چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۱
۰ نفر

ترجمه - کیکاووس زیاری: صنعت سینمای هند پس از 2هفته موفقیت‌آمیز در اوایل ماه جاری، دوباره شاهد عدم موفقیت محصولات سینمایی خود در گیشه نمایش است.

اگر موفقیت مالی بالای «نیویورک»‌و «کامبکت عشق» باعث سرور و شادی اهالی سینما در این کشور آسیایی شده عدم استقبال تماشاگران از 2 فیلم جدید سینمایی در 2هفته اخیر، باز هم روحیه دست‌اندرکاران سینمایی را پایین آورده است. این اتفاق در شرایطی می‌افتد که قبل از نمایش عمومی «راه‌ میان‌بر» و «جشن»، تحلیل‌گران سینمایی برای هر دو فیلم پیش‌بینی موفقیت مالی بالایی می‌کردند. «راه میان‌بر» را آنیل کاپور،  بازیگر مطرح هندی تهیه کرده که در یک سال اخیر، به واسطه بازی در نقش مجری سخت‌گیر «میلیونر زاغه‌نشین» سروصدای زیادی به‌پا کرده است.

آکشی کانا، بازیگر اصلی فیلم هم پس از مدت‌ها، دوباره با این فیلم به دیدار تماشاگران سینمای هند آمد. ولی هیچ‌یک از این عوامل پرسروصدای جنبی، باعث نشد تا تماشاگران برای دیدن «راه میان‌بر» راهی سالن‌های سینما‌ شوند. منتقدین سینمایی هم در این بین، به قصه فیلمنامه آن ایرادهای زیادی گرفتند. در شرایطی که این فیلم، لقب یک کار کم‌فروش را گرفت، خیلی‌ها عقیده داشتند «جشن»‌محصول جدید شرکت فیلمسازی ماهش بهات با فروش بالای خود رونق تازه و دیگری به جدول گیشه نمایش می‌دهد.

فیلم‌های شرکت بهات همیشه با هزینه‌های پایین تولید می‌شوند و به همین دلیل حتی استقبال نسبی تماشاگران از آن، می‌تواند به معنی فروش خوب و مقبول آن باشد. اما این فیلم هم با یک افتتاحیه پایین نمایش عمومی خود را شروع کرد. فیلم البته هیچ بازیگر مشهوری ندارد.

ستاره اول آن آدهیایان سومن، اوایل سال جاری در قسمت دوم فیلم «راز» در کنار عمران هاشمی و کانگانارائوت ایفای نقش کرد. این اولین نقش سینمایی او در جلوی دوربین بود و در آن ایفاگر نقش مکمل بود. برخی از منتقدین سینمایی می‌گویند او انتخاب خوبی برای ایفای نقش اصلی یک فیلم سینمایی نیست و نمی‌تواند نقش جوان اولی یک محصول سینمایی را داشته باشد. با وجود آنکه «جشن»‌ افتتاحیه خوبی نداشته است، ولی گروهی از تحلیل‌گران اقتصادی سینما عقیده دارند این فیلم در درازمدت تبدیل به یک کار موفق خواهد شد.

ماهش بهات «راز 2» را در سال جدید میلادی با موفقیت روی پرده داشته است و اگر «جشن» هم لقب یک کار پرفروش را بگیرد، سال  2009 برای وی و همکارانش سال خیلی خوبی بوده است. رسانه‌های گروهی هند می‌نویسند برعکس اوایل ماه که فیلم‌هایی مثل «کامبکت عشق» و «نیویورک» باعث شدند تا در جلوی سالن سینماها و مولتی‌پلکس‌ها صف‌های طویل کشیده شود، این روزها جلوی در سینماها و مولتی‌پلکس‌ها خالی از مشتری است.

آنها اظهار امیدواری می‌کنند که آن صف‌های طویل دوباره در جلوی در‌های سالن‌های نمایش‌دهنده فیلم‌های هندی تشکیل شود. تا پایان فصل تابستان چیز زیادی نمانده است و اهالی صنعت سینما  می‌خواهند تا قبل از فرارسیدن ماه سپتامبر و پایان تعطیلات، شاهد موفقیت خوب مالی چند کار خود باشند. به همین منظور قرار است طی  4 هفته آینده، چند فیلم پرسروصدا روانه اکران عمومی سینماهای کشور شود. در عین حال، صنعت سینمای هند باید خود را آماده ماه رمضان هم بکند.

به گفته تحلیل‌گران اقتصادی سینما، فیلم‌های سینمایی معمولاً در این ماه در هند با نمایش موفقیت‌آمیزی روبه‌رو نمی‌شوند. جشن سینمای بالیوود در این ماه مربوط به عید فطر است که مسلمانان هند پس از یک ماه روزه‌داری،‌ به استقبال جشن مذهبی خود می‌روند.

سینمای هند برای جشن عید فطر، فیلم جدید سلمان‌خان بازیگر مسلمان هندی به‌نام
«تحت تعقیب» را روانه پرده سینماها می‌کند. این فیلم یک اکشن رمانتیک است که سلمان‌خان در آن با عایشه تاکیا همبازی است.

کد خبر 86526

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز