مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۶:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان برای اولین بار با تکنیکی جدید تصویر واضحی از ساختمان یک مولکول هیدروکربن به دست آوردند که اتم‌های ریز و اتصالات آنها را نشان می‌دهد.

 به گزارش لایوساینس این مولکول که پنتاسن نامیده می‌شود،‌ از یک پنج ساختار حلقه‌‌مانند متشکل از کربن و هیدروژن تشکیل شده است.

 لئو گراس از آزمایشگاه پژوهشی زوریخ شرکت آی‌بی‌ام در سوئیس که سرپرست این پژوهش را به عهده داشتف در این باره گفت: ‌"ما تمام اتم‌‌های این مولکول را می‌توانیم ببینیم. ما می‌توانیم حتی اتصالات کربن و هیدروژن را ببینیم و محل اتم‌های هیدروژن را استنتاج کنیم. به دست آورن چنین تصویری کار بسیار سختی بود."

 یک اتم حدود یک میلیون بار کوچکتر از یک دانه شن است.

تصویر شماتیک ابزار میکروسکوپی در بالا تصویر مولکول در وسط و تصویر شماتیک مولکول در پایین

 تصاویری که تا به حال از مولکول‌ها به دست می‌آمد، نسبتا محو بودند. اما گراس و همکارنش با اصلاح روش مورداستفاده  برای تصویربرداری از مولکول‌ها، به نام "میکروسکوپی نیروی اتمی" توانستند،‌ وضوح تصاویر را بالا ببرند.

 در ایبن روش روی میکروسکوپ ابزار نوک تیزی سوار می‌شود که مولکول را خط به خط اسکن می‌کند،‌ و تغییرات در نیروی میان این ابزار و یک نقطه در مولکول را اندازه‌گیری می‌کند.
اما نوک‌‌های فلزی که به طور معمول برای این کار استفاه می‌شود، در واقع به آن به می‌چسبند، و در نتیجه تصویر به دست آمده محو می‌شود.

 گراس و همکارانش برای رفع این مشکل از یک نوک متشکل از مونوکسید کربن استفاده کردند که می‌تواند به به مولکول بسیار نزدیک شود (فاصله‌ای کمتر از یک قطر مو) بدون اینکه به آن بچسبد.

تصویر به دست آمده به این ترتیب ظاهری شبیه به نقشه‌‌های سه‌بعدی دارد.

کد خبر 89001

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز