شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ژاپنی‌ها در حالی به پای صندوق‌های رای می‌روند که براساس آخرین نظرسنجی‌های انجام شده در این کشور حزب حاکم در آستانه شکست قرار دارد و حزب مخالف دمکرات پیروز بزرگ خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب مخالف دمکرات به رهبری یوکیو هاتویاما 320 کرسی از 480 کرسی را به‌خود اختصاص خواهد داد. به این ترتیب دنیا باید در انتظار تغییر بزرگی در سیاست‌های کلی کشور ژاپن باشد.

حزب لیبرال دمکرات که نیم قرن گذشته قدرت را در کشور ژاپن در دست داشته براساس نظرسنجی نزدیک به 100 کرسی را از آن خود می‌کند. در پی شکست حزب حاکم ژاپن در انتخابات 2ماه پیش شهرداری‌ها، تارو آسو نخست‌وزیر این کشور پارلمان را منحل کرده و انتخابات زودهنگام اعلام کرد.

گفتنی است حزب لیبرال دمکرات 303 کرسی از مجموع 480 کرسی پارلمان گذشته ژاپن و حزب کمیتو که با این حزب ائتلاف تشکیل داده تنها 31 کرسی را در اختیار دارد، در مقابل حزب دمکرات 112 کرسی در پارلمان داشته‌است.

رهبر حزب دمکرات ژاپن پیش‌تر گفته بود: دولت با سابقه مکرر سوء مدیریت باید از سوی مردم کنار گذاشته شود. تغییر دولت آغازی برای ساخت یک ژاپن جدید است.

وعده دوستی با آمریکا

رهبر حزب دمکراتیک مخالف ژاپن اعلام کرده درصورت پیروزی در انتخابات،  اتحاد با آمریکا را گسترش خواهد داد.

یوکیو هاتویاما که چشم به پیروزی در انتخابات امروز این کشور دوخته است، متعهد شده روابط با واشنگتن را در مرکز سیاست دیپلماتیک نگه می‌دارد و اتحاد بیشتری را با آمریکا ایجاد خواهد کرد. برخی مسائل امنیتی می‌تواند روابط میان این دو اقتصاد بزرگ جهان را برهم زند.

حدود 47 هزار نیروی نظامی آمریکایی در ژاپن مستقر هستند، که به‌علت آلودگی و سروصدایی که ایجاد می‌کنند و نیز جنایاتی که مرتکب می‌شوند، به‌عنوان یک عامل نارضایتی کشورهایی که در نزدیکی پایگاه‌های نظامی این نیروها هستند، به حساب می‌آید.

اظهارات ایشیرو اوزاوا رهبر سابق حزب دمکراتیک ژاپن که اواخر سال‌جاری اعلام کرده بود ژاپن به بیشتر نیروهای نظامی آمریکایی نیازی ندارد، انتقادهای بی‌شماری را از جانب واشنگتن برانگیخته بود.

اما بیانیه اخیر این حزب که برای انتخابات منتشر شد، از کاهش شدید نیروهای نظامی آمریکایی در این کشور سخنی به میان نیاورده است و به جای آن پیشنهادی به‌منظور انجام اصلاحاتی در توافقنامه وضعیت حضور نیروهای آمریکایی در این کشور ارائه کرده، توافقنامه‌ای که تحت آن نیروهای آمریکایی در ژاپن مستقر بوده و انجام وظیفه می‌کنند.

این بیانیه همچنین پیشنهاد می‌کند برنامه استقرار مجدد نیروهای آمریکایی در این کشور که از پیش طراحی شده، مجددا بررسی شود.

یوکیو هاتویاما رهبر کنونی حزب دمکرات ژاپن که از ماه می ‌ریاست این حزب را عهده‌دار شده است در زمینه سلاح‌های هسته‌ای از درخواست باراک‌ اوباما برای جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای حمایت کرده و متعهد شده تا 3 اصول نظام غیرهسته‌ای را که شامل ممنوعیت ساخت، مالکیت و آشنا کردن دیگر کشورها با ساخت سلاح‌های هسته‌ای است، تقویت کند.

چنانچه هاتویاما نخست‌وزیر شود، احتمالا در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل که در ماه سپتامبر برگزار می‌شود، درخواست کشورش را مبنی بر جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای اعلام خواهد کرد.

هاتویاما همچنین اعلام کرده وی به‌دنبال این است تا آمریکا را متعهد سازد که کشتی‌های مسلح به سلاح‌های هسته‌ای خود را وارد بندرهای ژاپن نکند. به این ترتیب تغییر در سیاست خارجی ژاپن بیش از هر کشوری مناسبات با آمریکا را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.

کد خبر 88984

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز