چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۱
۰ نفر

گروه اجتماعی: نمایندگان مجلس موادی از طرح اصلاح قانون سربازی را که مراعا مانده بود بررسی و تصویب کردند و تنها یک ماده از این قانون را مسکوت گذاشتند.

عضو هیأت رئیسه مجلس یکی از مهم‌ترین بحث‌های قانون مصوب مجلس درباره مشمولان انجام خدمت دوره ضرورت را افزایش حقوق سربازان خواند و گفت: براساس این مصوبه مجلس، حقوق سربازان با حدود سه‌برابر افزایش به 120 تا 170هزار تومان می‌رسد.

حمیدرضا حاجی‌ بابایی در توضیح طرح اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی، اظهار داشت: این طرح اصلاحی به تصویب نمایندگان رسید و فقط یک ماده از آن مراعا گذاشته شد تا برای بررسی بیشتر به کمیسیون برود.

وی درباره تغییراتی که در چند ماده دیگر این طرح صورت گرفته است، افزود: 3 موضوع مهم در بحث سربازی در جلسه دیروز بررسی و تصویب شد. یکی از آن موضوعات در مورد ایثارگران و خانواده شهدا بود که مصوب شد تا کلیه فرزندان شهدا و مفقود‌الاثرها معاف شوند این در حالی است که در قانون قبلی خدمت وظیفه عمومی تنها 2 فرزند آنان معاف می‌شدند اما در این اصلاحیه تمام فرزندان ذکور ایثارگران و خانواده شهدا معاف می‌شوند.

حاجی بابایی ادامه داد: در تغییرات و اصلاحات صورت گرفته مقرر شد تا شهدا و آزادگانی که 24 ماه در اسارت بودند، همچنین جانبازان با حداقل 25 درصد جانبازی و مفقود‌الاثر‌ها اگر فرزندی نداشته باشند یکی از برادرانشان معاف شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس در ادامه توضیحات خود با اشاره به اینکه یکی از فرزندان آزادگان که 24 ماه در اسارت بوده، جانباز 25 درصد و رزمندگانی که 24 ماه به جبهه رفته است هم معاف می‌شوند، یادآور شد: اگر جانباز درصد کمتری داشته باشد نسبت به درصد تعیین شده سنجیده می‌شود و با توجه به درصدی که مشخص کرده‌ایم مدت سربازی آن کاهش می‌یابد.

وی گفت: مجلس مقرر کرد کلیه مشمولان جانباز دارای حداقل 10 درصد جانبازی نیز از انجام خدمت دوره ضرورت معاف شوند. همچنین مصوب شد که یک فرزند خوانده قانونی ذکور جانبازی که برابر گواهی بنیاد شهید و امور ایثارگران صاحب فرزند نمی‌شود از انجام خدمت دوره ضرورت معاف شود.

حاجی‌بابایی ادامه داد: مجلس همچنین مصوب کرد درصورتی‌که ایثارگران یادشده فاقد فرزند ذکور باشند، یکی از دامادها یا یکی از نوادگان آنان از این تسهیلات بهره‌مند شوند.
عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: پس از تصویب نهایی این قانون، نیروهای مسلح باید ظرف مدت 3 ماه آیین‌نامه اجرایی آن را تهیه کنند.

وی با یادآوری اینکه مجلس برای اصلاح قانون خدمت وظیفه عمومی بیش از یک سال کار کرده و کمیسیون امنیت مجلس و ستاد کل نیروهای مسلح هم در این زمینه تلاش‌های بسیاری انجام داده است، گفت: این قانون توانست درصد بالایی از معضلات را حل کند و معافیت‌ها را بالا ببرد.

4 تا 5‌ماه دیگر اجرایی می‌شود

این در حالی است که مدیر مشمولان ستاد نیروهای مسلح با اشاره به بررسی طرح اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی گفت: این قانون در حالت خوشبینانه 4 تا 5 ماه دیگر و در حالت بدبینانه‌اش یک سال دیگر به مرحله‌ اجرا می‌رسد.

سردار موسی کمالی در گفت‌وگو با خبرنگاران ادامه داد: این اصلاحات پس از آنکه به تایید شورای نگهبان برسد دولت نیز باید آن را تصویب کند؛ به همین دلیل اجرایی شدن آن نیازمند زمان زیادی است.

وی تصریح کرد: در آیین‌نامه‌ قبلی پیش‌بینی برای مدت بررسی این قانون در دولت نشده بود اما مجلس دولت را موظف کرد که ظرف مدت 3ماه این کار را انجام دهد اما با توجه به ایراداتی که این مصوبه دارد احتمالا اجرای این مصوبه زمان بیشتری خواهد برد.

مدیر مشمولان ستاد نیروهای مسلح، یکی از ایرادات این مصوبه را بار مالی آن عنوان کرد و گفت: براساس این مصوبه حقوق سربازان 90 تا‌60‌درصد حداقل حقوق پایور که اکنون 348 هزار تومان است، خواهد بود که با این افزایش حقوق بحث تامین اعتبارات مالی آن مطرح می‌شود و درصورتی که شورای نگهبان نیز آن را تایید کند باید منابع مالی آن از سوی مجلس تعیین شوند.

کمالی همچنین از دیگر ایرادات این مصوبه‌ مجلس را کاهش دوران خدمت سربازی خواند و یادآور شد: براساس قانون فعلی و با توجه به عفو رهبری مدت سربازی 18ماه برای فارغ‌التحصیلان، برای لیسانس 17ماه، فوق لیسانس 16ماه، دکتری 15ماه و فوق دکتری 14ماه است اما آنچه مجلس تصویب کرده خدمت سربازی برای زیردیپلم 24ماه، دیپلم 22 ماه، فوق دیپلم 20 ماه، لیسانس 18 ماه، فوق لیسانس 16 ماه و دکتری 14 ماه و فوق‌دکتری 12 ماه است که براساس عفو رهبری این میزان مدت سربازی بسیار کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه عفو رهبری مدت مشخصی دارد و تا پایان سال89 تعیین شده است، گفت: مجلس نمی‌تواند روی عفو رهبری نظری داشته باشد و تنها می‌تواند قانون را اصلاح کند؛ لذا با درنظر گرفتن این موارد مدت سربازی کاهش خواهد یافت و این مطلوب نظر ستاد نیروهای مسلح نیست.

مدیر مشمولان ستاد نیروهای مسلح، همچنین نسبت به برخی معافیت‌ها و مصوبه‌ مجلس در مورد جانبازان و رزمندگان انتقاد داشت و گفت: ما در مورد معافیت 2برادر که سربازی رفته‌اند و نفر سوم بخواهد معاف شود نیز نظر موافقی نداریم.

کد خبر 88780

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز