دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۷
۰ نفر

به‌نظر می‌رسد خاور نزدیک در سال‌های آینده به کانون اصلی بازار جهانی تسلیحات مبدل شود. این را شرکت مشاوره‌ای مشهور «فورست‌اند سالیوان» آمریکا که در زمینه‌های تسلیحاتی و امنیتی فعالیت می‌کند پیش‌بینی کرده‌است.

براساس پیش‌بینی این شرکت، کشورهای خاور نزدیک در 5 سال آینده تسلیحات و تجهیزات نظامی به ارزش بالغ بر 100 میلیارد دلار خریداری خواهند کرد. خریداران اصلی منطقه در این گزارش، عربستان سعودی، امارات عربی متحده و اسرائیل نامیده شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری روسی نووستی، براساس ارزیابی تنظیم‌کننده گزارش، فروشنده اصلی نیز آمریکا خواهد بود. صادرات تسلیحات آمریکا به عربستان سعودی، امارات عربی متحده، کویت، عمان، قطر و بحرین طی 5 سال آینده در حدود 20 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

الکساندر پیکایف از کارشناسان مؤسسه اقتصاد جهانی و روابط بین‌المللی روسیه مطمئن است که چنین دورنمایی برای مسلح کردن کشورهای خاور نزدیک موجبات نگرانی را فراهم آورده است.

به تشبیه وی، این منطقه روی بشکه باروت قرار دارد. مهم‌ترین تهدید هم تهدید موشکی است چرا که فناوری‌های موشکی در این منطقه رو به توسعه است.

این تردید وجود دارد که برخی از کشورهای منطقه خواستار دستیابی به سلاح هسته‌ای هستند و همین باعث شده که برای مسلح شدن، رشدی کلی به‌وجودآید. باعث تأسف است که پشت همه اینها آمریکا ایستاده است.

در این گزارش تاکید شده که اخیرا واشنگتن اعلام کرده که اگر نتواند با ایران درخصوص توقف برنامه هسته‌ای این کشور به توافق برسد، متفقین خود را مسلح خواهد ساخت.

بعید به‌نظر می‌رسد که این کار کمکی به اوضاع بکند اما آمریکایی‌ها از محل فروش سلاح به کشورهای منطقه خلیج‌فارس درآمد هنگفتی به جیب خواهند زد.

به اعتقاد کارشناسان این مسائل باعث تأسف است. به گفته کارشناسان، آمریکایی‌ها به جای آنکه برای حل مسائل حاد منطقه از گفت‌وگو استفاده کنند، تلاش دارند که بر صدور سلاح تکیه کنند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: بسته تسلیحاتی پیشنهادی آمریکا برای مصر 13 میلیارد دلار ارزیابی می‌شود که برای 10 سال در نظر گرفته شده است و برای اسرائیل 30میلیارد دلار که به میزان یک چهارم بیش از 10 سال قبل است.

در ماه جولای اسرائیل از پنتاگون رسما خرید جنگنده‌های نسل پنجمی اف-35 و همچنین 2کشتی موشکی درخواست کرد. اسرائیل این درخواست‌ها را به بهانه مسلح شدن در مقابل ایران مطرح می‌کند.

تهیه‌کننده گزارش در ادامه به این موضوع اشاره می‌کند که مسلح کردن یک کشور به واکنش زنجیره‌ای مبدل می‌شود. کارشناسان با تأسف تاکید می‌کنند که روند مذکور را نمی‌توان در سطح بین‌المللی کنترل کرد چرا که هر کشوری حق تصمیم دارد که چه اندازه و از چه کسی سلاح خریداری کند.

در پایان این گزارش نیز خاطرنشان می‌شود که از نظر کارشناسان، بازار تسلیحات در خاور نزدیک باید کاملا شفاف شود چرا که اگر روند میلیتاریسم کشورهای خاور نزدیک را نتوان متوقف کرد، لازم است که امکان دستیابی افراط گرایان به سلاح که در منطقه هم حضور شاخصی دارند، به حداقل برسد.

کد خبر 89138

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز