رئیس‌کل بانک مرکزی، در بیستمین همایش بانکداری اسلامی، 10راهکار برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور و مقابله با اثرات بحران اقتصادی جهان ارائه داد.

کاهش تنش‌های سیاسی داخلی برای ترغیب بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، کاهش مداخلات دولت در اقتصاد، تسهیل ساخت مسکن، افزایش سرمایه‌گذاری در پارس‌جنوبی و میادین مشترک نفت و گاز، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، سوق دادن سرمایه‌گذاری به بخش تولید، مدیریت منابع ارزی و جلوگیری از واردات کالاهای لوکس، خودداری از اتخاذ سیاست‌های مقطعی و تقویت منابع بانک‌ها و خصوصی‌سازی واقعی در نظام بانکی، 10 راهکاری بودند که محمود بهمنی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور طی یکسال آینده ارائه کرد.

منابع بانک‌ها

بهمنی با اشاره به میزان منابع سیستم بانکی اظهار داشت: این رقم در پایان سال 87 حدود 174 هزار‌میلیارد تومان بود که در تیر ماه سال‌جاری به 188 هزار‌میلیارد تومان رسیده است که رشد 14هزار‌میلیارد تومانی رشد مطلوبی است.

بانک‌ها کار خود را کرده‌اند

بهمنی با اشاره به اینکه بانک‌ها تا پایان سال گذشته معادل 110درصد منابع خود تسهیلات داده بودند، گفت: این رقم هم‌اکنون به 105درصد رسیده یعنی بانک‌ها بخشی از سپرده قانونی خود نزد بانک مرکزی را نیز برای اعطای تسهیلات برداشت کرده‌اند.

رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: کل مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها در پایان سال 87 معادل 185هزار‌میلیارد تومان بود که در پایان تیر ماه امسال به 194هزار‌میلیارد تومان رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: این ارقام نشان می‌دهد سیستم بانکی برای حمایت از اقتصاد کشور کار خود را به حد کافی انجام داده است و این بحث که سیستم بانکی ضعیف عمل کرده کاملا بی‌انصافی است.

کاهش بی‌سابقه حجم نقدینگی

رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام کاهش رشد نقدینگی به 5/6درصد در پایان تیرماه سال‌جاری، چنین کاهشی را در 30سال اخیر بی‌سابقه خواند و گفت: بدین ترتیب توانسته‌ایم هدف برنامه چهارم برای رشد نقدینگی را تحقق بخشیم.

وی میزان مطالبات معوق سیستم بانکی را تا پایان اسفندماه سال گذشته 32هزار میلیارد تومان اعلام کرد و  افزود: این رقم تا پایان تیرماه سال‌جاری به 38هزار میلیارد تومان رسیده است.

بهمنی از بازنگری در 2 قانون عملیات بانکداری بدون ربا و قانون پولی و مالی خبر داد و گفت: به‌زودی لوایح تهیه شده در این خصوص توسط دولت برای تصویب تقدیم مجلس می‌شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی در حاشیه همایش پولی و بانکی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اخیرا شایعه شده که سازمان آمار از این پس به‌عنوان مرجع در اعلام نرخ تورم خواهد بود، یادآورشد: بانک مرکزی کماکان مسئول تهیه آمار تورم است اما اگر دولت و مجلس این موضوع را به تصویب برسانند ما تابع قانون خواهیم بود.

تعیین نرخ سود بانکی

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره نرخ سود بانکی گفت: حتما باید بین نرخ تورم و سود بانکی رابطه مستقیم برقرار باشد و بدون توجه به تورم تعیین نرخ سود تسهیلات کاری غیرمنطقی است و اگر کشوری نرخ سود تسهیلاتش پایین است به خاطر تورم پایین در آن کشور است.

در حال حاضر میانگین تورم سالانه ما تا پایان تیرماه 5/21 درصد و تورم نقطه به نقطه 14 درصد است، بنابراین غیرمنطقی است که ما انتظار سود بانکی تک رقمی داشته باشیم. وی بار دیگر آمار حساب ذخیره ارزی را محرمانه خواند و گفت: من این آمار را اعلام نمی‌کنم و معمولا این آمار در شرایط بحرانی اعلام نمی‌شود.

فکر نمی‌کردم تورم را اینقدر کنترل کنیم

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان روند مطلوب کاهش رشد تورم در یکسال اخیر گفت: شهریور سال گذشته به رئیس‌جمهور وعده دادیم که تا شهریور سال 88 تورم نقطه به نقطه را به 15درصد کاهش دهیم، اما در تیرماه امسال توانستیم تورم نقطه به نقطه را به 14درصد کاهش دهیم و خودمان هم فکر نمی‌کردیم بتوانیم تورم را تا همین حد کنترل کنیم.

وی علت کاهش تورم را اثرات رکود اقتصاد جهانی و کنترل نقدینگی اعلام کرد و افزود:‌درصورت حفظ عوامل اقتصادی قول می‌دهیم که تورم باز هم کاهش یابد.

کد خبر 89329

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز