محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور، صبح یکشنبه 8 شهریور با حضور در مجلس طی سخنانی به دفاع از وزرای پیشنهادی کابینه پرداخت

به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد، با تبریک فرا‌رسیدن ماه مبارک رمضان در سخنانی گفت: شاهد تقارن این ایام با سالروز شهادت دو فرزند برومند اسلام و ایران عزیز، شهیدان رجایی و باهنر هستیم و این تقارن را با جلسه‌ بررسی رای اعتماد به کابینه به فال نیک می‌گیریم و خدای بزرگ را سپاسگزاریم.

وی افزود: این دو شهید عمیقا به ارزش‌های الهی، انسانی و اسلامی پایبند بودند. آن‌ها عمیقا به پاکی، عدالت‌خواهی، ساده‌زیستی، خدمتگزاری، مردمی‌بودن، استقامت در راه آرمان‌ها و ایستادن در برابر زیاده‌خواهان و دشمنان پایبند بودند و هیچ‌گاه در راه درستی که انتخاب کردند تردید به خود راه ندادند و جان خود را در راه این مسیر و آرمان فدا کردند.

وی ادامه داد: امروز مدیریت مردمی، انقلابی و اسلامی شهیدان رجایی و باهنر در برابر ماست؛ این دو الگوی ما هستند و تا آخر نیز به فضل الهی باقی خواهند ماند.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوی دهم اظهار کرد: همکاران عزیز! باید خدا را به خاطر حماسه‌ بزرگ انتخابات 22 خرداد شکر کنیم؛ این حضور عظیم مردم جلوه‌ بارزی از اراده‌ مردم برای تحقق تمدن جدیدی بر پایه توحید و عدالت است.

وی افزود: سی سال ملت ایران پرچمدار یکتاپرستی و عدالت‌طلبی بوده است و انتخابات اخیر یک درخشش بی‌نظیر و نوین از ملت ایران و پیروی از آرمان‌های انقلاب و رهبری است. مردم در این انتخابات یک‌بار دیگر و با شکوه هرچه تمام‌تر و با وضوح هرچه بیشتر راه گفتمان امام و انقلاب را انتخاب کردند. مردم بر ادامه راه انقلاب و مسیر چهار ساله گذشته مهر تایید بسیار روشنی زدند؛ البته از ما می‌خواهند این مسیر را با عزت و اقتدار و قدرت بیشتر ادامه دهیم و رییس‌جمهور منتخب ملت نیز به حرکت در این مسیر متعهد است.

وی هم‌چنین با تاکید بر این‌که راه مردم و دولت بر پی‌گیری آرمان‌های بلند انقلاب روشن است، گفت: خوشبختانه به فضل الهی قاطبه نمایندگان مجلس نیز همین راه و آرمان را دنبال می‌کنند.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که در این انتخابات مشخص شد مردم چه می‌خواهند و این‌که به آرمان‌های انقلاب هم‌چنان متعهد هستند" اظهار کرد: امروز اهداف و افق دولت یکی است و به فضل الهی بهترین فرصت برای خدمت به مردم و پی‌گیری آرمان‌ها فراهم شده؛ ما همه اعضای یک پیکر واحدیم، همه از اعضای نظام اسلامی هستیم و در یک مسیر و با یک هدف روشن حرکت می‌کنیم؛ هدف ما تحقق اهداف انقلاب و نظام اسلامی است.

وی ادامه داد: عزیزان من! مشارکت بی‌نظیر مردم و حضور هوشمندانه و مجاهدت‌های بی‌نظیر ملت و ظرفیت‌های آن‌ها به ما تاکید می‌کند که باید قدم‌های بلندتری برداریم و به افق‌های دوردست چشم خیره کنیم و تصمیمات بزرگ‌تر بگیریم، هم‌چنین باید به سمت پیشرفت کشور که در شأن ملت ایران است حرکت کنیم و روشن است که پی‌گیری اهداف بزرگ نیازمند تصمیمات شجاعانه است.

وی افزود: اصل انقلاب اسلامی، دستاورد‌های آن و این چهار ساله گذشته یک‌بار دیگر نشان داد که ظرفیت‌های بالقوه و نیمه‌فعال در کشور فراوان است و به فضل الهی نیروی انسانی مصمم و تحصیل‌کرده و آماده خدمت نیز فراوان است. استعداد‌های کشور کم‌نظیر است و با اتکا به همه این‌ها می‌توان و باید قدم‌های بلندتری برداریم و من به عنوان برگزیده ملت اعلام می‌کنم در دوره‌ جدید دولت مصمم است با تمام توان در صحنه خدمت به مردم حاضر شود و تمام ظرفیت‌های کشور را دراین ارتباط فعال سازد و این امر نیازمند همدلی و همکاری مجلس است که مطمئن هستم محقق می‌شود؛ چرا که همه ما به گفتمان و عناصر اصلی گفتمان اسلامی متعهد هستیم؛ به عدالت‌گستری، حفظ وحدت دینی، خدمت به مردم، زهد و پاکی، پیشرفت همه‌جانبه کشور، دفاع از مظلومان، تحکیم وحدت و برادری اسلامی، تعمیق وحدت و عشق و محبت و حفظ امید، ایستادگی در برابر زیاده‌خواهان، ترویج اخلاق، صیانت از حقوق ملت، حفظ پرچمداری توحید و عدالت در جهان، کوشش برای ساختن جامعه الگو و حرکت به سمت جامعه مهدوی؛ اینها همه منشور بلند گفتمان امام، انقلاب و رهبری است و همه ما به آن پایبندیم.

احمدی‌نژاد هم‌چنین اظهار کرد: روشن است که سیاست‌ها و برنامه‌ها باید برگرفته از این منشور باشد و در همین راستا و مبنا در زمان تبلیغات برنامه‌ها را به عرض ملت شریف ایران رساندم و در مراسم تنفیذ نیز فشرده‌ای از آن تکرار شد که ملت بزرگ ایران نیز با انتخاب خود و رهبری عزیز نیز با تنفیذ مورد تایید قرار دادند و مطمئنم نمایندگان مجلس نیز همراهی می‌کنند.

وی هم‌چنین گفت که تدوین برنامه‌ پنجم توسعه مراحل پایانی خود را در دولت می‌گذراند و ان‌شاء‌الله با تصویب مجلس نقشه‌ راه برای تحقق اهداف خواهد بود. رییس جمهور در ادامه به توضیح سرفصل‌های این برنامه پرداخت.

دولت ازفعالیت‌های سیاسی ورسانه‌ای قانونمند حمایت می‌کند

رئیس‌جمهور تاکید کرد: عزت جویی، پاکی، نجابت، شجاعت، ایثار، روحیه قناعت، اخلاق نیک، عدالت‌طلبی، عرق ملی، عشق به ایران، علم‌آموزی، معرفت، هنر و ادب عناصری هستند که باید صیانت شوند، قطعا در این راستا صاحبان علم و فناوری موتور حرکتند و باید بسیج شوند.

احمدی‌نژاد در ادامه تنوع فرهنگی در کشور را باعث زیبایی بی‌بدیل آن خواند و افزود: تنظیم آموزش‌های رسمی ، متناسب با نیازها، تربیت فارغ التحصیلان شجاع و عالم، حمایت از نخبگان علمی، ایجاد فرصت‌های مناسب برای درخشش جوانان و نوجوانان، فراهم کردن زمینه‌های نقش‌آ‌فرینی زنان و دختران پاکدامن در زمینه‌های گوناگون در برنامه‌های دولت قرار دارد.

وی افزود: توجه به شاخه‌های ادب و هنر ایران زمین، تقویت هنر فاخر، فرصت‌سازی برای بروز استعدادها نیز جزو برنامه‌های دولت قرار دارد. گردشگری راهی برای حفظ ذخایر تاریخی و ترویج هنر و ادب و علم این سرزمین است و توسعه ورزش همگانی و قهرمانی نیز در دستور کار دولت قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: در فصل اجتماعی خانواده مهمترین رکن اجتماع است و حفظ اصالت آن در دستور کار دولت است، بالندگی و تربیت انسان‌ها در خانواده‌های پر نشاط امکان‌پذیر است و آرامش و امنیت آحاد مردم در گرو خانواده است. دولت در جهت استحکام و رشد آن برنامه خود را تنظیم کرده و ترویج نشاط، شادابی، محبت و برادری و شجاعت در دستور کار دولت قرار دارد. تقویت احساس غرور و افتخار ملی براساس فرهنگ ایرانی و اسلامی طبق برنامه‌های دولت است، همه باید احساس کنند از حقوق مساوی برخوردار و شهروند درجه یک هستند، همه در برابر قانون مساوی‌اند و کرامت همه باید حفظ شود به نحوی که هیچ‌کس احساس تبعیض نکند.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که " باید از حداکثر آزادی‌های مردم صیانت شود" تاکید کرد: کسی حق ندارد با عناوین مجعول آزادی‌های اساسی افراد را محدود کند، دولت از آن مردم است و نباید با مردم فاصله‌ای داشته باشد، همه باید کمک کنیم مقررات و سازوکارهای تحمیلی و بی‌حاصل از دست‌وپای مردم باز شود، به ویژه از دست و پای جوانان آینده‌ساز تا بتوانند فرصت رشد و پرواز پیدا کنند. هم‌چنین دولت از فعالیت‌های سیاسی و رسانه‌ای قانونمند حمایت خواهد کرد. علاوه بر این‌ها توسعه مشاغل، حرف، حمایت از مشاغل فصلی ، زنان سرپرست خانوار، تامین اجتماعی و پزشکی خانواده در دستور کار دولت قرار دارد.

وی ادامه داد: در فصل اقتصادی ما معتقدیم ریشه‌های بی‌عدالتی باید خشکانده شود، رانت‌خواری و دادن امتیازات ویژه منشا فساد است و باید از بین برود. طرح تحول اقتصادی و هدفمند کردن یارانه‌ها مقدمه اجرای اصل 44 قانون اساسی و چشم‌انداز بیست ساله است، تقویت ارزش پول ملی در دستور کار است و این‌ها نیازمند تصمیم شجاعانه نمایندگان ملت است. اصلاح الگوی مصرف، پرهیز از اسراف و اتلاف منابع در دستور کار است و هدفمند کردن یارانه‌ها گامی اساسی و بلند در این رابطه خواهد بود.

وی گفت: حمایت از تولیدات داخلی، ایجاد تعدیل در صادرات، نفت و گاز و حرکت به سمت خوداتکایی در این رابطه در دستور کار قرار دارد. فعال نمودن ظرفیت‌های صنعتی، ارتقای کیفیت تولیدات و توجه به منابع و احیای حقوق ملت در این بخش نیز در برنامه قرار دارد. شفافیت هرچه بیشتر در بازارهای مالی برای حفظ و ثبات اقتصادی و حمایت از توسعه بخش تعاون در دستور کار دولت قرار دارد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: در بخش سیاست؛ تقویت وحدت و همبستگی ملی ، توسعه نشاط و مشارکت سیاسی در دستور کار است. حفظ و تقویت اقتدار ملی، دلبستگی به خاک سرزمین و اهداف ملی و اسلامی از وظایف دولت و مجلس است، تعمیق فضای انقلابی از برنامه‌های دولت است. در عرصه سیاست خارجی؛ پیگیری سیاست خارجی فعال و اثرگذار در دستور کار خواهد بود. ما باید تلاش کنیم سازوکارها به نفع عدالت اصلاح شود. دفاع از حقوق ملت و حقوق مشترک انسانی در عرصه بین‌الملل هم از دیگر وظایف دولت است و خط و مشی سیاست خارجی ما محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: مبارزه با شبکه‌های فاسد بین‌المللی، حمایت از ملت‌های مظلوم تحت ستم، از سیاست‌های قطعی بخش خارجی ماست. تعامل سازنده با همه ملت‌ها و کشورها جز رژیم نامشروع صهیونیستی در دستور کار است. گفت‌وگو در چارچوب عدالت در برابر گفتمان نظام استکباری و سیاست‌های قطعی دولت در عرصه بین‌المللی است. دفاع از صلح و امنیت در منطقه و جهان مبتنی بر عدالت و کرامت انسانی سرفصل سیاست خارجی دولت است. این‌ها بخش‌هایی از برنامه دولت دهم است که در متن تقدیمی برنامه وزرا به مجلس هم آمده است و ان‌شاءالله زمانی که در برنامه پنجم به تصویب مجلس رسید خود را نشان خواهد داد.

وی با بیان این‌که " وزرای پیشنهادی پیش از این برنامه‌های خود را به تفصیل در کمیسیون‌های مربوطه ارایه کرده‌اند" اظهار کرد: ان‌شاءالله دولت با کمک شما توجه به قوانین، اصلاح برخی قوانین و تدوین برخی قوانین جدید می‌تواند برنامه‌های خود را اجرا کند. دولت به لطف و یاری خدا با تمام قدرت در صحنه خدمتگزاری حاضر خواهد بود، البته تحقق همه این اهداف نیازمند تعامل همه قواست.


همه اعضای پیشنهادی کابینه  دارای پرونده بسیار روشن در ‌30 سال انقلابند

احمدی‌نژاد در بخش بعدی سخنانش به معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس پرداخت.

وی گفت: هیات وزیران جدید در مجموع دارای چند ویژگی بسیار مهم است؛ یکی آن که اعضای آن تخصص بسیار بالایی دارند، 11 نفر دارای دکترای تخصصی دارند و استاد دانشگاه هستند ، 6 نفر تخصص مهندسی و بقیه نیز در رشته‌های گوناگون متخصص هستند. ویژگی دوم متعهد و انقلابی بودن آن‌هاست؛ همه متعهد به انقلاب ، خط امام (ره) و ولایتند و عناصری مومن و انقلابی هستند.

وی افزود: ویژگی سوم پاکی و پاک‌دستی افراد پیشنهادی است؛ همه اعضای ( پیشنهادی) کابینه عناصری پاکدست با پرونده بسیار روشن در 30 سال انقلابند و ویژگی دیگر مردمی‌بودن آنهاست، همه عناصر کابینه از متن مردم و در خدمت آنها هستند و افرادی متواضع و دلسوزند. ویژگی پنجم کارآمدی آن‌هاست؛ همه افراد کابینه به محورها و اساس حوزه کاری خود تسلط دارند و با هدف روشن کاری وارد صحنه شده‌اند. ویژگی ششم شکستن و شکسته‌شدن حلقه‌های بسته مدیریتی است. این آرزوی شما، ما و ملت ایران بوده که دایره مدیران به عده‌ای خاص محدود نشود و فرصت برای بروز استعدادهای گوناگون فراهم آید که تغییرات کابینه فرصت را برای انسان‌های کارآمد زنده نگه می‌دارد.

رئیس‌جمهور در ادامه گردش نخبگان را از دیگر ویژگی‌های کابینه پیشنهادی خود برشمرد و اظهار کرد: این دولت با تعهد به آرمان های انقلاب مصمم است گردش نخبگان را زنده نگه دارد.

وی هم‌چنین حضور بانوان را ویژگی منحصر به فرد این کابینه برشمرد و اظهارکرد: برای اولین بار پس از انقلاب سه نفر از بانوان متعهد و دلسوز کشور برای وزارت به مجلس محترم معرفی شده‌اند. این یک اتفاق بزرگ است که در ساختن یک جامعه الگو باید به همه مطالبات بحق و درست توجه کنیم. حضور بانوان در کابینه موجب اعتماد به نفس زنان کشور و ایجاد انگیزه و نشاط در دختران جوان ما برای رشد می‌شود و می‌تواند الگویی برای دختران و زنان عزیز کشور ما باشد. دولت در این مهم وظیفه خود را انجام داده و امیدوارم مجلس محترم نیز کار دولت را تکمیل کند و زنان در کابینه حضور یابند.

در ادامه احمدی‌نژاد به معرفی مختصر اعضای کابینه پیشنهادی پرداخت.

وی در ابتدا وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را معرفی کرد و گفت: آموزش و پرورش از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور است. سرنوشت فرهنگ،علم، سیاست و کارآمدی کشور در گرو کارکرد درست این وزارتخانه است. در 30 سال گذشته جز یک مقطع کوتاه همواره دولت و مجلس بیش از آن که به محتوای آموزش و پرورش و رسالت خطیر آن توجه کنند، به سخت افزارها ، ساختار و نیازهای فیزیکی، رفاهی و مالی آن توجه کرده‌اند؛ البته جز مقطع کوتاه اول انقلاب یعنی دوران شهیدان رجایی و باهنر که نگاه تربیتی و فرهنگی در آموزش و پرورش بر نگاه سخت‌افزاری غلبه کرد.

وی ادامه داد: امروز که آموزش و پرورش برجسته‌ترین نظام آموزشی کشور است، مرهون نگاههای شهیدان رجایی و باهنر است. در نگاه انقلاب وظیفه اصلی آموزش و پرورش تربیت انسان است و برای این منظور خانم کشاورز برای وزارت آموزش و پرورش انتخاب شده‌اند. ایشان به برنامه‌های تربیتی از پیش دبستانی تا پایان دبیرستان احاطه دارند. زن مربی جامعه است و نقش اصلی را در تربیت برعهده دارد. ان‌شاء‌الله نگاه تربیتی و فرهنگی در آموزش و پرورش جاری شود.

رئیس‌جمهور در ادامه به معرفی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت و خاطرنشان کرد: آقای تقی‌پور فردی مومن و در خط انقلاب هستند و برای ادامه راه آقای سلیمانی توانایی‌های لازم را دارند.

وی سپس وزیر پیشنهادی اطلاعات را معرفی کرد و گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین مصلحی چهره‌ای آشنا برای اکثریت شما هستند؛ ایشان روحانی مومن و با تجربه 20 سال درس خارج در حوزه هستند، کاملا مردمی‌اند و به کار اطلاعات احاطه دارد، نیروهای مومن این وزارتخانه نیز از ایشان استقبال کرده‌ و ان‌شاء‌الله دست در دست آقای مصلحی، وزارت اطلاعات تخصصی را محقق خواهند کرد و شعار اطلاعات 70 میلیونی را در نگاه ملت ما تحقق می‌بخشند.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی نفر بعدی بود که از سوی احمدی‌نژاد به مجلس معرفی شد.

وی گفت: وزارتخانه‌ امور اقتصادی و دارایی بسیار مهم است و آقای دکتر حسینی جوانی متخصص، مومن و متعهد هستند که به کار اقتصاد و نظام برنامه‌ریزی تسلط کامل دارند. ایشان از رویش‌های انقلاب محسوب می‌شوند و در این یک سال و چند ماه اخیر در طرح تحول اقتصادی، واگذاری سهام عدالت و واگذاری سهام بنگاهها، کار بسیار روشنی را ارائه کرده‌اند، در عین حال روحیه تعامل بسیار بالایی نیز دارند.

احمدی‌نژاد سپس به معرفی وزیر پیشنهادی خود برای وزارت امور خارجه پرداخت و اظهارکرد: وزارت امور خارجه وظیفه بسیار سنگینی بر عهده دارد. آقای متکی فردی متعهد، مومن، انقلابی و حرفه‌ای هستند و به فنون دیپلماسی تسلط کامل دارد، ایشان زحمات فراوانی را متحمل شده است که ان‌شاء‌الله با حضور مجدد ایشان تحول در وزارت خارجه جاری خواهد شد.

وی در ادامه درباره وزیر پیشنهادی بازرگانی گفت: وزارت بازرگانی با حضور آقای میرکاظمی شاهد تحولات اساسی بود و امروز جز برای تعمیق کالاهای اساسی وزارت بازرگانی در هیچ بخشی دچار تصدی‌گری نیست و قریب به اتفاق کارها به اصناف متعهد و مومن واگذاری و تمامی اصلاحات لازم ایجاد شده است و ساختارها در حال تحولند. دکتر غضنفری معاون آقای میرکاظمی و استاد دانشگاه هستند. چهار سال در توسعه تجارت خارجی تلاش کرده و افسانه محدودیت جهش در تجارت خارجی و صادرات غیرنفتی را در هم شکسته‌اند. ان‌شاء‌الله راه را به طور کامل ادامه خواهند داد؛ به خصوص در بخش توسعه صادرات غیرنفتی.

وزیر بهداشت نفر بعدی بود که احمدی‌نژاد درباره وی گفت: وزارت بهداشت و درمان 30 سال در بخش پزشکی خدمات بی‌نظیری را در کشور ارائه داده است، اما در نسبت بیماری و آسیب‌پذیری جامعه زنان سهم بالاتری را مشاهده می‌کنیم. بسیاری از زنان جامعه ما در ابراز مریضی دچار محذوریت هستند؛ در حالی که اگر مادران و دختران جامعه سالم باشند، جامعه سالم خواهد بود. برای آن که توجه بیشتری به آموزش و بهداشت زنان وجود داشته باشد خانم دستجردی که فردی متعهد و انقلابی هستند برگزیده شده‌اند که دارای تجربیات فراوان در بخش مدیریت اجرایی نیز هستند. ایشان مدیران اجرایی و موفق کشور محسوب می‌شوند و ان‌شاء‌الله با حضورشان توسعه بخش بهداشت و درمان برای همه زنان کشور محقق خواهد شد.

باید به سمت اجرای سیاست‌های کلان اقتصادی برویم

رئیس‌جمهور در مورد گزینه‌ پیشنهادی دولت دهم برای وزارت تعاون، ماموریت این وزارتخانه را سنگین توصیف کرد و گفت: تا پایان برنامه‌ پنجم توسعه سهم تعاون باید به 25 درصد کل اقتصاد برسد؛ لذا ما آقای عباسی را که از برادران متعهد و از نمایندگان مجلس و دوره‌ای هم وزیر بودند انتخاب کردیم. ایشان موفق به تاسیس بانک تعاون شدند و دارای سوابق مدیریتی خوبی در وزارت کشور، وزارت ارشاد و بخش‌های مختلف هستند.

رییس‌جمهور افزود: در وزارت جهاد کشاورزی هم در طول 30 سال کارهای فراوانی در بخش کشاورزی انجام شده است. در چهار سال گذشته هم کارهای خوبی صورت گرفته اما ما در این بخش نیازمند تغییر نگاه هستیم و باید به سمت اجرای سیاست‌های کلان اقتصادی برویم. ساختار وزارت کشاورزی باید اصلاح شود و بسیاری از مسائل در این حوزه باید مورد بازنگری قرار گیرد. آقای خلیلیان متخصص در این امر و آشنا به ساختار کشاورزی کشور، عنصری مومن و انقلابی هستند و برای این مسوولیت انتخاب شدند.

وی وزارت دادگستری را نیز تنها وزارتخانه‌ای دانست که حلقه وصل سه قوه است و گفت: وزیر دادگستری با معرفی رییس قوه قضاییه در لیست کابینه قرار می‌گیرد. ما برای تحقق ماموریت‌های این وزارتخانه انسانی پاک و خدمتگزار، مدیر باتجربه دستگاه قضا و مورد اعتماد دولت و دستگاه قضا آقای بختیاری را معرفی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: وزارت دفاع هم از وزارتخانه‌های مهم است و بخش‌های مختلفی از جمله صنایع، دفاع، صنعت هوا و فضا، پشتیبانی و ... دارد که نیازمند افراد کارآشنا، متخصص و متعهد است. آقای وحیدی فردی رزمنده، مومن، دلسوز، سرباز و پاسدار انقلاب است که سال‌ها به عنوان معاون و قائم مقام همین وزارتخانه ایفای نقش خوبی داشته و مورد اعتماد نیروهای مسلح بوده است.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: برای وزارت راه و ترابری که از گسترده‌ترین و پرکارترین وزارتخانه‌های کشور است و کارکنان آن از فداکارترین بخش‌های دولت هستند، آقای دکتر بهبهانی که استاد دانشگاه و متخصص این رشته هستند، انتخاب شده‌اند. وزارت راه شامل راه‌آهن، حمل و نقل دریایی و هوایی و بخش‌های مختلفی است. کارکنان آن در سرما و گرما، حوادث و دفاع مقدس همواره در خدمت ملت بوده‌اند. ما امروز برنامه‌های سنگینی از جمله توسعه حمل و نقل ریلی و هوایی داریم که این‌ها نیازمند مدیران متخصص و عالی است. آقای بهبهانی خدمات فراوانی داشته و در طول یکسال 36 هواپیما به ناوگان هوایی کشور اضافه شده که این در طول 30 سال بی‌سابقه است.

وی هم‌چنین تامین اجتماعی را از مهمترین ماموریت‌های وزارت رفاه و تامین اجتماعی عنوان و تصریح کرد: اداره سازمان بهزیستی و چند میلیون بازنشسته‌ کارگری و کشوری ماموریت مهمی است و ما برای این کار یکی از خانم‌های مومن، متعهد و رزمنده را انتخاب کردیم که بارها مورد اعتماد مردم در کرج قرار گرفته‌اند. ایشان از خانواده شهدا، متخصص و آشنا به روان‌شناسی هستند. ایشان در این وزارتخانه با مدیران زیردستی سر و کار دارند نه با بنگاه‌های اقتصادی و به نظرم قادر هستند که این کار را انجام دهند؛ چراکه جسارت تصمیم‌گیری‌های بزرگی مثل پزشک خانواده، توسعه بیمه‌های اجتماعی و ... را دارند.

وی در ادامه گزینه پیشنهادی خود برای وزارت صنایع و معادن را از رویش‌های انقلاب توصیف کرد و گفت: آقای مهندس محرابیان جوانی مومن، متعهد و بسیجی هستند که در طول مدیریت‌شان دو بحران سنگین از کشور گذشته است؛ بحران اقتصاد جهانی و تحریم‌های بی‌سابقه. اما خوشبختانه در حالی که همه‌ کشورها از آثار بحران اقتصاد جهانی متضرر شدند صنعت ما همچنان سرپاست و در حالی که کشورها دچار بحران هستند ما کمترین مشکلات را داریم.

رئیس‌جمهور همچنین با بیان این‌که " دانشگاه‌ها مرکز تربیت نیروی انسانی مورد نیاز کشور هستند بر لزوم انتقال نشاط سیاسی، انقلابی و اجتماعی از فضای دانشگاهی به فضای کشور تاکید کرد" و گفت: ما برای این وزارتخانه دکتر دانشجو را انتخاب کردیم. ایشان استاد مسلم و مدیر موفقی هستند که ده‌ها دانشجوی کارشناسی، ارشد و دکتری زیر دست ایشان تربیت شده است. ایشان هم در مدیریت‌های دانشگاهی و هم در مدیریت‌های کلان سیاسی کشور موفق بوده و حضور فعالی در صحنه‌های انقلابی داشته، جانباز و رزمنده‌ جنگ تحمیلی هستند و ان‌شاءالله با حضور ایشان تحول اساسی در ارتباط دانشگاه با صنعت اتفاق خواهد افتاد.

وی در مورد وزیر پیشنهادی خود برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: می‌دانید که هنرمندان، ادیبان و اصحاب رسانه از نخبگان و برجستگان کشور هستند. اداره، همراهی و تعامل با آن‌ها نیازمند سعه صدر، آشنایی و ارتباط عمیق انسانی و عاطفی است. برای تحقق این هدف دکتر حسینی برای این پست انتخاب شده که اساسا عنصری فرهنگی است. ایشان از معاونت صداوسیما حضور در عرصه‌ تولید فیلم، موسیقی، هنر و چاپ کتاب و رسانه حضور فعال داشته و مسوولیت‌های سطح بالا را به عهده داشته‌اند. ایشان نماینده و رییس دانشگاه پیام نور بودند و در بخش‌های مختلف کارنامه‌ موفقی داشتند. ان‌شاءالله با گستردن چتر انقلاب بر تمامی هنرمندان و ادبیان از همه‌ ظرفیت‌ها برای تحقق آرمان‌های انقلاب استفاده خواهد شد.

وی افزود: در وزارت کار و امور اجتماعی هم صیانت از نیروی کار از ماموریت‌های مهم این وزارتخانه است. همه باید در این راستا کمک کنند اما محوریت این حرکت با وزارت کار است و برای انجام این ماموریت مهم یکی از رویش‌های انقلاب انتخاب شده، جوانی مومن، متخصص، استاد دانشگاه، فرد مومن، انقلابی و رزمنده‌ دفاع مقدس که مدیر موفقی بوده است. ان‌شاءالله دکتر شیخ‌الاسلامی با رای اعتماد و پشتیبانی شما و دولت می‌تواند یکی از مهمترین نیازهای امروز یعنی اشتغال را مرتفع کند.

رئیس‌جمهور در ادامه‌ سخنرانی خود در مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور را ام وزارتخانه‌ها توصیف کرد و گفت: این وزارتخانه بقیه‌ وزارتخانه‌ها را به حرکت وامی‌دارد و موتور حرکت دولت در داخل است. ما نیازمند فضایی پرنشاط، صمیمی و کار و تلاش هستیم و نیاز داریم فضای نشاط سیاسی را در بالاترین سطوح حفظ کنیم.

وی تاکید کرد: پروژه‌های گوناگون در کشور نیازمند پیگیری‌های این وزارتخانه است که به طور مستمر با همه وزارتخانه‌ها، مجلس و قوه‌ قضاییه سر و کار دارد. برای پاسخ به این نیاز ما نیازمند امنیت اجتماعی و عمومی هستیم. پایه‌ امنیت مردم هم در سایه نگاه مردمی به مسائل تامین خواهد شد. ما در وزارت کشور برای تحقق این امر آقای نجار که فردی رزمنده، شجاع، دلسوز و مدیر پرکار و مردمی هستند را انتخاب کردیم که به فضای سیاسی کاملا مسلط هستند. ما امروز در کشور نیازمند تلاش جمعی و همگرایی هستیم و آقای نجار نشان داده که می‌تواند این نیاز را به خوبی تامین کند.

کابینه، مجلس و مجلس، کابینه است

رئیس‌جمهور در ادامه معرفی وزرای پیشنهادی به معرفی وزیر مسکن و شهرسازی پرداخت و خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شما می‌دانید اجرای طرح‌های هادی روستایی،‌ تامین مسکن شهری و ... از جمله ماموریت‌های وزارت مسکن است و در حال حاضر هم یکی از مهم‌ترین مشغله‌های ذهنی جوانان ما مساله مسکن است و ما در این زمینه نیازمند ابتکار عمل ، اتخاذ تصمیمات فوری و بزرگ و اجرای دقیق و سریع آن‌ها هستیم.

وی افزود: اجرای طرح‌ هادی روستایی ،‌ مسکن روستایی ، مسکن مهر ، شهرسازی اسلامی و ایرانی، معماری ایرانی و اسلامی، ‌کاهش هزینه‌های ساختمان‌های دولتی و ... نیازمند یک عزم نو و همت بلند و توان مضاعف است و ما برای این وزارتخانه یکی دیگر از رویش‌های انقلاب، یعنی مهندس نیکزاد را معرفی می‌کنیم. ایشان یک جوان متخصص ، مومن و پرتلاش است. ایشان حدود چهار سال معاون استاندار در اردبیل و لرستان بودند و در لرستان به گونه‌ای موفق بودند که نمایندگان و مردم این استان می‌خواستند او را برای استانداری لرستان انتخاب کنند، ولی زور مردم اردبیل چربید و ایشان استاندار اردبیل شدند و نزدیک به سه و سال نیم در استانداری اردبیل مشغول به کار شدند و جزء استانداران موفق بودند. قریب به یک سال نیز معاون وزیر کشور بودند و اکنون نیز ان‌شاءالله با رای قاطع شما انتخاب خواهند شد و با کمک دولت و مجلس اهداف کشور را در زمینه‌ی مسکن به پیش خواهند برد تا ان‌شاءالله مشکلات موجود در حوزه مسکن حل شود .

وی هم‌چنین به معرفی وزیر پیشنهادی نفت پرداخت و گفت: در طول این سی‌سال کارهای فراوانی در بخش صنعت نفت صورت گرفته و عناصر مومن و انقلابی در این حوزه فداکاری‌های زیادی کرده‌اند و خود را به آب و آتش زده‌اند تا این صنعت را سرپا نگه دارند.

احمدی‌نژاد افزود: تا امروز بهره‌برداری اقتصادی برای تامین بودجه‌ دولت نگاه ما به این مقوله (نفت) بوده است، اما ما باید امروز نگاه خود را نغییر دهیم و نگاه استراتژیک را که مورد نظر دولت و مجلس است در صنعت نفت حاکم کنیم .

وی با بیان این‌که نفت باید یک بار دیگر و برای همیشه ملی شود و در خدمت همه‌ اقتصاد کشور قرار بگیرد، اظهار کرد: صنعت نفت می‌تواند صنعت کشور را راه بیندازد و اقتصاد کشور را پاسخ دهد. ما باید به سمت خودکفایی در صنعت نفت و تبدیل شدن به یک قطب در این بخش حرکت کنیم، صادرات نفت را کاهش دهیم، ‌نفت و گاز را تبدیل کنیم و صنایع پایین‌دستی نفت و گاز را در کشور توسعه دهیم تا ارزش افزوده نفت و گاز در کشور ایجاد شود، هم‌چنین گازرسانی به شهرها و روستاها توسعه پیدا کند که برای تحقق این اهداف نیازمند نگاه استراتژیک به صنعت نفت هستیم.

وی ادامه داد: دکتر میرکاظمی برای تصدی وزارتخانه‌ نفت معرفی شده‌اند. ایشان یکی از استراتژیست‌های کشورند و به خوبی با ساختار دولت و اجزای آن، هم‌چنین با عرصه‌ی مدیریتی آشنا هستند و یک مدیر شجاع و ‌مردمی‌اند. ایشان در بخش‌های گوناگون اقتصادی و وزارت بازرگانی موفق بوده‌اند، ‌دولت را به خوبی می‌شناسند، او را نیز به خوبی می‌شناسند.

وی گفت: ان‌شاءالله با کمک عناصر دلسوز شاغل در صنعت نفت نگاهمان را به این صنعت تغییر دهیم و نفت در اختیار تمام صنعت کشور قرار بگیرد.

رئیس‌جمهور در ادامه به معرفی وزیر پیشنهادی نیرو پرداخت و اظهار کرد: وزارت نیرو مسوول برق و آب کشور است و انجام پروژه‌های مهمی را بر عهده دارد؛ پروژه‌های گسترده‌ عمرانی، که سه کار مهم باید در این عرصه صورت بگیرد. توسعه‌ و نوسازی در بخش آب، برق و شبکه‌های آبرسانی و پایین‌دستی ، تکمیل نیروگاه‌ها و اصلاح و احداث آنها، که این یک ماموریت است؛ ماموریت دوم واگذاری صنعت و آب و برق است که اگر این واگذاری انجام شود، سرعت کارها چندین برابر می‌شود و ما می‌توانیم زمان اجرای پروژه‌های آب و برق را کاهش دهیم و پروژه‌ها را به سرعت تمام کنیم.

وی ماموریت سوم این وزارتخانه را ارتقای بهره‌برداری در ساختار آب و برق کشور عنوان کرد و افزود: برای تحقق این اهداف آقای علی‌آبادی را به عنوان وزیر نیرو معرفی کرده‌ایم. ایشان از مدیران باسابقه هستند و تقریبا سی‌سال در عرصه مدیریتی کشور فعال بوده‌اند . ایشان در جبهه نیز حضور داشته‌اند و جانباز شیمیایی هستند. ایشان در مناطق عملیاتی حضور و در بخش‌های گوناگون کارنامه خوبی داشته‌اند. هم‌چنین به خوبی دولت را می‌شناسند، ‌با ساختار عمرانی کشور نیز آشنا هستند و ضوابط و مقررات مربوطه را می‌دانند. آقای علی‌آبادی مدتی معاون وزیر راه و ‌قائم‌مقام بنیاد مستضعفان بوده‌اند، در شهرداری نیز فعالیت کرده‌اند و در همه این عرصه‌ها موفق بوده‌اند. در تربیت بدنی نیز به جز یک بخش، یعنی فوتبال که آن هم تابع بسیاری از عواملی است که در اختیار من و شما نیست و باید آن را در اختیار بگیریم، موفق بودند؛ چنان‌که در بخش زیرساخت‌ها ، فعالیت‌ها یک و نیم برابر قبل بوده است. روی جوانان سرمایه‌گذاری شده‌ و در رشته‌هایی که روزی آرزوی‌مان بود، مدال بیاوریم، مدال آوردیم، هم‌چنین شما در حوزه‌های انتخابیه‌تان نتیجه تلاش‌های عمرانی این مدیر را مشاهده کرده‌اید.

وی گفت:‌ آقای علی‌آبادی یک فرد انقلابی هستند و من یقین دارم اگر امروز برای ایشان تکلیف شود که به فلان نقطه‌ کشور بروند و در آنجا بخش‌دار و دربان شوند، بلافاصله این کار را می‌کنند، زندگی‌شان را حاضرند یک جا برای انقلاب بگذارند؛ بدون کم و کاست.

رئیس جمهور در ادامه گفت:‌ کابینه‌ای که معرفی شده کابینه‌ای منسجم ، متخصص و کارآمد است.

احمدی‌نژاد در بخش پایانی سخنانش با بیان این‌که کابینه ( معرفی‌شده) متخصص، متعهد و کارآمد است، کابینه و مجلس را یکسان خواند و گفت: کابینه، مجلس است و مجلس، کابینه است. ما هردو باید موفق باشیم. موفقیت ما موفقیت کشور و ملت است. برخی دوستان گفتند افراد را در کابینه جابه‌جا کنید، اما من گفتم کابینه مانند یک تیم است. هر کسی در موضع خود نقش ایفا می‌کند و جابه‌جایی افراد آرایش تیم را بر هم می‌زند و اجازه نمی‌دهد الگوهای مدیریتی جاری شود، اعضای کابینه با هم همکاری و مشکلات مردم را حل می‌کنند.

وی هم‌چنین اظهار کرد: از کسانی که امروز مخالف و موافق صحبت خواهند کرد پیشاپیش تشکر می‌کنم و می‌دانم از روی دلسوزی است. من هم می‌نشینم و به حرف‌های آن‌ها گوش می‌دهم و پیشنهاداتشان را برای اصلاح برنامه‌ها و پی‌گیری کارها می‌پذیرم.

رئیس‌جمهور در پایان گفت: در انتخابات برخی‌ در داخل و به ویژه خارج از کشور سعی کردند اقتدار کشور و دولت را زیر سوال ببرند. امروز دولت باید با قوت وارد کار و سیاست خارجی شود. امیدوارم مجلس با رای به اعضای کابینه، بدخواهان را مایوس کند و دولت موفق به پی‌گیری آرمان‌های مجلس و مردم شود. 

کد خبر 89017

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز