چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: شهرک‌نشینان صهیونیست باردیگر با حمایت سازمان‌های امنیتی رژیم صهیونیستی به صحن‌های مسجدالاقصی یورش بردند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، حدود 30‌شهرک نشین تندروی یهودی تحت حمایت نیروهای اشغالگر، با وجود حضور گسترده نمازگزاران و کارکنان مسجدالاقصی به صحن‌های این مسجد حمله کردند.

این در حالی است که مصطفی برغوثی، یکی از مقام‌های برجسته جنبش فتح نسبت به تلاش دولت رژیم صهیونیستی جهت تحمیل حقایق از طریق مصادره اراضی و گسترش شهرک‌سازی‌ها و تداوم ساخت دیوار حایل هشدار داد. وی گفت: آنچه در بیت‌المقدس روی می‌دهد یک نوع پاکسازی نژادی است که طی آن منازل شهروندان فلسطینی هدف قرار می‌گیرد و در رفت‌وآمد ساکنان بیت‌المقدس مانع‌تراشی می‌شود.

برغوثی تاکید کرد: هدف از این اقدامات به انزوا کشیدن بیت‌المقدس و جدا ساختن آن از مناطق دیگر فلسطینی و نهایتا یهودی‌سازی‌ این شهر است. برغوثی عنوان کرد: مخالفت دولت صهیونیستی با توقف شهرک‌سازی‌‌ها و درخواست به رسمیت شناختن کشور یهودی انکار حقوق فلسطینیان از جمله حق بازگشت آوارگان فلسطینی، مخالفت با راهکارهای نهایی صلح از جمله موضوع بیت‌المقدس نشان‌دهنده عدم‌وجود شریک اسرائیلی برای صلح است.

وی ادامه داد: اسرائیل خواهان صلح نیست بلکه در تلاش است تا ضمن عدم به‌رسمیت شناختن حقوق ملی ملت فلسطین دیدگاه تشکیل کشور مستقل و صاحب حاکمیت فلسطین را از بین ببرد. این مقام برجسته جنبش فتح، هوشیاری هر چه بیشتر در قبال خطرات ناشی از اقدامات رژیم صهیونیستی را خواستار شد.

از سوی دیگر احمد الرویضی، مسئول بخش امور بیت‌المقدس تشکیلات خودگردان فلسطین نسبت به خطر اخراج 8 هزار فلسطینی از منطقه وادی حلوه به‌دلیل ادامه حفاری‌های رژیم صهیونیستی زیر مسجدالاقصی هشدار داد. وی تاکید کرد: مقام‌های اشغالگر از سال 1967 با حفاری‌ها در این منطقه سعی دارند ساختار تاریخی اسلامی بیت‌المقدس را تغییر دهند.

الرویضی همچنین به افزایش حفاری‌های رژیم صهیونیستی طی 4 سال گذشته به‌ویژه در منطقه عین سلوان اشاره کرد و افزود: شهر بیت‌المقدس این روزها در سایه سیاست پاکسازی نژادی به سر می‌برد و جامعه بین‌المللی باید با اعمال فشار علیه دولت اسرائیل، این دولت را ملزم به توقف جنایت‌هایش در یهودی‌سازی‌ بیت‌المقدس و ویرانی منازل فلسطینیان کند.

دیروز همچنین شهرک‌نشینان صهیونیست به منازل و اراضی فلسطینیان در خیابان شهدا در شهر الخلیل حمله کردند. برخی دیگر از مناطق الخلیل نیز هدف حملات شهرک‌نشینان صهیونیست قرار گرفته است.

از سوی دیگر ایلی یشای، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی از دولت این رژیم خواست تا با وجود مخالفت‌های جهانی به شهرک‌سازی‌‌هایش ادامه دهد. وی شهرک‌سازی‌‌ها را یک امر ضروری برای امنیت رژیم صهیونیستی توصیف کرد.

تاریخچه حملات رژیم صهیونیستی به بیت‌المقدس

7 ژوئن 1967  رژیم صهیونیستی کلیدهای درب غربی باب المغاربه را توقیف کرد
21 آگوست 1969 مسجدالاقصی توسط یک صهیونیست به آتش کشیده شد و آسیب فراوانی به بخش‌های مختلف مسجد وارد آمد
16 نوامبر 1969  کنج فخریه در جنوب‌غربی مسجد اشغال شد
14 آگوست 1970  تلاش گروه افراطی گرشان شالوم برای تخریب مسجد و برپایی معبد سلیمان
28 ژانویه 1976  دادگاه اسرائیل حق نمازگزاردن یهودیان در مسجدالاقصی را تأیید کرد
11 نوامبر 1979 حمله پلیس به نمازگزاران
19 آوریل 1980  اولین کنفرانس نیمه‌مخفی خاخام‌ها برای سیطره بر بیت‌المقدس
20 اکتبر 1980  تأسیس سازمان کرن‌هاربیت برای تخریب مسجدالاقصی
28 آگوست 1982  حفر تونل در زیر مسجدالاقصی
سال 1982  تجاوزات مکرر به مسجدالاقصی
26 مارس 1983  ورودی اصلی بخش وقفی به خاطر حفاری تخریب شد
8 آگوست 1990  کشتار نمازگزاران توسط اسرائیل
24 ژوئن 1996  نتانیاهو مجوز حفر کانال در زیر مسجدالاقصی را صادر کرد
29 سپتامبر 2000  آریل شارون وارد مسجدالاقصی شد که به درگیری‌های شدیدی انجامید
5 فوریه 2007  باب‌المغابه دراثر حفاری‌ها تخریب شد
سال 2008  ادامه حفاری‌ها در زیر بیت‌المقدس در میان اعتراض شدید مردم فلسطین




 

کد خبر 87707

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز