شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

محمد کرباسی: مردم ژاپن کلا آدم‌های سیاسی نیستند.

در سال‌های گذشته بر خلاف کشورهای دیگر که معمولا بحث درباره سیاست‌های احزاب یکی از امور روزمره مردم است، ژاپنی‌ها علاقه چندانی به درگیر کردن خود با این مسائل نداشته‌اند

اما این روزها به‌نظر می‌رسد مردم این کشور دچار تغییرات جدی شده‌اند. ستادهای انتخاباتی نامزدها حسابی شلوغ است و آخرین نظرسنجی‌ها مشارکت بیش از 51 درصد واجدین شرایط را در انتخابات سراسری و تاریخی امروز پیش‌بینی می‌کند.

54 سال است که لیبرال دمکرات‌ها در حکومت ژاپن حرف اول و آخر را می‌زنند و تاکنون هیچ حزب مخالفی در بیش از نیم قرن نتوانسته است این حزب را در انتخابات عمومی شکست دهد. در انتخابات امروز اما شرایط تغییر کرده است.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب مخالف دمکرات به رهبری یوکیو هاتویاما در انتخابات امروز بیش از دو سوم کرسی‌های مجلس نمایندگان را به دست خواهد آورد و به این ترتیب تاریخ ژاپن دچار یک تغییر بزرگ خواهد شد که برخی رسانه‌ها حتی از آن به‌عنوان یک انقلاب یاد کرده‌اند.

مخالفان ژاپن بیش از هر چیز موفقیت خود را مدیون عملکرد بد لیبرال دمکرات‌ها به رهبری تارو آسو نخست‌وزیر فعلی ژاپن هستند. محبوبیت آسو در میان افکار عمومی ژاپن در ماه‌های اخیر به زیر 20درصد رسیده و نرخ بیکاری در این کشور به بالاترین حد خود پس از جنگ جهانی دوم رسیده است.

لیبرال دمکرات‌ها بهتر از هر کسی وضعیت بد خود را در میان افکار عمومی ژاپن می‌دانند. به همین خاطر بود که شکست سخت این حزب در انتخابات شورای شهر توکیو باعث شد که پارلمان این کشور توسط آسو منحل شود تا شرایط برای برگزاری انتخابات زودهنگام امروز آماده شود.

آسو در تبلیغات انتخاباتی خود با توجه به  مشکلاتی که حزبش در سال‌های اخیر داشت حرف زیادی برای گفتن نداشت. لیبرال دمکرات‌ها از سال 2005 تاکنون مجبور به تغییر 3 نخست‌وزیر شدند که اکنون بار شکست سخت این حزب را تارو آسو تحمل می‌کند.

مهم‌ترین نکته‌ای که آسو توانست در تبلیغات خود به آن تکیه کند تجربه لیبرال دمکرات‌ها در اداره کشور در 50 سال گذشته بود. واقعیت این است که این حزب، ژاپن دوران جنگ جهانی دوم را به کشوری قدرتمند تبدیل کرد اما اکنون ژاپنی‌ها بعد از 5 دهه به‌دنبال تغییرات کلی هستند تا مشکلات ناشی از شرایط بد اقتصادی و بیکاری در این کشور حل شود.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که اقتصاد چین تا سال آینده میلادی از اقتصاد ژاپن پیشی خواهد گرفت و به دومین قدرت اقتصادی جهان تبدیل خواهد شد. یوکیو هاتویاما، رهبر حزب دمکرات خواست‌های مردم ژاپن را فهمیده است و به همین خاطر در تبلیغات انتخاباتی خود تمام توانش را برای مطرح شدن  حزبش به‌عنوان عامل تغییرات اساسی در اقتصاد و سیاست ژاپن صرف کرد.

حزب دمکراتیک با فشار‌های خود بر دولت ژاپن باعث شد تا در 3سال گذشته شینزو آبه و یاسوئو فوکودا مجبور به استعفا از مقام خود و رهبری حزب لیبرال دمکرات شوند. نخست‌وزیر ژاپن از میان نمایندگانی انتخاب می‌شود که حزب آنها و اکثریت کرسی‌ها را در 2 مجلس نمایندگان و مشاوران در دست داشته باشند.

به احتمال زیاد امروز حزب چپ میانه تقریبا به نیم قرن حاکمیت محافظه‌کاران در ژاپن پایان خواهد داد و هاتویاما نخست‌وزیر جدید ژاپن خواهد شد. وی در این شرایط مشکلات زیادی برای عملی کردن وعده‌هایی که به مردم ژاپن داده است، خواهد داشت. تحول بزرگ در کشوری مانند ژاپن بدون شک تغییرات مهمی را برای قاره آسیا به‌همراه خواهد داشت.

کد خبر 88983

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز