همشهری آنلاین: بانک مرکزی آلمان (بوندس بانک) ورشکستگی بانک آمریکایی لمان برادرز را محتمل دانسته بود

بنا به اطلاعاتی که مجله آلمانی manager-magazin.de به دست آورده، بانک مرکزی (بوندس بانک) و مقام نظارتی امور مالی آلمان (بافین) از ابتدای سال 2008 ورشکستگی بانک آمریکایی لمان برادرز را محتمل دانسته بودند. [بانک‌های آلمان از بحران مالی چیزی نیاموختند]

اشپیگل آنلاین از هامبورگ گزارش داد، حتی پیامدهای این ورشکستگی برای شرکت رهن‌دهنده هیپو ریل استیت (HRE) هم مطرح شده بود، اما سوال اینجاست که چرا کنترل‌کنندگان از وقوع این فاجعه جلوگیری نکردند؟[بانک دولتی آلمان از زیان میلیاردی خبر داد]

این سوال همه فعالان حوزه مالی را در آلمان به خود مشغول داشته است: آیا ورشکستگی بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی لمان برادرز در سپتامبر 2008 قابل پیش‌بینی نبود؟ یا فروپاشی این مرکز مالی ناشی از یک شوک خارجی بود که فعالان بازار به طور کاملا غیرمنتظره با آن مواجه شدند؟

تاکنون پاسخ واضح می‌نمود: سیاستمداران، مقامات و متخصصان امور مالی همواره تاکید داشتند فاجعه لمان بیش از حد تصور آنها بود. حتی کسی پیامدهای زنجیره‌وار آن را نیز پیش‌بینی نکرده بود که موجب شد هیپو ریل استیت آلمان (HRE) فرو بپاشد. با این حال این تفاسیر باید تا حد ممکن بازنگری شوند.

بنا به اطلاعات manager-magazin.de، بانک مرکزی آلمان و مقام نظارت مالی بافین (BaFin) مارس 2008 و سپس یک بار دیگر اوت 2008 به HRE اعلام کرده بودند که در صورت ورشکستگی لمان چه میزان از سرمایه خود را از دست خواهد داد.

به بیان دیگر، ناظران پیش‌تر از وقوع فاجعه این ظن را داشتند که HRE با خطر مواجه است و این امر بازار مالی را در آلمان با مشکل روبرو خواهد کرد.

یکی از سخنگویان بافین این گزارش را تایید کرد و گفت: "برای اولین بار در مارس و بعد بار دیگر در اوت 2008 بانک مرکزی در نظری نزدیک به بافین موضع خطرناک بانک‌های تجاری آلمان را در برابر بانک‌های سرمایه‌گذاری آمریکایی بررسی کرد. هدف از این بررسی تحقیق در این باره بود که بانک‌های آلمان تا چه اندازه در آمریکا مشغولیت دارند."

این سخنگوی اشاره کرد که ناظر بانکی آلمان در سال‌های گذشته بررسی‌های متعددی را انجام داده تا تعداد تعاملات بانک‌های آلمان را در حوزه‌های مختلف احصا کند.

برای گرهارد شیک، سخنگوی سیاست مالی سبزها دو بار تحقیق ظرف چند ماه، در تضاد با اظهارنظر یوخن زانیو، رییس بافین در کمیته تحقیق از HRE است. زانو آن زمان همواره تاکید داشت که هیچ کس فکر ورشکستگی لمان را نمی‌کرد.

شیک گفت: "با ورشکستگی بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی باید در نظر گرفته می‌شود و دستکم پیامدهای آن در بانک مرکزی مورد مطالعه قرار می‌گرفت." به گفته شیک، باید در آن زمان که تحقیقات در جریان بود، زانیو تدابیری را برای نجات HRE می‌اندیشید. یا آنکه حداقل بافین سطح هدایت‌کننده وزارت دارایی را در جریان عدم توازن HRE می‌گذاشت.

این در حالی است که بافین تازه 26 سپتامبر 2008 دست به کار شد، زمانی که HRE خود درباره وضع تهدیدآمیزش در پی ورشکستگی لمان هشدار داد.

کد خبر 88142

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز