دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۵ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ناتوانی رژیم اسرائیل در ایجاد امنیت به یک بحران جدی در کابینه المرت تبدیل شده و ابعاد آن، چنان گسترش یافته که هرآن می‌توان منتظر تغییرات گسترده و حتی سقوط آن بود.

نیروهای مقاومت فلسطین پس از جنگ اسرائیل با لبنان و با توجه به ضعف این رژیم در مقابله با موشک‌های حزب‌الله در یک اقدام تاکتیکی برشدت موشک ‌پراکنی‌های خود افزودند.

اما رژیم اسرائیل به رغم تلاش‌هایش که حتی به حملات سهمگین علیه فلسطین و نوارغزه منتهی شد نه تنها نتوانست مانع از پرتاب موشک‌ها شود بلکه بر تعداد آنها نیز افزوده شد. تنها روز دوشنبه هفت موشک به سرزمین‌های اشغالی از جمله شهرک‌های عقلان و و کسوفیم شلیک شد.

پرتاب موشک‌های قسام  باعث نگرانی ساکنان اسرائیل و(با توجه به نزدیک بودن انتخابات) نگرانی سیاستمداران آن گشته است؛ به گونه‌ای که خشم تعدادی از گروه‌های سیاسی و حتی اعضای کابینه را برانگیخته است.

در همین خصوص، المرت گفت که از محمود عباس خواهد خواست که جلوی این کار را بگیرد. اما در کابینه وی، وضعیت دیگری حکمفرما است. در جلسه روز گذشته کابینه تعدادی از اعضا خواهان مقابله به مثل و اشغال نوارغزه شدند و بنیامین نتانیاهو رهبر حزب مخالف لیکود به شدت بردولت تاخت و المرت را ناتوان از تامین امنیت اسرائیل خواند.

در واکنش به این اعتراضات،  عمیر پریتس وزیر دفاع اسرائیل که بیشتر حملات به سوی اوست، گفت: باید به هر طریق ممکن جلوی این حملات را گرفت اما نتوانست راه مشخصی را عنوان کند.

در همین حال، منابع اسرائیلی از ناامیدی المرت از توان و قدرت عمیرپریتس نوشته و معتقد‌اند که دیر یا زود وی مجبور می‌شود ایهود باراک نخست وزیراسبق اسرائیل را جانشین وی کند.  وی نیز بلافاصله از عمیر آیالون فرمانده اسبق نیروی دریایی اسرائیل برای تصدی پست فرماندهی نیروهای ارتش دعوت خواهد کرد.

در اسرائیل جمله‌ای بعد از جنگ با لبنان نقل قول محافل سیاسی است که اگرچه به طنز می‌ماند اما حکایت از یک واقعیت دارد.

محافل سیاسی می‌گویند ؛فصل مشترک المرت و پریتس ناتوانی آنها در ایفای نقش‌هایی است که برعهده گرفته‌اند. از این رو، نه المرت توان عزل وزیر دفاع نالایق خود(پریتس) را دارد و نه پریتس توان عزل رئیس نالایق ارتش یعنی دان حالوتس را دارد.

کد خبر 8902

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز