جمعه ۱۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

گروه بورس: بورس تهران در هفته پیش‌رو، شاهد عرضه عمده سهام شرکت‌های مهمی چون مخابرات ایران، بانک پارسیان، حفاری شمال و یک شرکت بیمه خواهد بود.

به گزارش همشهری، براساس برنامه‌های از پیش اعلام شده در هفته جاری بیش از چندین میلیارد سهام به ارزش 10 میلیارد دلار در بورس تهران عرضه می‌شود. از این میزان، معامله بلوک 50 درصدی سهام شرکت مخابرات ایران که ارزش آن معادل 5/3 میلیارد دلار برآورد می‌شود؛ بزرگ‌ترین عرضه بورس تهران در هفته جاری است.

از سوی دیگر سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرده است سهام یک شرکت بیمه را در این هفته واگذار می‌کند؛ هنوز از جزئیات این واگذاری اطلاعات کاملی در دست نیست اما قرار است از بین سهام 3 شرکت بیمه دانا، البرز، و آسیا سهام یک شرکت در بورس واگذار شود.

پیش از این موضوعات حقوقی و مالی شرکت‌های بیمه عمده‌ترین چالش واگذاری سهام شرکت‌های بیمه بود که با تشکیل 4‌کارگروه ویژه این موانع مرتفع شد.

قرار است 20 درصد سهام بیمه آسیا، 20 درصد از سهام بیمه البرز و 39 درصد از سهام بیمه دانا بابت رد دیون به صندوق‌های بازنشستگی و تأمین اجتماعی واگذار شود.

از سوی دیگر شرکت ایران‌خودرو که این روز‌ها با بحران مالی دست به گریبان است قرار است در این هفته به یکی از شروط شورای پول و اعتبار که فروش سهام بانک پارسیان بود عمل کند و بلوک 30 درصدی سهام خود را در بانک پارسیان برای فروش عرضه کند.

شورای پول و اعتبار تصمیم دارد مبلغ 1000 میلیارد تومان برای کمک به بحران مالی ایران‌خودرو به این شرکت کمک کند اما این شورا شرط کرده است500 میلیارد تومان از این مبلغ را زمانی به ایران خودرو پرداخت خواهد کرد که برخی اصلاحات از جمله فروش سهام این شرکت در بانک پارسیان به اجرا درآید.

همچنین در این هفته سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح نیز قصد دارد 3‌بلوک عمده سهام از شرکت‌های زیر مجموعه خود را در بورس عرضه کند؛ ضمن اینکه بر مبنای اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی‌ فروش بلوک 10درصد سهام شرکت حفاری شمال یکی دیگر از برنامه های بزرگ عرضه سهام در هفته جاری است.

کد خبر 89502

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز