همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه ایران در سفر به سوریه با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری (ایسنا)، منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان عصر روز گذشته در راس هیاتی سیاسی و در این سفر کوتاه در دیدار با بشار اسد، رئیس جمهور و ولید معلم وزیر خارجه سوریه مسایل منطقه‌یی و روابط دوجانبه و به خصوص مسایل عراق را مورد بحث و بررسی قرار داد.

متکی در دیدار با رئیس جمهور سوریه با اشاره به موانع تداوم همکاری‌های همه جانبه و راهبردی دمشق و بغداد بر حل مشکل روابط سوریه و عراق تاکید کرد.

وی روابط دو کشور سوریه و عراق را راهبردی و مهم برشمرد و با محکوم کردن حملات تروریستی اخیر بغداد بر ضرورت همکاری جمعی منطقه‌یی برای مقابله با اقدامات تروریستی و حفظ ثبات و امنیت منطقه و عراق تاکید کرد.

بشار اسد نیز بر تمایل شدید کشورش به برقراری رابطه خوب با عراق اشاره و سوریه را خواهان امنیت و ثبات عراق معرفی کرد.

وی ضمن محکوم کردن انفجارهای تروریستی اخیر در بغداد بر ضرورت استقلال، حفظ وحدت و تمامیت ارضی عراق نیز تاکید کرد.

بشار اسد هم چنین از آمادگی دولتش برای دریافت اطلاعات و اسناد درباره‌ی اتهامات اخیر علیه سوریه از سوی عراق خبر داد و از نقش موثر ایران در حل مشکل پیش آمده میان دمشق و بغداد استقبال کرد.

وی هم چنین در مظان اتهام قرار دادن دمشق از سوی بغداد در رابطه با انفجارهای اخیر را غیرقابل قبول دانست و خواهان ارایه دلایل و مدارک در این زمینه شد تا واقعیت ها آشکار شده و صحت این اتهامات به اثبات برسد.

متکی هم چنین در دیدار با ولید معلم نیز مسایل منطقه را مورد بحث و بررسی قرار داد.

متکی پس از صرف افطار در کاخ الشعب که به افتخار وی ترتیب داده شده بود به زیارت عتبات عالیات سوریه رفت و سحرگاه امروز وارد تهران شد.

به گزارش ایسنا، روابط دمشق و بغداد به علت برخی موضع گیری های نوری مالکی نخست وزیر عراق مبنی بر دست داشتن دولت سوریه و برخی کشورهای همسایه در انفجارهای اخیر بغداد به سردی گراییده که هم اکنون برخی کشورها نظیر جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در صددند با میانجی گری این روابط را به حالت عادی بازگردانند. 

کد خبر 89197

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز