یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۵:۵۶
۰ نفر

کریم اعظمی: لیگ برتر در حالی هفته چهارم را پشت سر گذاشت که ناکامی پاس همدان، شاهین بوشهر، ابومسلم مشهد، فولاد خوزستان و راه‌آهن شهرری همچنان ادامه داد و شمارش معکوس برای اخراج 5 مربی از حالا آغاز شده است.

 البته مدیران این 5 باشگاه در شرایط فعلی و در حالی که شایعات مختلفی در مورد برکناری مربیان آنها شنیده می‌شود فعلا موضع حمایتی گرفته‌اند ولی قابل پیش‌بینی است که با ادامه این روند در دو، سه هفته آینده شاهد برکناری چند مربی لیگ برتری باشیم.

منصوریان در قعر جدول

با گذشت چهار هفته شاید حتی خود پاسی‌ها هم ندانند که علیرضا منصوریان سرمربی است یا منصور پورحیدری. البته کاظم اولیایی مدیرعامل باشگاه در هفته‌های اخیر بارها گفته منصور پورحیدری در تمام مسائل فنی اختیار تام دارد ولی علیرضا منصوریان به عنوان سرمربی روی نیمکت پاس می‌نشیند.

پس از شکست مقابل مس کرمان، پورحیدری از نتایج تیمش ابراز نگرانی کرد ولی در مورد شایعه برکناری منصوریان گفت: «من از او حمایت می‌کنم و چنین موضوعی صحت ندارد.» پورحیدری در شرایطی این جملات را بر زبان آورد که در مورد مسائل فنی با منصوریان اختلاف‌هایی دارد و حتی نگرش متفاوت آنها در آرایش تیم و تعویض‌ها، بازیکنان را دچار سردرگمی کرده است. پاس نسبت به سال گذشته چند مهره کلیدی خود را از دست داد و در فصل جدید نتوانست بازیکن سرشناسی را جذب کند.

با ادامه این روند به احتمال فراوان تمامی اختیارات فنی به پورحیدری سپرده خواهد شد تا او علاوه بر در اختیار داشتن پست مدیریت فنی و سرپرستی، به عنوان سرمربی هم مشغول به کار شود. با این وضعیت منصوریان به احتمال فراوان دستیار پورحیدری خواهد بود و یا اینکه جاه‌طلبی‌اش باعث خواهد شد تا از پاس همدان برود. البته منصوریان در مورد وضعیت بحرانی پاس حرف‌های جالبی می‌زند: «من و بازیکنان گرفتار یک بدشانسی شده‌ایم ولی امیدواریم در هفته‌های آینده وضعیت بهتر شود.» منصوریان در مورد شایعه برکناری‌اش می‌گوید: «تابع تصمیمات باشگاه هستم.»

از تیگانا تا پورمهدی

چهار بازی 2 امتیاز. این نتیجه تلاش ابومسلمی‌ها پس از گذشت چهار هفته است که ناصر پورمهدی را به عنوان سرمربی روی نیمکت خود می‌بینند. قبل از شروع فصل قاسمی مدیرعامل این باشگاه امیدواری‌های زیادی برای تشکیل یک تیم رویایی با مربیگری ژان‌تیگانای فرانسوی یا هریستو استویچکوف بلغارستانی داشت ولی قابل پیش‌بینی بود که او در آوردن چنین مربیانی به ایران ناکام بماند و حتی نتواند از مربیان سرشناس وطنی در تیم خود استفاده کند. مذاکره او حتی با   نادر دست‌نشان هم بی‌نتیجه ماند تا در نهایت قاسمی در تصمیمی عجیب ناصر پورمهدی را به عنوان سرمربی انتخاب کند. جالب اینجاست که این مربی اصفهانی در سال‌های اخیر همیشه به عنوان یک دستیار در تیم‌های مختلف مشغول به کار بوده و سابقه سرمربیگری نداشته است. 

ابومسلم از لحاظ فنی یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های لیگ برتر محسوب می‌شود و بعید به نظر می‌رسد آنها در هفته‌های آینده بتوانند از شرایط بحرانی خود خارج شوند ولی پورمهدی گویا بیش از حد نسبت به آینده امیدوار است. او می‌گوید: «کافی است فقط تیم ما 20 درصد حمایت شود، آن وقت ابومسلمی را خواهید دید که به آن افتخار خواهید کرد. تیم من قهرمان است و قهرمانانه بازی می‌کند.

این ابومسلم به زمان نیاز دارد تا انتظارات را برآورده کند. من با این تیم تا آخر بازی‌ها خواهم رفت و قول می‌دهم که روزبه‌روز بهتر شویم.»در شرایطی که ابومسلم نتایج ضعیفی در لیگ برتر گرفته، قاسمی مدیرعامل این باشگاه که علاقه خاصی به مصاحبه دارد سیاست سکوت در پیش گرفته است. البته قابل پیش‌بینی است که پس از به دست آوردن یک برد همه چیز به یک باره تغییر کرده تا مدیرعامل ابومسلم باز هم در رسانه‌ها آفتابی شود.

لوکا بر لبه پرتگاه

در شرایطی که لیگ سال گذشته به پایان نرسیده بود، مسئولان فولاد خوزستان باب مذاکره با لوکا بوناچیچ سرمربی سابق این تیم را باز کردند. جالب اینجاست که در آن زمان مجید جلالی نتایج خوبی با فولاد گرفته بود و مسئولان این باشگاه در پاسخ به این سئوال که چرا قبل از پایان لیگ و در شرایطی که جلالی عملکرد ضعیفی نداشته با بوناچیچ مذاکره کردید، هیچ وقت جواب قانع‌کننده‌ای نداشتند.

فولاد فصل گذشته با مجید جلالی عملکرد ضعیفی نداشت ولی فولادی‌ها به شکلی تعجب‌آور با او قطع همکاری کردند تا بوناچیچ را به عنوان سرمربی انتخاب کنند. او از چهار بازی فقط 2 امتیاز گرفته و بی‌جهت نیست که از فرط عصبانیت، بعد از پایان هر مسابقه و در کنفرانس‌های مطبوعاتی در تقابل با سئوالات خبرنگاران از کوره در رفته و با آنها درگیری لفظی پیدا می‌کند. بوناچیچ در سپاهان کارنامه موفقی را از خود بر جای گذاشت ولی بازگشت به فوتبال ایران گویا برای او این بار خوش‌یمن نبوده و شایعات مختلفی در مورد برکناری این مربی کروات شنیده می‌شود. تساوی خانگی مقابل مقاومت‌سپاسی باعث عصبانیت تماشاگران متعصب فولاد شد و آنها در اعتراض به نتایج ضعیف این تیم و عملکرد ناموفق بوناچیچ، شروع به تشویق مجید جلالی کردند.

در این شرایط بحرانی اما شنیدن حرف‌های لوکا در نوع خودش جالب است. او می‌گوید: «بازیکنانی که به ترکیب تیم ما اضافه شدند ضعیف‌تر از بازیکنانی هستند که از تیم ما رفته‌اند و به ادامه مسابقات با این بازیکنان امیدوار نیستم. متاسفانه نفراتی  که مورد نظرم بودند را نتوانستند جذب کنند و این تبدیل به یک مشکل بزرگ شده است. من باید بگویم که شک دارم بازیکنان خوبی انتخاب کرده باشیم. البته فکر می‌کنم در این خصوص شخص خاصی مقصر نیست و در واقع همه مقصر هستند.»

بوناچیچ تاکید می‌کند: «جذب دو بازیکن خارجی ما هم به اشتباه صورت گرفته چرا‌که آنها آماده نبوده و نیستند. متاسفانه بعد از بازی با مقاومت نسبت به انتخاب بازیکنان و همچنین آینده فولاد دچار تردید شده‌ام، با این حال تلاش می‌کنم تا تیم را از بحران خارج کنم.» بوناچیچ امیدوار است تا خیلی زود شرایط را تغییر دهد ولی به خوبی می‌داند که تماشاگران متعصب اهوازی با ادامه این نتایج ضعیف حاشیه‌های زیادی را برای او به وجود خواهند آورد.

مرد ناکام هلندی

وقتی راه‌آهن در اولین بازی لیگ فولاد خوزستان را شکست داد، محمدحسن انصاری‌فرد از انتخاب ارنی ‌برندتسبه خودش بالید. مدیرعامل راه‌آهن حتی قبل از شروع لیگ وعده داد که تیمش با این مربی هلندی که دستمزد بسیار کمی برای قبول هدایت راه‌آهن گرفته است، نتایج خوبی خواهد گرفت ولی پس از گذشت چند هفته همه چیز به یک باره عوض شد و راه‌آهن سه بار پیاپی شکست خورد.

آنها در‌حال حاضر با 3 امتیاز در رده چهاردهم قرار دارند و مربی هلندی تا به امروز ناکام بوده است. از طرفی سابقه مدیریت انصاری‌فرد نشان می‌دهد که او علاقه خاصی به تعویض پی‌درپی مربیان تیمش دارد و شاید با ادامه نتایج خیلی زود تصمیم به برکناری برندتس بگیرد. شاید مدیرعامل راه‌آهن دوباره از بین بازیکنان  سابقه‌دار  این تیم یک نفر را به عنوان سرمربی انتخاب کند.

کد خبر 89003

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز