواره آشنایی شهروندان تهرانی با آداب و رسوم، مناسک و بطور کلی کارهای عبادی دیگر ملل اسلامی جهان در ماه مبارک رمضان بود که با شعار آسمان رحمت بر سفره قناعت برگزار شد. 

با توجه به گستردگی موضوعات فرهنگی اسلامی در حوزه بین‌الملل و تنوع آنها در میان اقوام مسلمان، چه کشورهایی برای شرکت در این جشنواره دعوت شدند؟ 

اگر چه در ابتدای سال کشورهای متعددی حضور خود را اعلام کردند اما برخی از آنها به دلیل مشکلات و بحران‌های اقتصادی از شرکت در این جشنواره انصراف دادند. با این حال 7 کشور از جمله پاکستان، ترکیه، سودان، آذربایجان، افغانستان، بوسنی و جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف جشنواره شرکت کرده و با توجه به محدودیت‌هایی که وجود داشت برنامه‌های خود را براساس تقویم پیش‌بینی شده برگزار کردند. 

به طور معمول کشورهای شرکت‌کننده در چه زمینه‌هایی برنامه‌های خود را اجرا کردند. آیا  در این باره ویژه‌برنامه‌ای هم تدارک دیده شده بود؟

این برنامه در 4 بخش اصلی برگزار شد که بخش اول به آواها و نواهای محلی اختصاص یافته و برنامه‌های آن در 5 فرهنگسرای ملل، ابن‌سینا، ارسباران، خانواده و بهمن اجرا شد تا عموم شهروندان تهرانی بتوانند از آنها استفاده کنند. در بخش دوم شب‌های شعر رمضان را در فرهنگسرای ملل برگزار کردیم و در بخش سوم نمایشگاه صنایع دستی دایر شد، به طوری که هر یک از کشورها آثار فرهنگی، هنری و هنرهای دستی خود را با محوریت معرفی فرهنگ، تاریخ و تمدن بومی خود به نمایش گذاشتند. در بخش آخر نیز سفره‌های سحر و افطار را با حضور کشورهای افغانستان، سوریه و بوسنی در غالب یک برنامه ویژه برگزار کردیم که کشورها در این سفره‌ها به صورت نمادین غذاهای بومی خود در ماه رمضان را معرفی کردند. 

 چه برنامه‌هایی را برای اشاعه هر چه بهتر فرهنگ، آداب و سنت‌های ایرانی‌ـ اسلامی و معرفی آنها به شهروندان بازدیدکننده از جشنواره و دیگر شرکت‌کنندگان بین‌المللی ترتیب دادید؟

 در بخش موسیقی از گروه‌های تواشیح، موسیقی سنتی و صنایع دستی کشور خودمان استفاده کرده و فضای قابل توجهی را به همین منظور اختصاص دادیم. همچنین سعی کردیم تا آثار فرهنگی و هنری خودمان را در معرض بازدید قرار دهیم تا به این شکل شهروندان با اصالت‌های بومی اسلامی ایران آشنا شوند.

 بهنام خادم، رئیس فرهنگسرای ملل 

همشهری محله- 1 

کد خبر 89618

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز