یکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

عملکرد وزارت ارتباطات در مورد برگزاری اپراتور سوم تلفن همراه کشور در کمیسیون صنایع مجلس در حال بررسی است

و این امر درحالی انجام می‌شود که به‌زودی وزیر مورد نظر دولت برای کسب رای اعتماد از مجلس باید معرفی شود.

حاصل تلاش اعضای کمیسیون صنایع مجلس برای مشخص شدن دلایل ناکامی برگزاری مزایده اپراتور سوم را با رضا رحمانی عضو و نایب رئیس کمیسیون صنایع مطرح کرده‌ایم.

  • کمیسیون صنایع در هفته‌های اخیر مسئله برگزاری مزایده اپراتور سوم را بررسی کرده است، این جلسه چه مسائلی را روشن کرد؟

در جلسه کمیسیون مجلس براساس وظایف مجلس از بعد نظارتی ما مسئولان مربوطه در وزارت ارتباطات را فراخواندیم تا گزارشی از نحوه برگزاری مزایده ارائه کنند. گزارشی که ارائه شد از نظر بنده قانع‌کننده نبود.

اعضای کمیسیون سؤالاتی داشتند و مطرح شد و مشخص شد که تضمین شرکت‌هایی که در مزایده شرکت کردند و برنده اعلام شدند قابل وصول نیست. مسئولان حاضر توضیحاتی دادند ولی قرار است که ادامه یابد و مشخص شود که چرا این مسئله رخ‌داده است.

در برخی موارد بهتر از این می‌شد کار کرد و مشخص نیست که چرا ضعیف عمل‌شده است.

  • در مورد اینکه گفته می‌شود قرار است مزایده تجدید شود آیا این امر با مشارکت شرکت‌های خارجی است یا تنها شرکت‌های داخلی؟

همه ما هدف‌مان باید این باشد که شرکت‌های داخلی را تقویت کنیم و اجازه داده شود که این شرکت‌ها رشد کنند و شرکت‌های ایرانی در کشورهای دیگر خدمات اپراتوری ارائه دهند.

متأسفانه در این مورد در این چند سال خوب عمل نشد و شرکت‌های داخلی حمایت نشدند. در مزایده‌ای هم که برگزار شد شرکت‌های داخلی مشارکت مالی داشتند و فنی نبودند. بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات بسیار مهم است و باید توسعه داده شود ولی به این مسئله توجه نشد. باید روی شرکت‌های داخلی بیشتر کار شود.

متأسفانه این احساس وجود دارد که شرکت‌های داخلی رقیب هستند درحالی که امروز باید 20  شرکت خدماتی بزرگ در این زمینه داشته باشیم و این بخش رشد کند. این به نفع کشور است. توسعه بخش ارتباطات به کاهش فقر و افزایش رفاه، عدالت اجتماعی و کاهش فساد کمک می‌کند و این هدف‌هایی است که در کشور دنبال می‌شود؛ بنابراین باید این بخش توسعه یابد.

  • تکرار مزایده به چه شکل خواهد بود؟

تجدید مزایده و حتی بحث ترک مزایده با تصویب دولت نیز مطرح است ولی در مورد ترک مزایده کمیسیون قانع نشد و مشخص نیست که به چه دلیل باید این کار انجام شود.

مجلس برحسب وظیفه نباید اجازه دهد مشکلات تکرار شود. به‌نظر من بی‌توجهی به این بخش به همه بخش‌های کشور خسارت وارد می‌کند و خدمات را در کشور دچار مشکل ‌می‌سازد. 

در هر صورت کمیسیون این مسئله را دنبال می‌کند و قرار است که جلسه‌های بیشتری برگزار شود. باید تجربیاتی که در این مدت بوده تکرار نشود و نمایندگان با توجه به عملکرد این حوزه باید وزیر پیشنهادی را بررسی کنند و شرایطی فراهم شود که در این بخش برنامه‌های اعلام شده محقق شود.

کد خبر 87978

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز