گروه بین‌الملل: مقامات رسمی آمریکا اعلام کردند که اوباما در تلاش برای بازنگری در شیوه بازجویی از مظنونان تروریستی دستور تشکیل تیم جدیدی از بازجویان حرفه‌ای را صادر کرده است

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، اوباما اواخر هفته گذشته سندی را امضا کرد که براساس آن یک تیم از متخصصان سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا برای بازجویی از مظنونان تروریستی تشکیل خواهد شد. براساس دستور اوباما این تیم در اف‌بی‌آی مستقر خواهد شد.

این تیم زبده زیر نظر شورای امنیت ملی آمریکا فعالیت خواهد کرد و نتیجه اقداماتش هم مستقیما به کاخ سفید و شخص رئیس‌جمهوری آمریکا منتقل خواهد شد.

بر خلاف دوره بوش، اوباما از زمان روی کار آمدن به موضوع شیوه‌های بازجویی از مظنونان تروریستی حساسیت خاصی نشان داده است. این حساسیت‌ها شامل تیم‌های بازجویی از مظنونان و شیوه‌های بازجویی از زندانیان و مظنونان تروریستی هم می‌شده است.

مسائلی چون زمان و محل بازداشت مظنونان تروریستی جزء اختیارات این تیم نیست و ظاهرا همچنان توسط رده‌های دیگر اطلاعاتی انجام خواهد شد. هم‌اکنون بسیاری از مظنونان تروریستی در خلیج گوانتانامو نگهداری می‌شوند.

براساس دستورالعمل‌های جدید بازجویی، بازجویان باید در طول بازجویی به قوانین بازجویی ارتش آمریکا پایبند باشند. به گفته یک منبع آگاه هیچ سرویسی حق ندارد از قوانین بازجویی ارتش آمریکا تخطی کند و خود را تافته جدابافته بداند.

قوانین ارتش آمریکا استفاده از برخی اقدامات همچون بی‌خوابی دادن به زندانی یا استفاده از موسیقی‌های وحشتناک را ممنوع کرده است. استفاده از شیوه غرق مصنوعی از سبک‌های مورد استفاده بازجویان سیا در دوره ریاست‌جمهوری جورج بوش بوده که در قوانین فعلی این شیوه نیز ممنوع اعلام شده است.

اوباما در دستورالعمل جدید خود به بازجویان توصیه می‌کند با استفاده از شیوه‌های جدید علمی و تحقیقات علمی انجام شده روی این بحث، بازجویی از مظنونان تروریستی را ادامه دهند.

در این دستورالعمل اعلام شده است: بازجویی‌ها و سبک‌های اعمال شده توسط این تیم بازجویی می‌تواند سرمشق خوبی برای سایر آژانس‌های پلیسی و اطلاعاتی آمریکا در بازجویی از متهمان‌شان باشد.

براساس این دستورالعمل همچنین از وزارت امور خارجه ایالات متحده خواسته شده تا تدابیر دیپلماتیکی را  برای انتقال متهمان از خاک کشورهای  دیگر  را در نظر بگیرد. وزارت خارجه مکلف است به کشورهای خارجی این اطمینان را بدهد که مظنونان تروریستی به هیچ وجه تحت شکنجه قرار نخواهند گرفت.

اعضای تیم جدید بازجویی از مظنونان تروریستی این اجازه را هم خواهند داشت که برای گفت‌وگو با مظنونان به هر نقطه‌ای از دنیا سفر کنند. 

بررسی دوباره پرونده‌ها

با بالاگرفتن بحث شکنجه‌های سازمان سیا، روزنامه نیویورک‌تایمز از تمایل وزارت دادگستری آمریکا برای به جریان درآوردن مجدد پرونده‌های مربوط به بدرفتاری مقامات سیا از زندانیان و مظنونین عملیات تروریستی خبر داد.

براساس این گزارش، دفتر اصول اخلاقی وزارت دادگستری آمریکا پیشنهاد به جریان افتادن مجدد پرونده‌های مربوط به بدرفتاری سیا با زندانیان را مطرح کرده که درصورت عملی شدن این پیشنهاد، احتمالا کارکنان و پیمانکاران سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) به‌علت بدرفتاری با مظنونین به ترور تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

کد خبر 88580

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز