یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

گروه حوادث: تصاویر مداربسته‌‌ای که در دوربین مغازه‌ای در اطراف‌ محل سرقت ثبت شده بود، مهم‌ترین سرنخ پلیس برای دستگیری سارقان حرفه‌ای مغازه‌های پایتخت بود.

24 اسفند‌‌ماه سال گذشته مرد میانسالی به کلانتری 103گاندی رفت و به ماموران گفت: ساعت 6:30 صبح امروز که به همراه شاگردم به مغازه می‌رفتیم، متوجه 2 مرد شدم که در نزدیکی مغازه‌ام به سرعت از کنار ما گذشتند و بعد از سوار شدن به یک خودروی پژو، محل را ترک کردند.

ابتدا به رفتار آنها مشکوک شدم، اما چون نفهمیدم عجله آنها برای چه بود، به راهم ادامه دادم. وقتی به مغازه رسیدیم از به‌هم ریختگی اوضاع مغازه متوجه وقوع سرقت شدم و آنجا بود که فهمیدم مردانی که چند دقیقه قبل آنها را دیده بودم، احتمالا سارقان مغازه‌ام بوده‌اند که با دیدن من فرار کرده‌اند.

بعد از اظهارات این مرد، ماجرا به بازپرس شعبه11 دادسرای ناحیه 3 تهران گزارش شد و با دستور قضایی گروهی از کارآگاهان پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران تحقیقات درخصوص این پرونده را آغاز کردند.

از آنجا که صاحب مغازه و شاگردش فقط برای چند ثانیه چهره‌ سارق را دیده بودند، کارآگاهان در تحقیقات اولیه به اطلاعات مفیدی درخصوص سارقان دست نیافتند. آنها در ادامه راهی مغازه شاکی که یک فروشگاه خشکبار در شمال تهران بود، شدند اما در آنجا نیز سرنخی به دست نیامد.

بنابراین تحقیقات در مسیر دیگری ادامه یافت و ماموران در ادامه بررسی‌ها متوجه شدند یکی از مغازه‌هایی که در همسایگی فروشگاه خشکبار وجود دارد مجهز به دوربین مداربسته است که در خارج از مغازه نصب شده و احتمال دارد چهره سارقان را نیز ضبط کرده باشد.

با این اطلاعات، ماموران راهی مغازه مورد نظر شدند و با همکاری صاحب مغازه به بررسی فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین مداربسته پرداختند. از آنجا که در زمان سرقت‌ هوا کاملا روشن نشده بود، ماموران به تصویر تاری از سارقان هنگام ترک فروشگاه خشکبار دست یافتند و بعد از بازسازی این فیلم موفق شدند، تصویری از چهره‌ واقعی آنها را به دست آورند.
با این سرنخ، ماموران به بررسی آلبوم عکس مجرمان سابقه‌‌دار پرداختند و در این میان دریافتند تصویر به دست آمده از یکی از سارقان، شباهت زیادی به عکس یک مجرم سابقه‌‌دار به نام داریوش دارد.

بررسی‌ها نشان می‌داد این مرد 28 ساله در سال گذشته به اتهام سرقت از مغازه‌های شمال شهر توسط کارآگاهان پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران دستگیر و راهی زندان شده بود اما به تازگی از زندان آزاد و فعالیت‌های مجرمانه خود را از سر گرفته است.

با این اطلاعات، دستور بازداشت داریوش صادر شد و ماموران با در اختیار داشتن نشانی او عازم آنجا شدند اما این مرد محل زندگی خود را تغییر داده بود.

ماموران که احتمال می‌دادند وی در یکی از پاتوق‌هایش آفتابی شود، تمامی این محل‌ها را به‌صورت نامحسوس زیر نظر گرفتند و اردیبهشت امسال موفق شدند، یکی از مخفیگاه‌های متهم تحت تعقیب را در محدوده نظام آباد شناسایی کنند.

بررسی‌‌ها نشان می‌داد داریوش به ندرت به این محل سر می‌‌زند اما از آنجایی که این تنها سرنخ موجود در دست پلیس بود، ماموران با محاصره این محل، به کمین متهم نشستند.

سرانجام صبح 18 مرداد، زمانی که مرد جوان به همراه همسرش قصد ورود به مخفیگاهش را داشت، به محاصره پلیس درآمد اما به محض دیدن پلیس پا به فرار گذاشت. فرار این مرد اما چند دقیقه بیشتر طول نکشید و زمانی که این مرد قصد داشت با چاقو و گاز اشک‌آور به ماموران حمله کند، با شلیک چند تیر هوایی دست از مقاومت کشید و خود را تسلیم کرد.

داریوش پس از دستگیری به پایگاه پلیس آگاهی منتقل شد و وقتی دید دستش نزد پلیس رو شده لب به اعتراف گشود و گفت: من و همدستم به نام مرتضی در طول روز اقدام به شناسایی مغازه‌هایی می‌‌کردیم که از کمترین تجهیزات ایمنی از جمله دوربین مداربسته و حفاظ مخصوص استفاده کرده بودند، سپس بین ساعت 12 شب تا 6 بامداد به این محل‌ها مراجعه می‌کردیم  و با شکستن قفل در مغازه وارد آنجا می‌شدیم.

بعد از سرقت اجناس داخل مغازه نیز به سرعت پا به فرار می‌گذاشتیم. بعد از اعترافات این مرد، همدست او نیز دستگیر و در بازجویی‌ها به سرقت از مغازه‌ها اعتراف کرد.

سرهنگ کارآگاه محمود جمال یگانه، رئیس پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران با بیان اینکه متهمان تا‌کنون با این شگرد حدود 200 میلیون تومان از مغازه‌های پایتخت سرقت کرد‌ه‌اند، گفت: آنها بخش عمده‌ای از پول‌های به دست آمده از این راه را خرج اجاره خانه و خرید خودرو کرده بودند اما بقیه آن به‌صورت نقدی در مخفیگاه آنها کشف شد.

وی ادامه داد: از آنجایی که این دو متهم بیشتر سرقت‌‌ها را از بوتیک‌ها، قصابی‌‌ها، مغازه‌های خشکبار و فروشگاه‌های لوازم صوتی و تصویری انجام داده‌اند، تحقیقات برای شناسایی مغازه‌هایی که مورد دستبرد آنها قرار گرفته، آغاز شده است.

کد خبر 89080

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز