همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که دوره کارشناسی در ایران نسبت به سایر کشورهای دنیا طولانی‌تر است، از تلاش برای کاهش دوره لیسانس حداقل تا یک نیمسال، خبر می‌دهد.

«حذف برخی از واحد‌های درسی، کاهش سقف واحد‌ها، ارائه برخیدروس به صورت مجازی و یا 3 ترمی شدن هر سال تحصیلی» فرقی نمی‌کند که کدام یک از این طرح‌ها در آینده‌ای نزدیک اجرایی شود، مهم نتیجه طرح است: کاهش طول تحصیل و به عبارتی افزایش تعداد دانشجویان در کشور.

دکتر رضاعامری مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به طرح کاهش دوره لیسانس دانشگاه‌ها، از حذف برخی دروس عمومی و اختیاری، کاهش سقف واحدها، ارایه برخی دروس به شکل مجازی و طرح 3 ترمی شدن هر سال تحصیلی خبر داد.
وی در گفت‌وگو با ایسنا، یکی از طرح‌های وزارتخانه در راستای تحول در شیوه‌های پذیرش دانشجو و تجدید نظر در شیوه‌های آموزشی دانشگاه‌ها را بازنگری در طول دوره‌ها عنوان کرد و گفت: با توجه به این که دوره کارشناسی در ایران نسبت به سایر کشورهای دنیا طولانی‌تر است، در این زمینه در صددیم که دوره لیسانس را حداقل تا یک نیمسال، کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 4 طرح برای کاهش دوره لیسانس در نظر گرفته شده است، اظهارکرد: در این زمینه ساده‌ترین شیوه، کم کردن واحدهای درسی است، با توجه به اینکه تعداد واحدهای مقطع کارشناسی بین 135 تا 140 واحد متغییراست، بنابراین می‌توان با حذف برخی از دروس اختیاری، عمومی و یا پایه تعداد واحدها را کاهش داد.

دکترعامری افزود: همچنین کاهش سقف واحدهای درسی در برخی از دروس نیز از دیگر طرحها و شیوه‌های موجود جهت کاهش دوره لیسانس است، بدین صورت که دروس 3 یا 4 واحدی به 2 یا 3 واحد درسی کاهش یابد.

استفاده از ظرفیت دوره‌های مجازی روش دیگر مورد نظر وزارت علوم است: استفاده از ظرفیت دوره‌های مجازی از دیگر روشهای موجود جهت کاهش دوره‌های لیسانس است،‌ بدین ترتیب که دانشجویان واحدهایی را که می‌توانند به صورت غیرحضوری پاس کنند را به صورت مجازی بگذرانند که بر این اساس هر دانشجو می‌تواند حداقل تا 30 واحد را به صورت غیرحضوری بگذراند.

اما از این روش‌ها که بگذریم، به تبدیل سال تحصیلی به 3 نیم‌سال می‌رسیم. روشی که عامری درباره‌اش می‌گوید: روش دیگر آن در تقویم تحصیلی دانشگاهها یک بررسی کارشناسانه انجام گیرد بدین ترتیب که به جای اینکه دو نیم ترم تحصیلی در هر سال برگزار شود، این دو ترم به سه ترم تحصیلی افزایش یابد.

اگر چنین طرحی پیاده شود، در هر ترم حدود 15 یا 16 واحد گذرانده می‌شود که در مجموع هر سال 45 واحد ارایه خواهد شد، این در حالیست که در حالت معمولی در سال، دو ترم تحصیلی برگزار می‌شود و دانشجویان نیز حدود 38 یا 36 واحد می‌گذرانند.

البته اجرایی شدن چنین شیوه‌ای مستلزم آن است که طول هر ترم تحصیلی هم از 16 تا 17 هفته فعلی به 10 تا 12 هفته کاهش یابد.

کیفیت ارائه دروس در زمانی کوتاه‌تر از معمول ماجرایی است که دکتر عامری به آن اشاره‌ای نمی‌کند و در عوض می‌گوید: با توجه به اینکه از نیم سال دوم تحصیلی دانشگاهها بهره‌وری به صورت کافی انجام نمی‌گیرد، بنابراین با اجرای سه ترم تحصیلی در یک سال می‌توان از فرصت‌هایی که دانشجویان در دانشگاه‌ها حضور نمی‌یابند استفاده بهینه‌تری انجام داد.

مدیر کل برنامه‌ریزی‌ و ارزیابی وزارت علوم، تلفیقی از روش‌های ذکر شده را نیز قابل استفاده می‌داند.

کد خبر 88451

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز