همشهری آنلاین: شدیدترین رکود اقتصادی در تاریخ جمهوری فدرال آلمان به نظر می‌رسد به پایان رسیده است.

روزنامه دی ولت با انتشار این مطلب گزارش داد، بنا به اداره آمار فدرال، اقتصاد آلمان در سه ماهه دوم سال جاری میلادی به شکل غیرمنتظره‌ای 0.3 درصد در مقایسه با سه ماهه نخست سال رشد داشت.

یک متخصص آماری گفت: "این اولین رشد پس از یک سال انقباض دایم اقتصادی است."

محرک‌های اقتصادی موجب تحرک مصرف، سرمایه‌گذاری در بخش ساخت و ساز و تجارت خارجی شده است. رشد تجارت خارجی به این دلیل است که واردات بیش از صادرات کاهش یافته است.

یورک کرمر، از روسای کومرتز بانک آلمان گفت: "رکود اقتصادی سپری شد. شرکت‌ها دوباره به سرمایه‌گذاری روی آورده‌اند." پیش از این تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند پس از چهار دوره سه‌ماهه رکود اقتصادی، دوباره اقتصاد آلمان با رشد منفی 0.3 درصدی مواجه باشد.

در همین حال کارشناسان درباره شادمانی زودهنگام هشدار می‌دهند. کریستیان درگر، رییس موسسه تحقیقات اقتصادی آلمان (DIW) گفت: "خطر افزایش بیکاری همچنان وجود دارد. در صورتی که در فصل پاییز مشاغل پاره‌وقت جای خود را به اخراج کارگران بدهد، وام‌ها و مصرف دچار اختلال خواهند شد."

دولت آلمان و موسسات معتبر تاکنون پیش‌بینی‌شان این بوده که اقتصاد آلمان در سال 2009 با رشد منفی شش درصد مواجه خواهد شد. این شدیدترین رکود اقتصادی از زمان ایجاد جمهوری فدرال آلمان محسوب می‌شد. دلیل این امر بحران جهانی اقتصادی بود که موجب شد صادرات آلمان لطمه بخورد.

کد خبر 87732

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز