دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۵ - ۱۲:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین‌: اندرس مانوئل لوپس اوبرادور رهبر حزب انقلاب دموکراتیک امروز دوشنبه 20 نوامبر (28 آبان) خود را رئیس‌جمهور مکزیک خواهد خواند.

به نوشته ال موندو، بسیاری این اقدام را تقابلی آشکار در برابر فلیپه کالدرون که مراسم  معارفه خود را به عنوان رییس جمهور رسمی کشور در 1 دسامبر به جا خواهد آورد، می‌دانند. [سابقه موضوع]

لوپس اوبرادور که معتقد است رقیبش کالدرون پس از انتخابات 2 ژوییه با تقلب فرد پیروز انتخابات اعلام شده است، یک میلیون از هوادارانش را به میدان بزرگ سوکالو در شهر مکزیک فراخوانده تا در آنجا به عنوان رییس جمهور مشروع کشور سوگند بخورد [سابقه اعتراضات]

این اقدام از سوی اوبرادور در حالی انجام می‌شود که پیشتر  در ماه سپتامبر طرفداران اوبرادور به وی لقب رییس جمهور قانونی و مشروع کشور را داده بودند. در آن زمان هزاران نفر از طرفداران اوبرادور که در میدان سوکالو حضور یافته بودند.

با بالا بردن دست‌های خود همزمان رهبر حزب انقلاب دموکراتیک را رییس جمهور خوانده و مخالفت خود را با ریاست جمهوری کالدرون از حزب عمل ملی اعلام کردند.

اوبرادور اما این بار قصد دارد در میدان سوکالو مجمع دموکراتیک ملی تشکیل دهد تا از طریق آن به پایه‌ریزی جمهوری جدیدی مبادرت ورزد. او همچنین در این مجمع سرفصل‌های مقاومت مدنی مسالمت آمیز حزب خویش را تدوین خواهد کرد.[سابقه کنوانسیون ملی]

در حالی که برخی از تحلیلگران اقدام اوبرادور در معرفی خود به عنوان رئیس‌جمهور قانونی مکزیک را اقدامی نمادین می‌دانند، پاره‌ای دیگر از کارشناسان این اقدام را نوعی مقابله با وسنته فوکس رئیس‌جمهور کنونی و فیلیپه کالدرون رئیس‌جمهور منتخب، هر دو از حزب عمل ملی، می‌دانند.

خورخه گوارا از تحلیلگر و استاد حقوق و علوم سیاسی در این باره می‌گوید: در صورتی که وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، دستگاه قضایی مکزیک خواهد توانست اوبرادور را به عنوان فردی که در صدد است وظایف یک رئیس‌جمهور را به انجام برساند به دادگاه احضار کند.

این اظهارات درحالی از سوی این تحلیلگر سیاسی‌ بیان می‌شود که کارلوس گوتیرس از دیگر استادان دانشگاه‌های مکزیک می‌گوید: "اقدام روز دوشنبه رهبر حزب انقلاب دموکراتیک در معرفی خود به عنوان رئیس‌جمهور منتخب مکزیک پیامی را به این مضمون در بطن خود دارد: اوبرادور قطعاً کالدرون را در مقام رئیس‌جمهور مکزیک شناسایی نخواهد کرد و کاری خواهد کرد که زندگی برای وی طی دوران ریاستش تلخ شود."

کد خبر 8855

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز