سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۸
۰ نفر

ترجمه کیکاووس زیاری: تحلیل‌گران اقتصادی سینما در هند می‌گویند صنعت سینمای این کشور چشم خورده است وگرنه با مشکلات متعدد و پی‌درپی روبه‌رو نمی‌شد.

 اگر بمب‌گذاری و اقدامات تروریستی آخرین ماه سال قبل میلادی شهر بمبئی را نادیده بگیریم، سینمای هند در سال جدید میلادی با دردسرهای زیادی روبه‌رو بوده است. از بین بیش از 40فیلم سینمایی که از آغاز سال 2009 در سینماهای این کشور اکران عمومی شده‌اند، فقط 4فیلم لقب یک کار پرفروش را گرفته‌اند و این نکته برای سینمای این کشور آسیایی یک فاجعه به شمار می‌رود که باید برایش عزای عمومی گرفت. با شروع سال جدید، دوری تماشاگران از سالن‌های سینماها بیشتر شد.

بینندگان هندی می‌گویند اکثر فیلم‌هایی که روی پرده سینماها می‌رود، فاقد کیفیت‌های معقول و مقبول یک فیلم سینمایی است. به گفته یکی از آنها «تهیه‌کنندگان و فیلمسازان انتظار دارند ما به تماشای تمام فیلم‌هایی که آنها می‌سازند برویم  اما این نکته خیلی ساده را حل نمی‌کنند که فیلم‌هایی تهیه و تولید کنند که در آدم رغبت دیدن آنها را به وجود بیاورند.» پایین بودن کیفیت فیلم‌های هندی باعث قهر اعلام نشده تماشاگران با سالن‌های نمایش شد. در شرایطی که این قهر هر هفته جدول گیشه نمایش و فروش بلیت را با فیلم‌هایی کم‌فروش روبه‌رو می‌کرد، ناگهان اختلاف تهیه‌کنندگان سینما و مالکین مولتی‌پلکس‌ها اوج گرفت.

تهیه‌کنندگان که به نحوه تقسیم سود حاصل از فروش فیلم‌ها با مالکین مولتی‌پلکس‌ها اعتراض داشتند، سالن‌های سینما را تحریم کردند و به این ترتیب هیچ فیلم جدیدی روانه اکران عمومی نشد. این وضعیت تا 2ماه ادامه داشت  تا اینکه مالکین مولتی‌پلکس‌ها قبول کردند سود فروش فیلم‌ها را به صورت مساوی (50درصد در مقابل 50درصد) با تهیه‌کنندگان سینمایی تقسیم کنند.

فیلم‌های جدید روی پرده سینماها رفتند و 3 تا از آنها «نیویورک»، «کامبکت عشق» و «لاوآج‌کال» با استقبال خیلی خوب تماشاگران روبه‌رو شدند. با آنکه در همین ایام حدود 10فیلم جدید دیگر سینمایی شکست تجاری سختی را تحمل کردند، ولی باز هم صنعت سینمای هند از کلیت وضعیت موجود احساس خشنودی می‌کرد. اما این خشنودی هم دیری نپایید و این بار مشکل از ناحیه‌ای خودش را به رخ کشید که هیچ کس تصورش را نمی‌کرد. در بمبئی و چند شهر بزرگ دیگر هند اعلام شد که بیماری آنفلوآنزای خوکی شیوع پیدا کرده است.

حتی اگر رسانه‌های گروهی هند خبر کشته‌شدن 15نفر بر اثر ابتلا به این بیماری را نمی‌دادند  هم، مردم هند آن‌قدر وحشت کرده بودند که فیلم دیدن را فراموش کنند و به طرف سالن‌های نمایش‌دهنده فیلم‌ها نروند. دولت مرکزی برای 3روز تمام مراکز و سالن‌های عمومی را تعطیل کرد تا مانع از شیوع بیماری در بین عموم مردم شود و سالن‌های سینما و مولتی‌پلکس‌ها هم جزو مراکز عمومی تعطیل شده هستند.

تعطیلی سینماهای شهر بمبئی- که به بالیوود یعنی مرکز سینمایی کشور معروف است- در شرایطی رخ داد که 2فیلم جدید «کامینی»‌و «همراه تازه» در بقیه شهرهای هند اکران عمومی شدند. تهیه‌کنندگان فیلم بر این باورند که عدم نمایش این فیلم‌ها در بمبئی، ضرر زیادی به وضعیت فروش کلی آنها می‌زند. تحلیل‌گران اقتصادی سینما می‌گویند فروش فیلم‌ها در بمبئی حدود 30درصد از فروش کلی آنها را تامین می‌کند.

سازندگان این دو فیلم امیدوارند بازگشایی مجدد سالن‌های نمایش در بمبئی، باعث استقبال تماشاگران از آنها شود و کسری فروش مربوط به چند روز تعطیلی را جبران کند. صنعت سینمای هند که از وقوع اتفاقات ناخوشایند چند ماه اخیر ناراضی به نظر می‌رسد، اظهار امیدواری کرده که طی ماه‌های آینده با چنین اوضاعی روبه‌رو نشود.

منبع: ورایتی

کد خبر 88614

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز