چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند به نظر نمی‌رسد ویروس جدید H1N1 با ویروس آنفلوآنزای فصلی مخلوط و به یک ویروس مرگبار یا یه اصطلاح "ایر میکروب" بدل شود

 به گزارش خبرگزاری رویترز پژوهشگران آمریکایی می‌گویند ویروس H1N1، یا ویروس آنفلوآنزای خوکی در حیوانات با سرعت بیشتری منتشر می‌شود و بیماری شدیدتری را باعث می‌شود، اما هیج نشانه‌ای از مخلوط‌ شدن ان با دو ویروس آنفلوآنزای فصلی انسانی و تشکیل یک ویروس به اصطلاح بازترکیب وجود ندارد.

دکتر آنتونی فاوسی از انستیتو ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی که بخشی از انستیتو ملی بهداشت آمریکا است در این مورد گفت:‌ "نتایج این بررسی بیانگر آن است که ویروس آنفلوآنزای H1N1 جدید ممکن است در رقابت با با گونه‌های ویروسی آنفلوآنزای فصلی عادی شیوع بیشتری پیدا کند."

ابن بررسی که بوسیله گروهی از دانشمندان در دانشگاه مریلند بر روی موش‌ خرماها انجام شده است، بر نیاز با واکسیناسیون در برابر گونه جدید آنفلوآنزای خوکی تاکید می‌کند.

هنگامی که این دانشمندان موش‌خرماها را با ویروس جدید H1N1 به علاوه ویروس فصلی H1N1 یا ویروس فصلی H3N2 آلوده کردند،‌ هر دو نوع ویروس باعث بیمارشدن حیوانات شدند،‌ اما تنها ویروس جدید H1N1 به سایر موش‌خرماها سرایت پیدا کرد،‌ که نشان‌دهنده غلبه این ویروس بر دو نوع ویروس آنفلوآنزای فصلی است.

دانیل پرز از دانشگاه مریلند در این باره گفت:‌ "ویروس پاندمیک H1N1 دارای مزیت بیولوژیک واضحی نسبت به دو ویروس آنفلوآنزای فصلی عمده موجود است، و این ویروس کاملا با انسان‌ها تطبیق یافته است."

پرز گفت:‌ "من از این موضوع  که ویروس پاندیک مسری‌‌‌تر بود،‌ متعجب نشدم،‌ علت به سادگی به جدید بودن آن مربوط می‌شود، بنابراین میزبان‌ها هنوز فرصت ایجاد ایمنی در مقابل ان را نیافته‌اند. در مقابل گونه‌های قدیمی ویروس با مقاومت دستگاه ایمنی میزبانان که با آنها آشنایی دارد، روبه‌رو می‌شوند."

این پژوهشگران همچنین دریافتند که ویروس پاندمیک عفونت‌های عمیق‌تری در دستگاه تنفس موش‌خرماها،‌ از جمله در ریه‌ها ایجاد می‌کند،‌در حالیکه گونه‌های ویروس آنفلوآنزای فصلی در راه‌های هوایی بینی باقی می‌مانند. مشاهدات در انسان‌های بیمار هم این موضوع را تایید می‌کند.

 البته این پژوهشگران می‌گویند یافته‌های‌شان مقدماتی است،‌ و مسری‌‌تری بودن ویروس پاندمیک هنوز به طور آشکار خطرآفرین است.

سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی‌می‌کند که یک سوم جمعیت جهان نهایتا به ویروس آنفلوآنزای خوکی مبتلا خواهند شد. آنفلوآنزای فصلی هر سال بین 5 تا 20 درصد یک جمعیت معین را مبتلا می‌کند، اما 90 درصد موارد وخیم و مرگ‌های ناشی از آن در میان افراد سالمند رخ می‌دهد. هر سال 250 تا 500 هزار نفر در جهان به علت آنفلوآنزا می‌میرند.

 پرز و همکارانش از نمونه‌هایی از ویروس پاندمیک H1N1 استفاده کردند که از شیوع ابتدایی آنفلوآنزای خوکی در ماه آوریل به دست آمده بود.

 آنها دریافتند که برخی از حیوانات آلوده شده به هر دو گونه ویروس آنفلوآنزای فصلی و آنفلوآنزای پاندمیک هم دچار بیماری تنفسی و هم بیماری روده‌ای شدند. این گروه به دنبال بررسی این موضوع هستند که آیا گرفتارشدن دو دستگاه بدن، ممکن است توضیح‌‌دهنده مرگ‌های ناشی از ویروس جدید باشد یا نه.

 از آنجایی که هیچکس ایمنی قبلی نسبت به ویروس جدید H1N1 ندارد،‌ کارشناسان معتقدند که این ویروس تعداد بیشتری از افراد از حد معمول،  تا یک سوم جمعیت جهان را مبتلا خواهد کرد.

کد خبر 89322

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز