همشهری آنلاین: مقامات افغانستان گزارش‌های مبنی بر تقلب در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را رد کردند. نتایج دور اول امروز (سه شنبه 3 شهریور) اعلام خواهد شد.

به گزارش مهر، آنتی وار می افزاید: با وجود ادعاهای اخیر حامد کرزای و عبدالله عبدالله دو نامزد اصلی برای احزار مقام ریاست جمهوری، نتایج اولیه منتشر شده توسط برخی از رسانه‌ها حاکی از عدم پیروزی رئیس جمهوری فعلی افغانستان در این دوره از رقابت‌ها است.

این درحالیست که حامد کرزای طرفداران زیادی را در میان مقامات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان دارد و بسیاری از آنها خواهان پیروزی وی هستند.

در همین حال "عمر زخیلوال" وزیر دارایی افغانستان روز گذشته (دوشنبه) ادعا کرد که حامد کرزای با کسب 68 درصد آرا پیروز این دوره از رقابت های ریاست جمهوری این کشور است.

وی این ادعا را درحالی بیان کرد که هیچ آمار رسمی از نتایج انتخابات اعلام نشده و ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله وزیر خارجه سابق افغانستان رقیب اصلی وی این امر را رد کرد.

عمر زخیلوال در گفتگو با خبرنگاران از حمایت گسترده مردم افغانستان از حامد کرزای خبر داد.

آنتی وار در ادامه نوشت: پیروزی حامد کرزای همزمان با صدها گزارش مبنی بر تقلب در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام شده و ناظران انتخاباتی باید یک برنده رسمی را امروز سه شنبه اعلام کنند.

در همین حال "کای ایده" نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان روز دوشنبه از نامزدها و شرکت کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری این کشور خواست تا زمان اعلام نتیجه نهایی این انتخابات شکیبایی خود را حفظ کنند.

وی افزود: پیش از آنکه سلامت انتخابات ریاست جمهوری مورد تردید قرار گیرد، باید نتیجه بررسیهای کمیسیون مستقل انتخابات درباره شکایات وارده مشخص شود.

گفتنی است انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز پجشنبه 29 مرداد برگزار شد و در آن از بین 17 میلیون شهروند واجد شرایط 55 درصد در پای صندوقها حاضر شدند و آرا خود را به 31 نامزد ریاست جمهوری و همچنین برای انتخاب 420 عضو شورای ولایتی از بین 3196 نامزد احراز این پست، به صندوق‌ها ریختند.

کد خبر 88642

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز