دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دکتر علی لاریجانی تاکید کرد توجه به مسائل کلان انقلاب اسلامی از جمله وظایف مساجد است.

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی در هفتمین همایش بین‌المللی گرامی‌داشت هفته‌ جهانی مساجد با بیان این‌که اکنون در شرایط مهمی قرار داریم، گفت: حرکت انقلاب اسلامی با یک مبنای اصولی و مبتنی بر وحدت و ایستادگی درست بر آرمان‌های انقلاب اسلامی و با نگاه نافذ امام(ره) و رهبری مقام معظم رهبری و استواری ملت توانست مبنای جدیدی را در دنیا تعریف و شکل دهد. این موارد تاثیرات زیادی را در دنیای اسلام و جهان پیرامون گذاشت. [آشنایی با روز جهانی مسجد]

وی با اشاره به جایگاه ایران ادامه داد: با توجه به رویکرد ایران به سمت فناوری‌های پیشرفته همچون نانوتکنولوژی و تغییر رویکرد ایران که همه‌ی این مسائل مدیون رهبری مقام معظم رهبری است، جایگاه ایران در منطقه و جهان تغییر پیدا کرده است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: البته بعد از انتخابات شرایط متفاوتی در ایران ایجاد شد. حضور 85 درصدی مردم پای صندوق‌های رای طراز مبینی بود که مهر تاییدی روی تفکر مردم‌سالاری دینی گذاشت. کشورهای دنیا نگران این موضوع بودند که این شرایط مشکلی را برای آنها در جهان ایجاد کند. بنابراین با ایجاد دسیسه‌های فراوان و بهره‌گیری از رسانه‌هایشان در جهت تخریب این دستاورد تلاش کردند. البته در داخل نیز سیاسیون، بدسلیقگی کردند. همه‌ی موارد دست به دست هم داد تا آنها نگذارند آرامش در کشور ایجاد شود. با این وجود به همت افراد صحیح‌النظر در کشور و رهبری آیت‌الله خامنه‌ای مسیری ایجاد شد.

رئیس مجلس افزود: آنها امروز می‌خواهند که نگذارند آرامش در کشور ایجاد شود. بنابراین هر روز می‌خواهند یک ماجراجویی ایجاد کنند؛ چرا که می‌دانند با پتانسیل قوی و خصوصیات انقلاب اسلامی، وجود آرامش، گامی برای توسعه‌ی کشور به شمار می‌آید. آنها به دنبال ماجراجویی و ایجاد مساله هستند. بنابراین وظیفه‌ ما این است که فضای کشور را به گونه‌ای مهیا کنیم تا کشور در بستری آرام به توسعه بپردازد.

وی با بیان این‌که مسائل خرد سیاسی کم نیست، گفت: مساجد و روحانیون باید به مسائل کلان انقلاب اسلامی توجه کنند. همواره منازعات خرد سیاسی وجود دارد اما درگیر شدن مساجد با این منازعات، پیکره مساجد را تنزل می‌دهد. بر این اساس باید گفت که توجه به مسائل کلان از جمله وظایف مساجد به شمار می‌آید. [آشنایی با مسجد]

لاریجانی خطاب به سیاسیون و احزاب گفت: سیاسیون و احزاب نیز باید به این موضوع توجه کنند که اولویت برای انقلاب اسلامی چه چیزی است. آیا اولویت دامن زدن به این مشاجرات یا آرام کردن فضا است؟ گذشت را برای چنین مواقعی باید استفاده کرد. خیلی از اوقات باید از خیلی از مسائل به قصد مسائل مهم‌تر گذشت. سیاسیون هم‌چنین باید به این نکته توجه کنند که آیا همه‌ی کارهایی که انجام داده‌اند درست بوده است. چه اشکالی دارد که آنها به برخی از اشتباهات‌شان اقرار کنند. این موضوع باعث ایجاد اعتماد و وحدت و آرامش بین مردم می‌شود. باید با نگاه ملی به مسائل توجه کرد.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم سعادت داشته باشیم این امر تنها با ایجاد فضای آرام، امن و وحدت بین مردم در زیر چتر ولایت فقیه حاصل می‌شود. بنابراین نباید هر فردی به رای خود عمل کند. بنده با برخی از سیاسیون صحبت و مناقشاتی داشته و راجع به برخی از مسائل حرف‌هایی زده‌ام که آنها عهد کردند که اگر همه به قانون اساسی و ولایت فقیه معتقدیم، ولایت فقیه راه را مشخص کرده است. از این رو نباید مدام بنزین روی آتش ریخت. باید همه تلاش کنیم کشور را در مسیر آرام و با تبعیت از رهبری هدایت کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی هنگامی که هر فردی یک گوشه‌ای از مسائل را می‌فهمد به آن تمسک می‌کند و دیگری او را آزار می‌دهد. در این صورت این جامعه ساخته نخواهد شد تا حرکتی رو به جلو داشته باشد. در صورتی که اگر از موضع آگاهی به دستاوردهای انقلاب و تاثیرگذاری کشور در صحنه‌ی بین‌الملل و منطقه به مسائل توجه کنیم هیچ‌گاه خود را گرفتار مسائل خرد نمی‌کنیم. با گذشت می‌توان شرایط را تغییر داد و استواری را برای انقلاب اسلامی به ارمغان آورد.

 لاریجانی در ادامه تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران شرایطی را در دنیا به وجود آورد که نتیجه‌ آن بیداری مسلمانان در کشورهای مختلف بوده است. ما در این روزها در حالی سالگرد جنگ 33 روزه لبنان را جشن می‌گیریم که رژیم صهیونیستی در طول 33 روز با ایستادگی فرزندان انقلاب اسلامی شکست خورد. جنگ 33 روزه برعلیه مردم لبنان طراحی شد اما با مقاومت حزب‌الله در هم شکست. هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که این مقاومت بتواند تاب بیاورد.

وی افزود: در آن زمان آمریکایی‌ها جشن و سروری با این هدف که مساله‌ مقاومت و حزب‌الله تمام شده است راه انداختند. وزیر خارجه وقت آمریکا در جلسه‌ای با گروه 14 مارس و در لبنان می‌گفت که آنها از درون اوضاع را به هم بریزند تا بتوانند با فشار از بیرون ظرف یک هفته رهبران حزب‌الله را اعدام کنند. ولی پس از گذشت یک هفته متوجه شدند که شرایط تغییر کرده است. بر این اساس هرگونه طرح برای آتش‌بس را آمریکایی‌ها وتو می‌کردند. در مقابل آنها نیروهایی تربیت شده با اصالت فکری قرار داشتند. ضربه‌ای که حزب‌الله به رژیم صهیونیستی وارد کرد ضربه‌ای است که آنها به راحتی نمی‌توانند کمر خود را راست کنند. البته مانورهایی برگزار می‌کنند که این کار نیز تنها برای روحیه دادن و ایجاد انسجام در درون خودشان است.

لاریجانی افزود: شرایط عراق نیز همین‌طور است. آمریکایی‌ها می‌گفتند که می‌خواهند برج دموکراسی را در عراق ایجاد کنند اما این افتضاح را به وجود آوردند. در افغانستان و در فلسطین نیز به شکل دیگر این اتفاقات افتاد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در فلسطین، وزیر دفاع آمریکا می‌گفت که ما با پدیده‌ای مواجهیم و آن فکر الهام‌بخش ایران است که طراز منطقه و توازن قوا را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به جنگ 22 روزه غزه گفت: رژیم صهیونیستی در 22 روز غزه را بمباران کرد اما آیا این رژیم پیروز شد؟ آنها از نیروهای محدودی که تربیت یافته‌ اسلام هستند شکست خوردند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: البته در حال حاضر رویکرد آمریکا در سخنرانی‌هایش تغییر پیدا کرده است. رئیس‌جمهور آمریکا در ترکیه و مصر به سخنانی اشاره کرد همچون این‌که می‌خواهند نگاه و رویکردشان را تغییر دهند یا این‌که ذهن او به اذان و فرهنگ اسلامی آشناست و می‌خواهد به حقوق مسلمانان احترام بگذارد. با وجود این سخنان، آنها طرحی به عنوان طرح فلسطین را ایجاد کردند. در این طرح مطرح شد که دو دولت از غزه تا کرانه باختری و دیگری دولت اسرائیل ایجاد شود. با این شرایط که پایتخت بیت‌المقدس برای اسرائیل باشد.

هم‌چنین شهرک‌سازی را متوقف می‌کنند اما مقصود آنها از توقف شهرک‌سازی، شهرک‌سازی بزرگ بود و به شهرک‌سازی‌های خرد خود ادامه می‌دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این طرح آمده است که آوارگان فلسطین در کشورهای مختلف تبعیت همان کشورها را بپذیرند. یعنی مردم فلسطین از وطن خود صرف‌نظر کنند. اسرائیل نیز در این طرح اضافه کرده است که باید دولت یهودی ایجاد کند. یعنی همین مقدار فلسطینی نیز از کشور خارج شوند. آیا این‌گونه اقدام‌ها احترام به حقوق مسلمانان است؟ آیا آمریکایی‌ها تصور می‌کنند که مسلمانان احتیاج به شکلات دارند؟ مسلمانان حق خود را می‌خواهند. شما با تاکتیک متفاوت و نه استراتژی متفاوت وارد شده‌اید. یعنی تنها بیان خود را عوض کرده‌اید. رئیس‌جمهور قبلی آمریکا حرف‌های ناسنجیده و با بیانی صریح سخن می‌گفت اما رییس‌جمهور کنونی در زرورق حرف می‌زند و استراتژی‌شان یکی است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: امروز فکر اسلامی در دنیا بیدار شده است و با شکلات نیز قابل تغییر نیست. آمریکایی‌ها بدانند تا زمانی که حقوق مسلمانان را نپذیرند هیچ مشکلی حل نخواهد شد.

لاریجانی در ادامه‌ سخنانش با بیان این‌که یکی از کارهای مهم در فکر اسلامی، مساجد است، گفت: مساجد دارای دو کارکرد مهم یعنی فربه کردن فکر اسلامی در بین امت اسلامی و تکمیل تمدن اسلامی است. به عبارت دیگر می‌توان گفت که مدینه فاضله اسلامی بدون حضور مساجد شکل نمی‌گیرد. ممکن است افکاری بدلی نیز در این زمینه وجود داشته باشد اما سیره‌ی علوی و نبوی نشان می‌دهد که مساجد در ایجاد فکر صحیح اسلامی و ساخت جامعه اسلامی نقش دارند. به عبارت دیگر مدینه‌ فاضله و عادله بدون حضور مساجد به صورت صحیح شکل نمی‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر فکر اسلامی بخواهد به نحوی صحیح در جامعه منتشر شود بدون حضور مساجد فعال که تفکر اسلامی را به نحوی اصولی و متدیک به مردم نشان دهد امکان‌پذیر نیست؛ چرا که تفکر اسلامی مثل همه‌ی امور دیگر از روش و اسلوبی برخوردار است و این‌طور نیست که هر فردی با فهمیدن ابعادی از اسلام، صاحب نظر باشد. همه‌ی مسلمانان یک برداشت عاطفی از اسلام دارند اما دانستن روش اسلامی متد دارد و آن روشی است که علمای اسلام و مرجعیت دنبال می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این زمینه افکار بدلی زیادی وجود داشته و داریم که انحرافاتی در زمان‌های مختلف ایجاد کرده و یا ایجاد می‌کند. یکی از انحرافات در گذشته مساله‌ی گرایش سیانتیستی است. حدود چند دهه قبل این تفکر در بین کشورهای مختلف همچون هند تشکیل شد؛ بدان معنا که مطابق با این تفکر، حقایق دینی در قالب مساجد تجربی و علمی گنجانده می‌شد. این در حالی است که حقایق ربانی در دین در دایره‌ی تنگ علوم زمانی نمی‌گنجد. اگر کسی بخواهد چنین رویکردی را نسبت به دین داشته باشد یعنی خواسته که همه‌ی حقایق دینی را درک نکند. البته در دوره‌ای چنین شرایطی در کشور ما نیز وجود داشت.

وی خاطرنشان کرد: گرایش مادی‌گرایی به مسائل دینی و ترجمه کردن گرایش‌های مارکسیستی در بستر دین از جمله مقولاتی است که وجود دارد. همواره در طول تاریخ، نزاع بین فقر و غنا و پابرهنگان و افراد غنی وجود داشته است اما تردیدی نیست که جهت‌گیری اسلام به سمت مستضعفین است. این بدان معنی نیست که چتر و هدایت اسلامی شامل همه نمی‌شود بلکه تاکید بر این است که سمت‌گیری تفکر اسلامی به سمت مستضعفین است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: عرفی کردن دین گرایش دیگری است که وجود داشته است. یعنی تلاش می‌شد از دین وجه فردی ساخته شود و حضور دین در عرصه‌ اجتماعی و سیاسی گنجانده نشود. این موضوع در دنیای غرب وجود دارد. یعنی دین را به عنوان یک ابزار فردی نگاه می‌کنند. در واقع دین کالای لوکسی برای افراد است؛ چرا که دین به تعبیری آرامش برای افراد ایجاد می‌کند. این وجه دین که بخواهد به صورت ابزاری برای زندگی افراد استفاده شود به معنای محدود کردن تفکر دین به حوزه‌ی افراد است و باعث می‌شود که دین به حوزه‌ اجتماعی و سیاسی تسری پیدا نکند. این در حالی است که نگاه تفکر اسلامی بدان معنا نیست؛ چرا که دین دارای دو جنبه‌ی فردی و اجتماعی است. انسان‌ها در صورتی می‌توانند در جامعه‌ سالم زندگی کنند که راه تکامل را پیدا کنند. انسان موجودی اجتماعی است که بخشی از کمال انسان درون زندگی در اجتماعی سالم گنجانده شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: از آن‌جا که انسان موجودی اجتماعی است، رسیدن به رشد و تکامل و کمال ذاتی‌اش در جامعه‌ای سالم رخ می‌دهد. بنابراین می‌توان گفت که اهتمام تفکر اسلامی برای ساختن جامعه‌ای عادلانه خیلی بیشتر از جنبه‌ی فردی آن است. درست است که سعادت و دین‌داری انسان‌ها به عنوان یک فرد مهم است اما این سعادت هنگامی کمال پیدا می‌کند که در بستر اجتماع باشد.

وی ادامه داد: این‌که پیامبر اسلام(ص) را پیامبر خاتم می‌نامند این خاتمیت به دلیل کمال است. پس نمی‌توان یک فکر کامل را به امور فردی محدود کرد و برای آن بستر وسیع اجتماعی در نظر نگرفت. بر این اساس همواره متفکرین اسلامی تلاش کردند که در عرصه‌ی اجتماعی، فکر اسلامی را به خوبی نهادینه کنند.

لاریجانی، عرف‌سازی مسائل دینی را از جمله لطمات بزرگی دانست که یک عده دانسته و ندانسته به تفکر دینی اسلام وارد کردند و گفت: این رویکرد اقتباسی از غرب است مبنی بر این‌که تفکر دینی به عنوان کالای فرهنگی می‌تواند در برخی از زمان‌ها به درد انسان بخورد. این تفکر، تفکر جامعی نیست که بتواند تمدن‌ساز باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حادثه‌ی 11 سپتامبر گفت: امروز باید هوشیار بود. پس از حوادث 11 سپتامبر یکی از روش‌هایی که آنها دنبال کردند این بود که باید تفکر اسلامی در امور داخلی کشورهای اسلامی محدود شود و اجازه نداد وارد عرصه‌ اجتماعی و سیاسی شود. بر این اساس تلاش کردند که تجدیدنظری در کتاب‌های درسی و اسلامی صورت گیرد و مراقب باشند که در مساجد کشورهای اسلامی چه می‌گذرد. آنها می‌گفتند که تنها باید در مساجد عبادت فردی صورت گیرد و ائمه جماعات نتوانند وارد حوزه‌ فکری مردم شوند. یعنی مردم فقط نماز بخوانند و روزه بگیرند و وارد حوزه‌ی مساجد اجتماعی نشوند. اما آیا این تفکر اسلامی است؟

لاریجانی ادامه داد: آنها نگران تاثیری که تفکر اسلامی می‌تواند به نحوی جامع در جامعه ایجاد کند، هستند. از این رو بر روی کتاب‌های درسی برخی از کشورهای اسلامی تجدیدنظر کردند.

وی در ادامه تاکید کرد: اسلامی که امروز به دست ما رسیده است بر اساس متد و روشی است که مراجع تقلید و روحانیون با یک اصول صحیح در اختیار مومنین قرار داده‌اند. روش‌های دیگر، روش‌های بدلی هستند؛ بدان معنا که گاهی برخی از علما می‌گویند که شریعت و طریقت در یک عرصه جای نمی‌گیرند. این در حالی است که طریقتی که مبتنی بر شریعت نباشد به درد خودشان می‌خورد. طریقت از درون شریعت می‌جوشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی هم‌چنین گفت: این‌که برخی می‌گویند الهاماتی به آنها می‌شود این‌گونه سخنان هیچ سندیتی برای فرد و جامعه ندارد.

لاریجانی خطاب به روحانیون و ائمه جماعات در این جلسه گفت: مساجد باید راه و روش درست فکر کردن در مسائل اسلامی را بیابند تا تفکر اسلامی در دامن تفکرات مختلف همچون عرفی کردن و مارکسیستی گرفتار نشود. البته همواره علمای اسلام در طول تاریخ راه‌ها را درست کرده‌اند.

در این مراسم با حضور ابراهیمی رئیس امور رسیدگی به امور مساجد و لاریجانی، از ائمه جماعات فعال، اعضای هیات امنای فعال، خدام، پایگاه‌های فعال بسیج در مساجد و مربیان خواهر قرآنی تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 88065

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز