پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دومین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از حمله سال 2001 آمریکا به این کشور 29 مرداد برگزار شد

به گزارش خبرگزاری‌ها دولت افغانستان از مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری و استان ها در این کشور اظهار رضایت کرد.

نتایج اولیه انتخابات دو تا سه روز دیگر

رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت: نتیجه اولیه انتخابات ریاست جمهوری این کشور دو تا سه روز دیگر اعلام می شود. "عزیزالله لودین" در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر در کابل با اشاره به اینکه نتایج اولیه انتخابات شوراهای استانی افغانستان هم حداکثر تا دو هفته دیگر اعلام خواهد شد ، افزود: پس از ساعت چهار بعدازظهر امروز و پایان زمان انتخابات ، کار شمارش آراء در شعبه های اخذ رای آغاز می شود و نتیجه شمارش آراء هریک از شعب پس از درج در فرم ویژه ای به مرکز کمیسیون مستقل انتخابات ارسال خواهد شد.

تبریک دبیر کل سازمان ملل

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد، برگزاری انتخابات در افغانستان را به مردم این کشور تبریک گفت.

دبیر کل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام کرد: مردم افغانستان با استفاده از حق قانونی خود برای رای دادن بار دیگر تمایل خود را برای برقراری ثبات و پیشرفت کشورشان به نمایش گذاشتند.

بان کی مون در ادامه از اقدام ستاد انتخابات و سایر نهادهای مسئول برگزاری انتخابات در افغانستان در خصوص اعمال ممنوعیت دو روزه در مورد ارسال گزارش حملات علیه مراکز اخذ رای انتقاد کرد.

تلفات در روز انتخابات

در جریان انتخابات امروز افغانستان بر اثر حملات مختلف در نقاط مختلف این کشور بیش از پنجاه نفر کشته شدند.

در این دوره از انتخابات 32 نامزد برای تصدی پست ریاست جمهوری این کشور با هم رقابت  کردند اما رقابت اصلی بین حامد کرزای رئیس‌جمهور فعلی، عبدالله عبدالله وزیر خارجه سابق این کشور، رمضان بشر دوست عضو مجلس نمایندگان و اشرف غنی احمد زی وزیر دارایی سابق افغانستان است.

حق رای

در انتخابات افغانستان شرکت‌کنندگان انگشت خود را در جوهر مخصوصی فرو می‌برند که به مدت دو هفته روی انگشت رای دهندگان باقی می‌ماند و در نتیجه آنها نمی‌توانند دو بار رای دهند. با وجود اقامت بیش از 4 میلیون تبعه افغان در ایران و پاکستان، دولت افغانستان امکان شرکت آنها در انتخابات را فراهم نکرده است.

به گفته سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان، نبود بودجه کافی موجب شده است این کمیسیون نتواند مراکز رای دهی را برای مهاجرین افغان در ایران و پاکستان ایجاد کند.

در دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، امکان شرکت مهاجرین مقیم ایران و پاکستان در انتخابات فراهم شده بود.

پنجشنبه تعطیل بود

دولت افغانستان به منظور مشارکت بیشتر مردم در پای صندوقهای اخذ رای ، روز پنج شنبه را تعطیل اعلام کرد.

تهدید طالبان

رقابت‌های انتخاباتی در افغانستان امسال با تهدیدهای مکرر طالبان همراه بود. در این حال رئیس جمهور افغانستان به نیروهای امنیتی افغان دستور داد تا در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از هرگونه درگیری مسلحانه خودداری کنند

کد خبر 88271

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز