همشهری آنلاین: دو خبرنگار آمریکایی که در کره شمالی به انجام کار اجباری محکوم و پس از تعامل دیپلماتیک آزاد شدند، برای اولین بار درباره دوره بازداشت‌شان گفتند.

اشپیگل آنلاین از هامبورگ گزارش داد، آنها بر روی گزارشی درباره تجارت انسان کار می‌کردند که نشان می‌داد زنان کره شمالی بدون مدرک در چین به بیگاری گرفته می‌شوند. اما ایونا لی (Euna Lee) و لورا لینگ (Laura Ling)، دو خبرنگار آمریکایی در کره شمالی بازداشت شده و به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شدند. پس از آنکه آنها در دادگاهی در کره شمالی به 12 سال کار اجباری محکوم شدند، نهایتا آزاد شدند، زیرا بیل کلینتون، رییس جمهور سابق آمریکا توانست در دیدار خصوصی با کیم جونگ ایل، او را راضی کند لی و لینگ را با خود به وطن‌شان ببرد. [تاریخچه تنش‌های آمریکا - کره شمالی]

آنها بر روی پایگاه اینترنتی محل کار خود، کارنت تی وی (Current TV)، تلویزیون ال گور برای اولین بار گزارش دادند که چگونه بازداشت‌شان به وقوع پیوست و نهایتا چه اتفاقی برای آنان افتاد. آنها نوشتند، در منطقه‌ای مرزی مشغول تحقیق بودند و یک مرد به آنها کمک می‌کرد که اغلب برای خبرنگاران خارجی کار می‌کند. آنها صبح روز 17 مارس همراه وی به ساحل تومن، رود مرزی میان چین و کره شمالی رفتند.

آنها قصد داشتند دریابند 50 هزار تا 100 هزار تبعه کره شمالی که در چین مخفی نگه داشته می‌شوند، چگونه از دست رژیم کیم جونگ ایل گریخته‌اند. چینی‌هایی که پناهندگان را مخفی می‌کنند نیز تنبیه می‌شوند و اتباع کره شمالی‌ که محل اختفای‌شان لو برود، با احتمال بازگردانده شدن به وطن‌شان و محکومیت به کار اجباری و شکنجه مواجهند. بسیاری از زنان کره شمالی که از این طریق فرار می‌کنند، وادار به تن دادن به فساد می‌شوند.

12 سال به خاطر چند دقیقه

عبور از مرز برای آنها به یک فاجعه تبدیل شد. رودخانه یخ‌زده بود و راهنمای‌شان آنها را به طرف دیگر مرز برد. آنجا بود که آنها درون مرز کره شمالی پا گذاشتند. لی و لینگ می‌نویسند، در واقع آنها قصد نداشتند مرز را رد کنند. راهنما می‌خواست آنها را به اردوگاهی کوچک ببرد که مقامات مرزی با دریافت رشوه اجازه می‌دادند ده‌ها هزار نفر از طریق آن فرار کنند. آنها با متوجه شدن موضوع عصبی شده و می‌خواستند از مسیر رودخانه به سرعت به چین بازگردند.

اما آنها لو رفتند. دو سرباز مرزی با سلاح به سوی آنها، راهنمای‌شان و میچ کروس، تهیه‌کننده آنها دویدند که دو نفر اخیر توانستند فرار کنند. این دو خبرنگار می‌گویند زمانی که سربازان کره شمالی به آنها رسیدند، به خاک چین بازگشته بودند. اما با خشونت از طریق رودخانه به کره شمالی بازگردانده و بازداشت شدند.

آنها سپس به پیونگ‌یانگ، پایتخت کره شمالی، منتقل شدند. آنها جدای از یکدیگر نگهداری و بارها بازجویی شدند. بعد از این جریان بود که حکم آنها صادر شد:

دو سال حبس به خاطر عبور غیرمجاز از مرز، 10 سال حبس به خاطر "فعالیت‌های خصمانه"، یا همان کار خبرنگاری‌شان. آنها می‌نویسند "شگفت‌آور نیست" که رژیمی سلطه‌طلب از فاش شدن رازهایش بترسد. لینگ و لی می‌نویسند آنچه برای آنها رخ داد موجب نمی‌شود ذهن آنها از پیگیری سرنوشت زنان کره‌ای که از کشورشان فرار می‌کنند، منحرف شود.

کد خبر 89422

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز