دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

گروه استان‌ها- نگار صادقی: با اینکه کلنگ احداث نخستین واحدها در شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه سال 71 به زمین زده شد؛ اما اولین شهرک در سال 73 راه‌اندازی شد.

از آن زمان تاکنون 566 شرکت در 13 شهرک صنعتی کرمانشاه فعالیت داشته و 13 نوع محصول تولید می‌کنند.

جهانگیرشاه مرادی ، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه با بیان این که وظیفه شرکت شهرک‌های صنعتی خرید زمین، آماده کردن فعالیت‌های زیربنایی برای شروع به کار واحدهای صنعتی و سپس واگذاری آنها است، به خبرنگار همشهری گفت: از سال 73 تا 84، 7 میلیارد تومان اعتبار در اختیار شرکت شهرک‌های صنعتی استان قرار گرفت؛ اما این رقم طی 3 سال گذشته با 300 درصد رشد به 21 میلیارد تومان افزایش یافته است.

جهانبخش امینی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس در خصوص آخرین گزارش مجلس در رابطه با فعالیت واحدهای صنعتی در کشور می‌گوید: شهرک‌های صنعتی در استان کرمانشاه از وضعیت بدی برخوردار نیستند؛ اما تقریبا 40 درصد از طرح‌های فعال در این واحدها تعطیل یا نیمه تعطیل شده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: شرایط حاکم بر فعالیت واحدهای صنعتی در استان کرمانشاه نشان می‌دهد که دولت باید توجه بیشتری به بخش صنعت و تامین سرمایه در گردش واحدها داشته باشد؛ چراکه تعدادی از این واحدها به دلیل مشکلات نقدینگی قادر به ادامه فعالیت نیستند.

تامین سرمایه در گردش و فروش محصولات و رکود حاکم بر فعالیت‌های صنعتی ازجمله مهمترین مشکلات واحدهای صنعتی در استان کرمانشاه اعلام شده است. نماینده کرمانشاه معتقد است: به‌دلیل رکود اقتصادی، شرکت‌های صنعتی در استان از فعالیت قابل توجهی برخوردار نیستند.

این در حالی است که مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه توقف فعالیت 40 درصد از واحدهای صنعتی در این استان را نمی‌پذیرد و می‌گوید: امکان ندارد در هیچ نقطه ای از دنیا همه واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی فعال باشند؛

از طرفی توقف فعالیت برخی از واحدها هیچ ربطی به دولت و وزارت صنایع ندارد، امکان دارد فناوری شرکتی دیگر پاسخگوی فعالیت‌های فعلی‌اش نباشد و یا این که اختلاف بین شرکا باعث توقف فعالیت شرکت شده باشد.

بحران مالی جهانی، واردات بی‌رویه، کمبود نقدینگی و پرداخت موردی تسهیلات بانکی همگی دست به دست هم دادند تا شرکت فرش بیستون در استان کرمانشاه به‌طور کامل تعطیل شود، فعالیت شرکت صنایع اسیدسیتریک به‌دلیل واردات مواد مرتبط، راکد شده و تعدادی از کارخانه‌ها نیز با مشکلات فراوان به حیات خود ادامه دهند.

شاه مرادی با بیان اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی پاسخگوی توقف فعالیت واحدهای صنعتی نیست و تنها به مهیا کردن شرایط فعالیت واحدهای صنعتی اقدام کرده و سپس سازمان صنایع و معادن استان به نظارت بر واحدهای تولیدی می‌پردازد، می‌گوید: البته امکان دارد که بحران‌های اقتصادی بر روی فعالیت شرکت‌ها تاثیرگذار باشد و یا این که به دلیل بالا رفتن هزینه حمل و نقل فعالیت برخی از شرکت‌ها کاهش یابد؛ اما این گفته را که این استان با توقف گسترده فعالیت‌های صنعتی‌اش مواجه است قبول ندارم.

اگرچه امینی معتقد است به دلیل توقف فعالیت تعدادی از کارخانه‌ها در استان کرمانشاه زمینه اشتغالزایی در این استان که از نرخ بیکاری 2 رقمی برخوردار است متوقف شده است، اما شاه مرادی با بیان این که طی 2 سال گذشته حدود 15 میلیارد تومان اعتبار برای فعالیت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه هزینه شده است ادامه می‌دهد: مجموع اقدامات صورت گرفته در استان کرمانشاه حاکی از رضایت عمومی نسبت به اقدامات انجام شده در شهرک‌های صنعتی است.

کد خبر 88561

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز