یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

گروه بورس: شرکت مخابرات ایران با ارزشی معادل 7.5 میلیارد دلار در صدر بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس تهران ایستاده است

به گزارش همشهری، آخرین بررسی‌ها از وضعیت رشد ارزش سهام شرکت‌های بورس نشان می‌دهد ارزش سهام شرکت‌ها از ابتدای سال تاکنون رشد کرده و افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها باعث رشد ارزش بازار سهام نیز شده است.

آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزش جاری سهام شرکت مخابرات ایران در حال حاضر به 73 هزار میلیارد ریال رسیده که این میزان بیشترین مقداری است که در تاریخ بورس تهران به ثبت رسیده است.

ارزش سـهام این شرکـت ابـتدای سال‌ جاری60‌هزار‌میلیارد ریال برآورد می‌شد. شرکت مخابرات در حال حاضر به تنهایی 8/12درصد از کل ارزش بورس را در اختیار دارد. آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از مخابرات شرکت ملی صنایع مس ایران با ارزشی معادل 33 هزار میلیارد ریال در رتبه دوم بزرگ‌ترین شرکت بورس ایستاده و پس از آن شرکت فولاد مبارکه اصفهان با 31 هزار میلیارد ریال در رتبه سوم بورس جای گرفته است.

این دو شرکت هر کدام به‌ترتیب 6 و 5/5 درصد از مجموع کل ارزش بازار سهام را در اختیار دارند؛ این در حالی است که ارزش سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان ابتدای سال گذشته بالغ بر 9 میلیارد دلار برآورد می‌شد اما با آغاز بحران مالی در جهان، ارزش سهام این شرکت بیش از 6 میلیارد دلار کاهش یافت و اکنون به محدوده 3 میلیارد دلار رسیده است.

نکته جالب توجه اینکه در طول 2 سال گذشته و همزمان با ورود شرکت‌های جدید به بازار سرمایه، ترکیب شرکت‌های بزرگ بورس تهران دستخوش تحولات اساسی شده وتغییر کرده است اما در این میان شرکت‌هایی مانند ایران خودرو و سایپا به‌دلیل کاهش ارزش سهامشان به رتبه‌های پایین تری نزول کرده‌اند به‌طوری که شرکت ایران خودرو که روزگاری از بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس تهران محسوب می‌شد اکنون به مکان نوزدهم جدول بزرگان بورس سقوط کرده است.

ارزش سهام شرکت ایران خودرو در حال حاضر 7/8 هزار میلیارد ریال معادل 900 میلیون دلار برآورد می‌شود. سایپا نیز با ارزش معادل 12هزار میلیارد ریال در مکان سیزدهم بورس تهران قرار دارد.

کد خبر 88486

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز